Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

At återopprette normale handelsførbindelser med resten av europa kommer ikke at bli mulig på flere decenier. Muligen med land som Slovakia og tilfledig med Bulgaria, men disse er som ekonomier. De som betyr noe er Tyskland och Polen. Og de er ikke intressert. Ikke nå.
Den dagen p00tin førsvinner så kommer ersetteren at vare i omtrent samme stil. Det er ikke putins ryssland, uten rysslands putin. Hans idéer er det som gjeller i hele Makteliten. De som har haft noen andre idéer har drivits ut ur landet eller mørdats.

Man skall huske også at dagens situasjon i ryssland ikke er noe problem før de med “riktige” åsikter. Ryssland fikk 30 nye dollar-miljardærer 2025, så de som sitter i toppen har ikke noen større problemer (så lenge man ikke oponerer sig på noen måte mot putin, men da er problemen ofte mer av helsemessig karraktær eller ekonomiske).

5 Likes

Ikke med dagens kanseller, men hvis AfD klarer å komme seg inn, så meget mulig. Husk på at Tyskland virkelig har kjørt seg selv på ræva økonomimessig.

Jeg ser også for meg at hvis det blir skifte av ledelse i Russland og en fredsavtale hvor Russland skal betale krigserstatning til Ukraina, så kan det potensielt gjøres direkte med tyske gass-penger.

1 Like

Trump vet å sette saker på rett plass da en journalist sa at prins Harry mente USA burde gjøre mer for å få en slutt på krigen i Ukraina:

-Prince Harry? How is he doing? How is his wife? Please give her my regards," Trump said.

The journalist asked whether Trump considers such comments appropriate from a member of the British royal family ahead of King Charles’s visit to the US.

“Prince Harry is not speaking for the UK, that’s for sure. I think I am speaking for the UK more than Prince Harry,” Trump stated in response.

2 Likes
8 Likes

Får de kostnadene på det langt nok ned til at det kan konkurrere med interceptor-droner? Ser for meg at rekkevidden er begrenset og at du må ha veldig mange av dem. I tillegg er det vel et spørsmål om de er utsatte for angrep med cruise missiler?

3 Likes

At Norge kjøper stridsvogner uten noe aktivt forsvar mot droner er å stikke hodet i sanden?

7 Likes

På kort sikt henter Kina sikkert ut det de kan, men på lang sikt er jeg usikker på om en verdensøkonomi i spagaten er noe Kina tjener på.

Hva skall Norge med stridvogner til? Finns ikke bruk før dem her annet enn muligen deler av østfold. Store, dyre, langsamme, krever enormt med drivstoff. Mye enkle at slå ut med Javelin eller drone.

3 Likes
5 Likes

Hvor mye droneteknologi, dronefabrikasjon og deonekompetanse kunne vi kjøpt fra Ukraina eller andre land for 23 MRD? Spør for en venn…

5 Likes

Komiske Ali nivå dette:

2 Likes

Russiske sentralbanken senket idag styringsrenten fra 15,0 % til 14,5 %:

https://www.cbr.ru/eng/press/pr/?file=24042026_133000key_e.htm

https://www.reuters.com/business/russian-central-bank-cuts-key-rate-by-only-50-bps-raises-oil-price-forecast-iran-2026-04-24/

Fremgår av pressemeldingen fra sentralbanken at (den offisielle) prisstigningen var på + 8,7 % i Q1/2026, mens den var på + 4,4 % i Q4/2025.

Banken nevner nedkjøling av Russlands økonomi i Q1. Noe overraskende kopierer banken fra Putins tale for en uke siden at årsakene var dårlig vær og færre arbeidsdager.

Flere kommentarer til øk situasjonen i Russland her:

4 Likes

De har et anti prosjektilsystem som standard. Ser ut som også den har protector våpenstasjon som Norge og USA monterer på alt. Den kan oppgraderes til dronekapasitet nå. Selv om det sikkert ikke vil bli optimalt med våpenet her (12.7?) :stuck_out_tongue_winking_eye:

PROTECTOR CUAS is extensively tested and successfully fielded in Ukraine and with the US Marine Corps. The system is highly flexible and can utilize Radars, Jammers, Machine guns, Cannons, Missiles, Rockets, Hunter UAVs and much more. ’

Asked what kind of engagement ranges its C-UAS-enhanced RWSs could achieve, McGee explained that this was dependent on the weapon station and its effector, but that the company had gone out to 1,200 m using a .50 cal machine gun.

5 Likes

VG har en artikkel som fokuserer på norsk ungdom som virkelig har forstått at Norge og Europa må ruste opp overfor trusselen fra Russland:

4 Likes
2 Likes

Tror faktisk ikke det er så galt. C-UAS-systemet nevnt lenger ned i ditt innlegg er såvidt jeg skjønner en form for airburst-ammo for 12,7mm som programmeres til å sprenge på en viss avstand. Det krever at det er noe elektronikk i våpnet som programmerer riktig avstand ut fra avstanden til luftmålet, og så vil ammunisjonen sprenges og gjøres om til en sky av metallfragmenter nært målet. Mot små droner tipper jeg dette kan være svært effektivt.

3 Likes

Zelensky er på statsbesøk i Azerbadjan i dag.

God stemning mellom de to statslederne.
Zelensky uttalte for mindre enn 1 uke siden av UKR nå ville prioritere å bygge internasjonale avtaler (også) med landene i Kaukasus.

4 Likes

Artig å sjå at eit Ukraina i krig bygger seg opp til å ta over rollene til to døyande stormakter, USA og Russland. Våpensalg til midtausten og alliansebyggar i Sovjetistan.

8 Likes

Vi vet hvordan det gikk før Sovjet da de prøvde å kappruste med USA. Blev knas av alltihop.

Nå kommer ryzzland at prøve å kappruste mot resten av europa (som har ca 50% fler innbyggere enn USA samtidlig som ryzzland er betydlig mindre enn Sovjetunionen…). Og da med en betydligt dårligere utgangspunkt.

6 Likes

Att ruskisene har problemer at hnge med er ikke så rart med tanke på at mye av deras beste personal har flyttet utenlands å nå jobber i India, Kina, Uzbekistan, Armenien etc.
Men hva driver USA med? Eller har de ting på gang som de ikke snakker om?

2 Likes