Usa driver bare å fyller opp pensjonskontoen til Trump
Plukker opp fra nettet at svenske Kystvakten registerer en økning i antall skip fra russiske skyggeflåten som nå tar en annen rute i Østersjøen enn før.
For noen uker siden tok svenske Kystvakten/svenske myndigheter beslag i en oljetanker fra russiske skyggeflåten. Kystvakten har uttalt at det er for tidlig å konkludere med varig endrede ruter i Østersjøen. Men at utviklingen er interessant.
Plukker videre opp at det skal foreligge konkrete planer om masseoppsigelser av offentlig ansatte i Russland. Årsak: Pengemangel. Planene er ikke offentlig tilgjengelige.
Interessant!
Minst fem Storm Shadow-missiler traff en bygning på fabrikken, som ifølge Tochnyi blant annet produserer halvledere som brukes i styringssystemene til både Pantsir-luftvern og Iskander-missil.
UKR droner angrep inatt Yaroslavi oljeraffineri:
https://x.com/LXSummer1/status/2048283043995992335
Raffineriet ble sist angrepet 28 03 2026.
Ligger rett nord for Moskva
Putin har ikke vist seg i det offentlige rom siden ca påske (10-14 dager).
Ila denne 4-årige krigen har det neppe vært en periode med større øk problemer i Russland enn nå. Samt større uro innadf i Russland over militære, økonomiske og politiske situasjonen enn nå. I tillegg kommer ca 2 måneder med sterk innskrekning av internett generelt og apper som Telegram spesielt.
Vi har sett en økende mengde med rapporter om at folk nå gir blaffen/tar risken på å bli arrestert: De sier fra offentlig om at noe må skje.
Estisk etterretning skal mener at man innad i den russiske eliten planlegger «changes in the top»:
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2048332886432976957
Blir ikke overrasket om estiske etterretning har rett, og at endringer i toppen er underveis. Men hvor lett er det å få de ulike maktsentraene til å enes? De væpnede styrkene, FSB, oligarkene, lederskiktet i næringslivet (folk flest gir man blaffen i Russland).
Personlig tror ikke Putin kommer til å gå frivillig. Da blir spørsmålet om han blir eliminert eller ikke. Jeg hadde i alle fall ikke turt å ha han verken i fengsel eller vandrende fritt, om jeg var noen av de nevnte maktfaktorene.
Høres veldig bra ut 
2 stk av de 3 skipene (landingskipene Yamal og Nikolay Filchenkov) er de samme som ble hardt skadet i angrepet natt til 19 04:
Det virker som om Ukraina klarer å ta ut ca samme prosent av droner samme om det sendes 940 eller 94. Det er egentlig ganske merkelig.
Det var i alle fall et høyt spill…
Hva er det de leker seg med i Norge da, når de må ha hjelp fra et land som e r bombet sønder og sammen ?
Liker dårlig at de enda satser på store sårbare fregatter . Det er vel mest for at bekvemmeligheten er bedre for offiserene enn på raske små fartøyer som de burde satse på?
Kill sannsynlighet i % for egne missile/droner brukt i forsvar endrer seg ikke om fienden kommer med 90 eller 900 droner/ missiler.
Nei, men du kan sende 1, 2 eller 3 interceptordrone etter en drone, kommer an på hvor stort angrepet er. Ved store angrep, så kanskje snittet kanskje 1,5, ved mindre angrep kanskje 2,5?
Om ikke annet, så får vi i det minste bygget kompetanse på serieproduksjon av droner. Vi har noen miljøer som utvikler og bygger spesialiserte droner. De er som regel i kategorien “få og dyre”, mens de vi vil trenge i krig er i kategorien “billige og svært mange”.
Bekvemmeligheten på de nye blir dårligere enn på Nansen klasse. Du kan være helt trygg på at komforten på marinens skip er svært lav, spesielt sammenlignet med sivil næring. Så her kommer du bare med usakligheter og fjas. Skjerp deg.
- Fabrikk bygget i Norge for norske penger
- Dronene som blir bygget blir gitt bort til Ukraina av den norske stat
- Ukraina står for teknologien/designet
Det forrige jeg så som minnet om denne typen kritikk hadde med organisering å gjøre. Der har det skjedd veldig mye de siste 18(?) månedene. Har ikke hørt mer om det, så vil tro mye har blitt gjort. Får håpe det samme skjer her.
A network that prepared contract killings and sabotage in the EU in the interests of Russian special services has been exposed
Citizens from various countries, including Ukraine, the Russian Federation, Belarus, Georgia, Latvia, Moldova, and Greece, were involved in carrying out these tasks. Some of them carried out external observation, others were engaged in the search for performers, and still others were responsible for financing, logistics, and communication between participants.
An attempt to carry out a contract killing in Lithuania was stopped. Some of the perpetrators were detained, others refused to participate. One of the participants was detained directly during the preparation of the attack.
So far, Lithuanian law enforcement agencies have reported 13 people on suspicion: nine of them have been detained, and European arrest warrants have been issued for four. Three people detained abroad have already been transferred to Lithuania for further criminal prosecution, and relevant procedures are ongoing for two more.
Viser at Europa har trappet opp overvåkning og at Russland ikke lenger kan drive mord uhindret i Europa. Får satse på at de blir stadig bedre til dette. Da blir det mindre aktuelt for kriminelle å ta slike jobber, for de vet risikoen. (Håper straffene er svært harde, det er jo basically landsforæderi)
Ukraina igang med masseproduksjon av robotsystemer på bakken i 2026: