Oppdaterting fra ISW
Slovakias statsminister: Ingen fredsavtale med Russland uten Ukrainas samtykke
Slovakias statsminister Robert Fico uttalte etter en telefonsamtale med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj at selv om de to landene er uenige om enkelte spørsmål, ønsker begge å bevare gode og vennlige relasjoner.
Hovedpunkter
Fico sier at Slovakia støtter Ukrainas mål om EU-medlemskap, og at landet ønsker en stabil og demokratisk nabo.
Han understreker at ingen fredsavtale med Russland kan inngås uten Ukrainas samtykke.
De to lederne planlegger et kort møte 4. mai i Jerevan, i forbindelse med toppmøtet i European Political Community.
Videre samarbeid skal skje gjennom felles regjeringsmøter og gjensidige besøk.
Fico: no peace deal with Russia possible without Ukraine’s consent | Ukrainska Pravda
Godt skrevet dypere artikkel om Ukraina, Kina, Russland osv
Gode treff fra ukrainske droner 

Heia

Zelensky anslår at Russland har tapt eksportinntekter i størrelsesorden $ 7 milliarder ved siste ukers angrep på Novorossiysk, Tuapse og Perm:
Denne inneholder en oversikt over UKRe sanksjoner mot RUS oljeindustri de siste 60 dagene:
Vestlig Intel til Ukraina:
Det er kjent at Frankrike for en del måneder tilbake annonserte at de ville dele «all» Intel ad Putins rike med Ukrainerne. Dette for å gjøre Ukraina mindre sårbar for evt nye påfunn/innskrenkninger av deling fra Trumps USA.
Personlig tror jeg mange andre NATO-land i stillhet deler med Ukraina.
Sverige har nettopp begynt oppskytingen av et antall militære satellitter som skal kartlegge militære mål mv i Russland. Står intet om deling med Ukraina i artikkelen. Men at deling av denne satellitt informasjonen vil skje, tar jeg for gitt:
Går ikke bra i Afrika for Russland heller:
Ser ut til at putin snart kan være historie .
Mye droner i Moskva i natt, spennende hvordan det slår ut.
Det kan hende at Ukraina ønsker å få Russland til å samle mest mulig luftvern rundt Moskva. Det finnes rikelig med militære mål andre steder.
Det er vel en grunn til at Ukraina konsekvent har gått etter mål på Krim. Det er nærme fronten og det er nok litt begrenset hvor du kan putte luftforsvaret. Så kan man slå ut luftforsvar der, sånn at det blir mindre andre steder.
Et par kilometer fra Kreml, føles sikkert litt ubehagelig for litt flere med innflytelse enn når det bare skjer langt bort.
Det er for å tvinge Putin til å flytte luftvern til Moskva ( noe de allerede har gjort i stor stil).
Som igjen åpner opp fronten ;D
Men hva skjer dersom Putin skulle bli tatt når han viser seg ute på 9. mai? Oppstandelse, lettelse, trusler mot Vesten, osv.?
Blir han tatt ut så er det Russere selv som tar han ut.
Det vil være siste brikke i et kupp.
Så du utelukker at en ukrainsk drone vil stå for et eventuelt attentat? Jeg har uansett vanskelig for å se for meg at en russer vil ta han ut.

