Von der Leyen;
Ukraina vil motta € 6 milliarder ila Q2/2026 til droner:
Ad innlegg # 633:
Den mest brukte valutaen i butikkene i den russiske byen Vladivostok er yuan.
Komiske Ali vil slettes ikke stå igjen alene blant idiotisk pressetalsmenn, Peskov kommer vel til å få mer enn en “honourable mention” i kåringen der.
Leveringstiden er altså “skikkelig lang” i følge de på forumet som har greie på det.
Konsekvensene det får avhenger av hvilken redundans de har.
Russland har fra dag 1 prøvd å slå ut nettet i Ukraina, helt uavhengig om det har militær verdi eller ikke.
“In October, Ukraine stopped attacking oil pumping stations, probably due to their low effectiveness. Instead, attacks began on system substations and power plants in border areas, which cause local but more significant economic and social damage.”
Konsekvensene for Russland kan man se av produksjonstallene, selv om OPEC+ kvotene går opp, går produksjonen ned, og avviket mellom det de produserer og det de har adgang til blir større og større de siste månedene.
Poenget her var vel at disse pumpestasjonene trenger strøm, i likhet med alle andre, og sånn sett er “elektrifisert” , uavhengig av hvor elektrifisert resten av Russland er, eller kunne ha vært. Og dermed om det er mest effektivt å slå ut strømmen til stasjonen eller selve pumpestasjonen.
Haha,det er en seier for Ukraina og en god ydmykelse og ta for putin og russerne.
Brent oppe i 108$ fatet nå. Riktignok har Ukraina gjort stor skade på russiske oljeinfrastruktur, men såvidt jeg har fått med meg, så eksporterer de omtrent som normalt fra Østersjøen nå. Redusert i Svartehavet da. Mao, de håver inn penger nå.
Voldsom økning i eksportinntekter MoM for olje, men de var også veldig lave i februar. Og lite fra oljeprodukter, så totalt ikke stort bedre enn samme måned i fjor, faktisk.
En dronetrefning i paraden hadde vært noe.
Hvis de har noe igjen å vise frem, så er de vel redde for at UKR skal ta de ut under paraden.

Kanskje de kan vise fram vaskemaskinene de har stjålet fra Ukraina.
Kanskje det er gjenbruksavdelingen som skal vises frem i år 
Dettte er imponerende, modifisert ballistisk missil så hvidt jeg husker, blir spennende om de kan få det til med flere av de.
Imponerende av ukrainerne:
Putin er livredd for å få en bombe i hodet 9 mai:
"Ifølge Trump diskuterte de både Ukraina og Iran. Presidenten beskrev samtalen som «veldig god», og sa at Putin «muligens» vil gå med på en «liten våpenhvile».
Kreml-rådgiver og diplomat Yuri Ushakov sier at Putin skal ha foreslått en våpenhvile i anledning den russiske seiersdagen 9. mai. Dette skal Trump ha vært positiv til."
Fra Nettavisen
Kanskje ukrainerne er litt lei av at Putin prøver - og klarer - å få Trump til ta opp med / kreve av Ukraina ting Putin ønsker.
Men ukrainerne har frigjort seg en god del fra Trump og USA.
Personlig håper jeg på et skikkelig ukrainsk angrep på Moskva den 9 mai.
Enormt prestisjetap for Putin & vekker for russiske befolkningen, om det skjer.
9 mai kan gi havari for Putin.
Et angrep da kan sette igang en ukontrollerbar dominoeffekt for Putin, selv om han kommer uskadd fra selve angrepet
Mer om ukrainske angrepet på Perm:
Nå i kveld er det hyggelig med litt lys i det fjerne:
Ryktes at Putin kommer til å «slå av» mobilnettet i Moskva en 2-3 dager Ifm Seiersparaden.

