Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

1.700 soldater!!!

9 Likes

trump eier jo ikke skam,her bomber putin sivile konstant i Ukraina og så tar han opp at Ukraina bomber russisk diesel ? Er nesten så jeg ikke tror det jeg leser.

14 Likes

Nærmer seg målet på 50k russiske casualties i måneden da. Det er såpass langt over rekruttering at Russland må mobilisere igjen

4 Likes

Det eneste som kan stanse konflikten er utplassering av vestlige “fredsstyrker” langs (men ikke i) frontlinjen. Russland bør / tør ikke ta kostnaden ved å bryte frontlinjen og ved det forårsake vestlige tap. Gjør en ikke dette er jeg redd vi sitter her ved tastaturet også om 5 år.

Parallelt med dette vestlige luftstyrker som kun skal bidra til å sikre luftrommet over det frie Ukraina. Dette vil kunne utradere effekten av de luftangrep Ukraina utsettes for.

3 Likes

Tenker at det hadde holdt lenge hvis man hadde forsvart ukrainsk luftrom. Så krigen hadde blitt mer asymmetrisk og Russland ser at dette er noe som vil gå virkelig ille for dem.

5 Likes

Hor lenge tenkte du de “fredstyrkene” skulle vare på plass? 10, 20 eller 50 år?

2 Likes

Ru. må løses på samme måte som romerne løste Karthago-problemet sitt

Permanent

6 Likes

Dvs. jevne byene med jorda, slaveta eller drepe hele befolkningen inkl barn og kvinner samt ettersigende salte all jordbruksjorda. Låter brutalt om man skal ta deg ordrett :slight_smile:

Edit: Forresten så har jeg fulgt denne tråden passivt helt siden krigens utbrudd og vil takke alle bidragere!

6 Likes

Mener det nok ikke så konkret, nei.

Men statsdannelsen – i sin nåværende form – må opphøre å eksistere.

For: Om det er tsaren, generalsekretæren, eller kleptokraten som sitter på toppen, så ser dessverre resultatet ut til å bli ca. det samme: En nabo man ikke ønsker / en nabo det ikke går an å leve med.

Så kan man sikkert få omskolert folkene som bor der bort fra det mentale livegenskapet de befinner seg i, og alltid har befunnet seg i siden 1861 elns, den gangen det reelle livegenskapet opphørte.

6 Likes

De blir der nok permanent som en del av Ukraina sin status som del av Europa / forsvarsalliansen (men ikke som del av NATO).

Ikke uenig i det, men tror en “sperre” både til lands og i luft er mest preventivt.

Ja, jeg er helt enig. Tror dessverre at vi ikke sitter med makt nok for å endre dem.
Når den kraftige indoktrinerte befolkningen i Japan eller Tyskland gjennomgikk endring til fredselskende demokratiske folk var det jo etter totalkapitulasjon.
Hydrogenbombens eksistens har jo skrevet om regelboken og for alltid endret riskkalkylen i krigføring, spesiellt om en kjernevåpenmakt kommer i fare for nettopp totalkapitulasjon.
Dette vet jo du mye mer om enn meg så klart, men noen militær løsning ala romernes løsning på karthago finns vel ikke på kartet? En slik militær løsning skulle for øvrigt innebære en enorm humanitær katastrofe, så ej heller ønskverdt av den anledningen.

Hybride angrep og påvirkningsinnsatser er vel kanskje noe vestlige land burde utvikle mer, da kan man iaf svare bedre med samme mynt. Men det er vel langsøkt å tro at den type innsatser kan lede til omfattende samfunnsendringer som etter totalkapitulasjon uansett.

Jeg snakker her om ting jeg ikke så godt kan, men finns nesten ingen gode valgmuligheter i situasjonen som den er anser jeg. Misunner ikke ledende politikere som må agere i denne gjørmen.

2 Likes

Ukraina skader verden med denne bombingen vettu. Bare derfor diesleprisene går opp.
Fint å ha noen å skylde på. Kan jo ikke ha noe med egne handlinger å gjøre.

Jeg håper virkelig ikke Ukraina lar seg presse. Ukraina har endelig passert knekkpunktet for hvor det virkelig begynner å smerte i russland. Det må utnyttes til det fulle.

