Sverre Diesen:
Den amerikanske sikkerhetsgarantien er for alle praktiske formål død:
Vi får håpe på ukrainske sikkerhetsgarantier. Når jeg ser hva de får til med begrensede midler, er de en ressurs vi ikke må miste.
Mala Tokmacka er en ukrainsk landsby i Zaphorizhzhia oblast.
Den hadde ca 200 innbyggere pre-2022.
Russisk krigskorrespondents dekning av Putins erobringstog i Zaphorizhzhia oblast eksponeres godt i hans TV-sendte rapporter de siste 12 månedene.
Landsbyen nevnes i samtlige klipp i videoen på 1 min og 10 min:
Høres ut som de kanskje har tatt 500m på de 12 månedene 
Kommer den samtidig som ryktet om ukrainsk sommeroffensiv? 
Budanov opererer som regel på flere plan, så det er ikke så lett å tyde alt .
Overraskelsen han nevner i sin egen tweet er AI-kontrollerte droner, som på egenhånd finner mål og manøvrerer. Det kan bety at dette er nært forestående, eller at han vil at Russland skal gjøre tiltak i påvente av dette.
Slike russiske tiltak kan gi praktiske fordeler for Ukraina på slagmarken, selv uten at helt AI-kontrollerte droner er tilgjengelig. Om forholdene legger seg til rette, tenker jeg at det kommer en ukrainsk offensiv, men de kommer neppe til å kjøre en offensiv som ikke er oportunistisk.
Da får vi håpe at Ukraina får FV-14 droner der en opratør kan betjene en sverm av droner.
Dette vet nok også USA sin etterretning, så da forventer vi at trump står fram og gjør det klinkende klart at de vil stå for sine Nato forpliktelser .
Dessverre er det lite håp om at han forstår alvoret.
Er det ingen voksne hjemme i denne nye verdensordenen som er skapt. Det kan f.eks. neppe være i Kinas interesse at verden går av skaftet.
Mener ikke å ta en naivt standpunkt her, men for min del virker det som om de har mer enn nok med en sviktende front i Ukraina. En øker jo normalt ikke på med umulige situasjoner / problem som løsning på ett problem som synes uløselig (er klar over at normalt ikke nødvendigvis er status hos opponenten).
Vi bør alltid være forberedt (gjeninnfør norsk verneplikt!), men å tro at Russland med viten og vilje åpner en front mot NATO med tro på seier virker irrasjonelt. Den eneste motivasjonen jeg klarer å se må være at de vet det er et tapt forsøk, men at de søker å dra situasjonen ut av kontroll og dra sine allierte inn i en større global konflikt. Det er kan ikke være fordi de tror de kan vinne frem alene.
Kan dessverre ikke utelukke at å angripe et nytt land, fremstår som rasjonelt i hodet på Putin.
Selv om det fremstår som idiotisk for de fleste andre
Putin har litt forenklet sagt valget mellom å oppnå en «seier» eller selv bli drept.
I dét perspektivet kan Putin se angrep på f eks et militært svakt land som en spennende mulighet.
Å etablere en ytre fiende er gammelt diktator-triks for stilne/kneble intern opposisjon.
Jo, det er det. Kina har flyttet frem sine posisjoner der USA har dratt seg ut og ryssland førsvagats. Kina er helt klart den store vinneren på Trump sin politikk.
Noen av balt-statene kan de mangle over, og/eller totalt ødelegge hvis de vill. I hvert fall om USA ikke stille opp og førsvarer. Og det finns det per idag inget som taler før at de skulle gjøre.
Jeg tror han har rett i sin bekymring, dessverre
Kinesiske leveranser er også en forutsetning for russiske militære operasjoner. Dette er et tema som får for lite oppmerksomhet, for her er det også muligheter for påvirkning.
Det hadde vært veldig interessant hvis Kina faktisk snudde der. Det ville nesten umiddelbart ha ført til russisk kollaps. Btw, Ukraina er også avhengig av varer fra Kina, selv om Kina har stukket kjepper i hjulene der.
… jeg må si jeg ikke helt har troen på at Kina endrer mening her. Geopolitisk, så er de altfor opptatt av å sikte seg inn på å kunne gå til krig for å ta Taiwan. Krigen mellom Ukraina og Russland suger opp ressurser fra både Europa og USA. Samtidig, den gjør jo også at produksjonen kommer kraftig opp, så man kan jo spørre seg hvor smart den tankegangen er. Kanskje Kina først og fremst er ute etter å la Russland sakte, men sikkert går utfor stupet økonomisk pga krigen. De har tross alt en lang grense mot Russland, så et svekket Russland er nok i deres interesse.
Kina er Russlands dessidert viktigste “allierte” i krigen mot Ukraina.
Vet ikke om denne har vært delt her:
According to the report, Ukraine remains highly reliant on Chinese-produced components for its domestic UAS industry, with nearly 97 percent of producers identifying China as a primary resource for imports. Moreover, despite Beijing enacting export controls on key drone components during the war, Ukrainian data indicate that nearly 89 percent of its UAS-related imports by value still came from China in the first half of 2024 — a slight decline from 97 percent during the first year of the war.
While Ukraine has managed to ramp up its final assembly capabilities and has worked to reduce its dependence, producers continue to rely on cheap Chinese lithium-ion batteries, flight controllers, navigation modules, and thermal sensors, largely due to a lack of affordable or accessible Western alternatives.
Dette er data fra 2025, men jeg vil tro det i stor grad er gyldig. Kina leverer til begge sider.
Man kan jo spørre seg hva som ville skjedd hvis Kina bestemte seg for å gå til krig og kutte alle slike forsyninger. Ville de vært den eneste som kunne produsert droner i stor skala? 
Chart 3. Value of Ukraine’s imports of unmanned aerial vehicles, Q1 2023 – Q2 2025

Kina førbereder sig at ta tilbake deler som det tapet mot ryzzland på 1800-talet. Kinese har allerede begynnt med å skifte navn på steder på kartene elever får i skulen etc.
Kina tenker til forskjell fra vesten langsiktig: 10, 20 rent av 50 år.
En annektering av østra deler av ryzzland skulle før Kinas del gå smidigt. Noen internatjonelle protester skulle det neppe bli. Noen uttalanden bare. Ikke noe sanksjoner eller noe.
En invansjon av Taiwan og h-e bryter løst, knas i handeln med europa (stor kunde) i decenier. Ekonomisk og politisk mye høy kost.
Kina vill ha ett svagt ryzzland som kan levere råvaror billigt, men ikke utgjør noe hot på noen måte. Men en total kolaps kanskje de ikke vill ha, i hvert fall ikke før de sikekstællt at leverenser av billige råvaror kan fortsette.
Putin hade kunnat gøra ryssland til en integrerad del av resten av europa, med stor ekonomisk vekst. Isteden skjøt han europa ifra sig og valgte at bli vasall åt Kina. Og den utviklingen er nok veldig vanskelig å snu nå.
Det måtte i så fall vært hvis Putin mistet makten til noen som ikke var lengre til høyre.


