Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

13:37 Direktrapport till bloggen. Ryska soldater har börjat mörda varandra för att slippa anfalla – om man är den sista överlevande så behöver man inte anfalla vidare , så när en infiltrationsgrupp om 4-5 individer tagit 2-3 dödade så skjuter den företagsamme bland de överlevande de resterande 1-2 ryska soldaterna själv och slipper sedan fortsätta anfallet som ensam överlevande.

Ref: UPPDATERAS: Oljehamn och raff i ryska Tuapse bombad igen – Cornucopia?

6 Likes

Rybar er en av de mer innflytelsesrike russiske mil bloggere.

Her gjengitt av en UKR-vennlig kanal. Rybar sier altså rett ut at RUS har tapt nær alt territorium erobret i Zaphorizhzhia de siste par årene:

https://x.com/churchillfella/status/2045927143964836327?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw

PS:
Akronymet «ZSU» antar jeg er «Zbroini syly Ukraina» = Ukrainas væpnede styrker

9 Likes
8 Likes

Originalkilde:

https://archive.ph/UPM2Q

1 Like

image

Kyrylo Shevchenko er tidligere sentralbanksjef i Ukraina, og det viser seg at han er tidlig ute med ideer som senere får traction, og blir et hovedspor:


image

4 Likes

Ukraina fortsetter og bygge ut forsvaret med roboter .

Ukraina planlegger å inngå kontrakter om 25.000 bakkebaserte robotsystemer i løpet av første halvår 2026, ifølge Ukrainas forsvarsminister Mykhajlo Fedorov.

Opplysningen er omtalt av det ukrainske nyhetsbyrået Ukrinform, som viser til en uttalelse Fedorov publiserte etter et møte med produsenter av ubemannede bakkesystemer.

Ifølge Ukrinform sa Fedorov at dette er dobbelt så mange systemer som i hele 2025. Han opplyste også at Ukrainas etat for forsvarsinnkjøp allerede har signert 19 kontrakter til en samlet verdi av 11 milliarder hryvnia, som tilsvarer om lag 2,43 milliarder norsk ekroner.

8 Likes

På tide at flere andre land følger opp og forteller hvem som er skyld i denne krigen, som i utgangspunktet er meningsløs ,

12 Likes

Gode nyheter!!!

Edit: Også kan vi ta med oss denne lille oljelampen som det oser litt av fremdeles i Tuapse

12 Likes

Og det understreker bare hvor Trump&Co står i denne krigen. USA er ikke lenger en fredsgarantist (kanskje de aldri har vært det heller).

3 Likes

Om Ukraina nå ikke bare kan skade et stort raffineri, men ødelegge det, så er de langsiktige konsekvensene for Russland kraftig forverret. Utviklingen har gått i den retningen en stund, der Russland har stadig mindre luftvern, og Ukraina produserer stadig flere langtrekkende droner og raketter.

10 Likes

Regner med at det er Donald og gjengen som bør høre det. Har vanskelig for å tro at han ikke handler mot bedre vitende. Verden har begynt å skjønne det og handler deretter. Den frie verden distanserer seg mer og mer fra USA økonomisk og militært, og USA er den som kommer til å bli mest skadelidende.

7 Likes

Burning storage tanks and terminal infrastructure can look catastrophic but are often repairable in months , not years.

No firm assessment yet of core processing units (distillation, hydrocracking, etc.) —which matter more than tank fires for long-term viability.

Sååå, får se hva som faktisk er blitt skadet når røyken legger seg.

Det er skalaen på brannen som gir så dramatiske konsekvenser i forhold til en mer lokalisert hendelse.

En brann med et slikt omfang har en voldsom varmestråling fra røykgassene som brenner (godt synlig på videoene). Jeg vil tro at mesteparten av anlegget må kables og instrumenteres på nytt. Dette kommer i tillegg til strukturelle skader, ødelagt maskineri og endrede materialegenskaper i utstyr som ser intakt ut. Ett eller annet sted går det ei grense der det er mer lønnsomt å rive og begynne på nytt.

6 Likes

https://www.msn.com/en-us/news/world/satellite-images-show-fire-at-tuapse-refinery-after-new-ukrainian-drone-strike/ar-AA21khpw

Ukraine’s Defense Forces struck a number of key Russian facilities, including the Tuapse oil refinery. Hits were recorded in the tank farm, followed by a fire at the site.

Overnight into April 20, drones carried out a second consecutive mass attack on the seaport in Tuapse, sparking new fires. Media reported about 10 fire locations following the strikes, including likely ignition of oil storage tanks at the Tuapse refinery.

Kommer liksom ikke så klart fram at det er treff på destillasjonstårn/crackingtårn e.l.

Det er dette som er forskjellen på skadeomfanget nå i forhold til før. Har du begrenset størrelse på stridshoder til et lite antall droner, må du treffe vitale deler. Får du gjennom mange droner, kan du sette fyr på store deler av fabrikken. Da ødelegges infrastrukturen som er nødvendig for at fabrikken skal kunne produsere noe.

I stedet for en stort sett fungerende fabrikk med noen vitale deler som må repareres, har man ikke lengre en fabrikk- bare isolerte komponenter som kanskje er i orden. Jeg ville mye heller hatt den første utfordringen enn den siste.

Edit:
En av de største karaktermessige forskjellene på kjemisk industri og mekanisk industri, er graden av integrasjon mellom delene i en fabrikk. Det viser seg gjerne om det blir snakk om å flytte en fabrikk.

Å flytte og sette opp igjen maskiner i mekanisk industri er ikke uvanlig. Å flytte kjemisk industri er svært vanskelig, siden hele fabrikken er en sammenhengende organisme der delene har en høy grad av samfunksjon.

8 Likes

Gode nyheter.

7 Likes

Unner virkelig Ukraina disse suksessene, men kommer med en litt bitter bismak når man ser mangelen på raffinerte oljeprodukter som diesel og jet fuel fra Midtøsten for tiden.

Tenker det ikke er lenge før rasjonering kommer på banen, også i Europa, og så dundrer vi inn i resesjon.

Det er prisen vi i Europa betale for å ha betraktet energipolitikk som utelukkende miljøpolitikk. Vi er ikke de eneste i Europa som har bygget ned raffineringskapasitet, og vi er nok ikke de eneste som plutselig kommer på at energipolitikk også pleide å omfatte sikkerhetspolitikk.

10 Likes

Ift. energi fra Russland/Putin og miljøpolitikken, enig, men for meg blir det en overdose av etterpåklokskap å skulle legge til grunn en energipolitikk som tok høyde for innfallene til Trump, som er de vi og resten av verden er ofre for nå.

4 Likes

Etterpåklokskskap forutsetter en hendelse vi ikke kunne ha sett for oss. Å ta det for gitt at verden ikke kunne forandre seg raskere enn vi kunne bygge opp igjen industriell kapasitet var vel heller litt naivt.

8 Likes