14 Likes

Hvordan de kapitulerte er ikke så viktig, egentlig, imho.

Det viktige er at begge to landene fikk enorm hjelp til å komme på den riktige sti etter at de kollapset.

Altså, de sykla begge med støttehjul til å var opp i tenårene, minst. Det er der Europa, USA, og resten tabba seg totalt ut med Russland. Muligheten til å legge klare og tydelige føringer, var der nemlig i 1991. Men i stedet for å gjøre akkurat det, i stedet for å være en slags kollektiv [pun very much intended] jordmor for Novo Russia, reststaten etter Sovjet, så lente alle seg tilbake, glade over at den kalde krigen var over, og tilsynelatende trodde at “nå vil alt bare ordne seg av seg selv”.

Den gjorde det åpenbart ikke.

Men jeg roter meg bort fra poenget mitt her:

Ru. må ikke å kapitulere eller tape noe som helst, det trenger bare å kollapse.

Men denne gangen må vi stå klar på sidelinjene til å hjelpe landet ut av det forlengede tsarveldet (dagens Ru. er en forlengelse av Sovjet, som igjen bare er en forlengelse av Tsarveldet, imho), og inn i nåtiden. Det blir dyrt, vanskelig, komplisert. Alternativet er trolig verre.

8 Likes

Enig.
Det beste ville være om den Russiske Føderasjonen ble oppløst.
Og erstattet av et antall regionale stater.

6 Likes

Oljefondet gikk ut 4. september at de ville redusere fra 215 milliarder dollar til 135. Dette er bare fordi de ser på risiko, amerikansk gjeld øker mye osv. Dette er ikke politisk, men ren investeringsstrategi. Denne reduksjonen blir lagt merke til rundt i verden, nettopp fordi det ikke er politisk. USA sliter. Sånn går det når et land styres av et Kakistokrati.

12 Likes

Det interessante i tråden er hvordan Russland struper Internett utenfor de store byene

3 Likes

Større UKR droneangrep mot Sochi den 14 september.
Eksplosjoner og branner. Ikke klart hva målene for angrepet var:

3 Likes

Ifølge Maks26 utførte UKR idag angrep mot russisk radar i Sochi.

Han rapportere videre om angrep mot utskytings- og lagringssteder for droner i både Kursk (Russland) og i Donetsk (Ukraina).

Radarstasjoner flere steder i Bryansk skal ha blitt ødelagt.
Signalforsterkere (repeaters) skal også ha blitt ødelagt i Bryansk.

**

Min kommentar:

Med unntak av målet i Donetsk, ligger allle angrepsmålene i de 2 russiske oblastene Bryansk og Kursk, som begge grenser dirkete til Ukraina.

Alle målene i Bryansk og Kursk er knyttet til radar- og varslingssystemer.

Assosierer til Krym for noen måneder siden. Der begynte UKR med å systematisk ta ut russiske radar- og varslingssystemer. Deretter har fulgt en bølge av angrep på mål på Krym. Som i sterk grad har vært vellykkede, nettopp pga forarbeidet.

Det vi ser nå i Bryansk og Kursk:
Forberedelser til systematiske angrep rett over grensen?

4 Likes

Russian leader Vladimir Putin is concerned about the risk of an assassination attempt on his life by members of the Russian elite using drones.

Source: Russian media outlet Vazhnye Istorii (Important Stories), citing an intelligence report from a European Union country

Quote: “Important Stories has obtained a report by an intelligence service of a European Union country on the real situation in the Kremlin and the condition of Vladimir Putin. The document was provided to us by a source close to the agency that compiled the report.”

“Since the beginning of March 2026, the Kremlin and Vladimir Putin have been concerned about a leak of sensitive information and, at the same time, about the risk of a plot or coup attempt against the Russian president. In particular, he fears the use of drones for a possible assassination attempt by members of the Russian political elite.” (Pravda)

Verden gjør fremskritt. I hver fall siden Claus Steuffenberg . Og Putin kan nok ha et poeng her. Dronene er blitt såpass sofistikerte at de kan lokalisere ham ganske enkelt. Når ikke Putin vil ha en fredsdue på skulderen så fortjener han sikkert en drone der i stedet

8 Likes