Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Natten til 17 september UKR droneangrep flere steder.

Blant de viktigste er et oljeraffineri i Yaroslavl og den militære flyplassen ved Rostov-na-Don:

5 Likes

Repr Hus vedtok igår forslaget fra Graham (R) og Blumenthal (D) om økte sanksjoner mot aktører som kjøper russisk olje / bidrar til omgåelse av eksisterende sanksjoner med 262 mot 159 stemmer.

203 republikanere , 56 demokrater + 1 uavhengig stemte for forslaget,
7 republikanere og 153 demokrater stemte mot.

7 Likes

Russiske tap siste døgn inkluderer:
** 1.960 soldater
** 43 artillerisystemer
** 461 kjøretøy

8 Likes

Trump var ikke begeistret over forslaget om at Canada blir assosiert medlem av EU.

12 Likes

Høyeste registrerte hittil?

Undres på om det inkluderer en opptelling av hva de har funnet i områdene de har gjenerobret.

2 Likes

Iflg ukrainske generalstaben (som er ansvarlig for statistikken) er 1.960 eliminerte russiske soldater det høyeste antallet pr døgn som er registrert i 2026:

Generalstabens formulering holder altså åpent at høyere tall har blitt registrert ila årene 2022, 2023, 2024 og 2025.

Hvis min hukommelse er riktig, kan vi se bort fra 2022 ad mulige høyere tapstall pr døgn.

Men jeg mener å huske at vi i perioden 2023-2025 i kortere perioder erfarte tapstall i størrelsesorden høyere enn 2.000.

Søkte litt bakover i statistikken.
Den 29 november 2024 ble 2.030 russiske soldater eliminert.

Kilden er den historiske basen med tallene fra UKR generalstaben, se rett nedenfor

Samme kilde angir f eks også:

23 desember 2024: 1.990 eliminerte russiske soldater
30 desember 2024: 2.010 eliminerte russiske soldater

4 Likes

:fire:

8 Likes

Se grafen fra Garry Kasparov, inntatt pr screen shot i innlegget fra Anton Geraschenko:

13 Likes

Hva skal man si?

En av Kasparov og Trump er sjakkspiller og forstår i tillegg enkel logikk + klarer å sile litt hvem som sier hva til ham, og hvorfor de ev. gjør det.

“by forcing Ukraine to stop attacking Russian oil refineries are either demonstrating their ignorance or deliberately leading Republicans toward electoral defeat”

Men jeg tror vi må begynne å tenke på at Trump egentlig ikke prøver å vinne dette mellomvalget. Han prøver på noe annet – kanskje mer oppnåelig – som er å behodle kontrollen han har over det republikanske partiet. Hvis vi da skal tilskrive ham såpass med skills / kognitive evner. Jeg er usikker på om man burde det, men han har jo utvist en del evner til å beskytte seg selv / vise egeninteresse i hvert fall.

Duplo-forklaringa: Trumps maktbase er det republikanske partiet. Trumps beskyttelse er det republikanske partiet. Stolleken for Trump er over om andre klarer å få kontrollen over partiet, for demokratene, eller noen andre for den saks skyld, kommer i hvert fall ikke til å redde rævva hans.

9 Likes

Nå også bekreftet fra offisielt ukrainsk hold:

Altså i løpet av 1 natt er følgende skadet (Noen av disse kanskje beyond repairj: ** 1 stk Antonov 25 transportfly ** 2 Antonov 12 transportfly ** 3 stk helikoptre

Linker:

Screen shot:

11 Likes

Jeg vet ikke om noen her har gjort seg denne tanken, men her er den:

“Onsdag åpnet EU-kommisjonens president, Ursula von der Leyen for at Canada kunne bli unionens første såkalte «assosierte medlem».”

fra: Carney etter EU-frieri: – Canada ønsker ambisjonen velkommen - NRK

Kan det være at von der Leyen har en aldri så liten baktanke her? Nemlig at det finnes et annet stort land, som heller ikke er med i EU pdd, som heller ikke fyller kriteriene for medlemsskap, som likevel også kan få et innpass på samme vis, gjennom å (først) bli et “assosiert medlem”.

Skulle tro von der Leyen drev MC-klubb og delte ut skinnjakker og prospects-status ass :grin:

Potensielt en jævla smart måte å få Ukr. inn i folden. Og så kan de gå fra å være assosiert til fullverdig medlem. Jr. status rett og slett. Det er mulig dette er aldri så liten genistrek fra UVDLs side. Vi får bare se.

13 Likes

Kort «dokumentar» på 2 min og 21 sek ad likvideringen av gen major Anton Grunis:

10 Likes

Off topic, men kanskje redningen er å få de inn i EØS så det ikke bare er Norge + noen 100’ andre.

I tillegg bør man jo ha ett samarbeid med Canada som en fall-back på et NATO uten USA.

3 Likes

Skjermbilde 2026-09-17 kl. 17.42.13

Godt det er bidrag fra shorter miljøer som avdekker fusk hos vestlig bank.

Kursras etter shortangrep: Skal ha godtatt russisk militærhandel | Finansavisen

4 Likes

Tenk at dette forumet mente at Trump ikke var Russian asset og at Putin ikke ville prøve seg på Europa. Vinden har i det minste skiftet litt retning.

12 Likes

Du har meningsfeller i The Rest is Politics i hvert fall :upside_down_face:

Sett en del selv nå, interessant, og tankevekkende, spør du meg

4 Likes

Eneste som peker mot at Mad-Don ikke er russisk asset er at han har tvunget NATO til å ruste opp. Men det var vel for å selge mer amerikanske våpen

4 Likes

Kanskje tenkte han at dette kom ikke Europeiske land til å klare, og dermed kunne han bruke det som unnskyldning for å dolke Europa i ryggen ved å trekke USA mer ut?

2 Likes