Russisk skip lastet med stjålet ukrainsk korn på vei til Israel.
Strategisk tabbe fra israelsk side å funde en av Irans viktigste forbundsfeller:
https://x.com/BohuslavskaKate/status/2048837983973912838?ref_src=twsrc^tfw
Russisk skip lastet med stjålet ukrainsk korn på vei til Israel.
Strategisk tabbe fra israelsk side å funde en av Irans viktigste forbundsfeller:
https://x.com/BohuslavskaKate/status/2048837983973912838?ref_src=twsrc^tfw
Noen russere vil eskalere
Noen russere tror på et kupp for å kaste putin og få ting tilbake til sånn det var før
As of late April 2026, pro-Kremlin blogger Ilya Remeslo is reportedly free in Russia following a 30-day stay in a St. Petersburg psychiatric hospital. He was hospitalized in March 2026 after criticizing Vladimir Putin on Telegram, and has since reappeared with renewed, though more cautious, criticism of the Kremlin
Hvem beskytter han fra fengsel?
Det mest interessante spørsmålet, er hvem som beskytter Putins gode navn og rykte. De har tilsynelatende tatt litt lettere på jobben i det siste.
Putin selv (som stilte med en haug håndskrevne noteter på TV), bruker ikke datamaskin. Han vet ingen ting om det som diskuteres på internett, med mindre noen forteller det til han. Dette får meg til å tenke at de som forsvarer Putin, forsvarer hans funksjon i maktsystemet og ikke Putin som person.
Når iveren til å forsvare Putin synes å være avtagende, er det naturlig å tenke at han ikke lenger er uunnværlig for sentrale aktører i maktapparatet. Ingen ønsker å være den siste lojale medarbeideren til en styret diktator.
Mer om økonomien som er på full fart ned i russland.
Oljeraffineri ved Svartehavet i Tuapse står i brann etter en fulltreffer av Ukraina.
For meg virker det som om det oljeraffineriet med havn nå er en total write-off? Tidligere angrep har latt Russland bygge opp igjen i løpet av noen uker til kanskje et par måneder og i mellomtiden operere på 30-70% kapasitet. Her ser det mer ut som 0% kapasitet i 6+ måneder.
En ny video i dagslys:

Ukraina har noen mystiske droner som tar ut russisk luftforsvar. 
Skal tro hva innbyggerne i Tuapse tenker om Vladofs “militære spesialoperasjon”
Er denne krigen i ferd med å bli en dronekrig, hvor det ikke lenger utkjempes kamper på bakken mellom soldater?
Ukraina har sagt de tar ut 95% med droner. Det har overtatt rollen til artilleri, mortere og skytevåpen. Når Ukraina skal ta over en skyttergrav, så bruker de også droner, de rydder ikke skyttergraven med folk lenger.
Fra første artikeln:
" Et eksempel er februar i år, da handelsoverskuddet i Russland falt til 5,4 milliarder dollar, som var det laveste på over fem år. I februar 2025 var overskuddet det dobbelte av i år."
Ryzzland har altså handelsoverskudd.
Videre i artikeln står at det er fler som er i arbeid idag i ryzzland, samtidlig som ekonomien krymper. Hvordan går det ihop? Fler i jobb borde bety at mer skatt betales inn, mer affærer, mer ekonomisk aktivitiet. Men så er det ikke. Flere gunner til det, vibber jeg;
Budgetunderskottet (det budgeterte) er ikke så stort. USA har større. Haken før ryzzland som jag førstått det er at man allerede brennt av hele underskuddet som var planert før hele 2026, allerrede i mars. Jeg har ikke hørt noe om de har noen plan før hvordan man skall ordne opp dette. Trykker penger gjør de allerede, så man kan ju alltid øke det.
Vil de på lengre sikt være i stand til å rydde alle de russiske skyttergravene, som vel også er godt forsvart med minefelt?
1.180 ruzziske soldater ble i følge Ukrainerne skadet eller drept i går, så det er i hvert fall ikke bare droner som sloss mot hverandre. Men bruken av droner har selvsagt økt enormt.
Altså, du har jo i dag en gråsone på 20-30 km hvor det er dødelig å bevege seg. Denne gråsonen driver Ukraina nå å utvider. I det gråsonen blir stor nok, så vil ikke Russland klare å forsyne styrkene sine i Kherson og Zaporizhzhia. Ukraina vil da muligens klare å faktisk ta tilbake land som ikke bare er taktisk, men strategisk.
Spørsmålet blir jo om Ukraina klarer å holde på drone-overtaket som de har nå. Det har gått litt fram og tilbake i krigen hvem som har hatt overtaket. Akkurat nå er det Ukraina, før det, så vil jeg påstå at Russland klarte å presse seg såpass langt inn i sør-øst at det begynte å bli et problem for Ukraina.
Veldig interessant artikkel. Løsningen er:
… fully autonomous machine-gun turrets, either resembling or repurposing existing remote weapons stations, which are already present on top of turrets of many current combat vehicles. Their ability to intercept drones using cheap, easily available ammo, which can be carried in sufficient quantity to destroy dozens of drones before needing reload, is a significant advantage over most alternatives - and they can still serve as general-purpose machine guns controlled by the vehicle crew when necessary.
Så, er det Ukraina sin overraskelse? Et mekanisert angrep med kjøretøy med aktiv beskyttelse? For å rydde miner, så kan de vel egentlig benytte bakkedroner som detonerer landminer? 
Aldri sett dette før, oljen renner utover i byen mens den brenner. Burde jo brenne litt under føttene på noen og enhver i kreml

Satelittfoto har avslørt at russiske militære gjemmer bort militærfly på sivile flyplasser:
Russerne bruker også sivile fly for å importere verdifullt/kritisk mil utstyr, og omgå sanksjoner:
Russiske tropper forflyttes i sivile fly: