Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

IEA mai rapport

Atlantic Basin crude oil exports, now heading primarily to hard-hit East of Suez markets, have increased by 3.5 mb/d since February, with notable gains from the United States, Brazil, Canada, Kazakhstan and Venezuela. Russia’s crude oil exports have also risen, as repeated attacks on its refineries have cut domestic use and led to higher shipments, while the United States temporarily waived sanctions on Russian oil on water.

2 Likes

Virker som omtrent 25 % av produksjonskapasiteten er ute av drift nå.
" The Russian government is preparing to expand its restriction on exporting petroleum products following a wave of drone strikes on oil refineries.

These attacks have disabled almost all processing facilities in Central Russia, causing oil companies to lose 25% of their fuel production capacity, according to The Moscow Times on May 26.

By the beginning of the second half of May, refineries with a total daily capacity of 238,000 tons had stopped operating. Following a ban on gasoline exports enforced since late March, the cabinet is now reviewing similar export limitations for diesel and kerosene."

Russia Weighs Diesel and Kerosene Export Ban Following Severe Drone Strikes on Oil Refineries — UNITED24 Media

5 Likes

Denne måtte jeg bare poste her for Ukraina,urolig bra.

1 Like

Å treffe en damn shit med så lav oppløsning og hakkete bilde er utrolig. :stuck_out_tongue:

De beste dronepilotene er kanskje gamere med dårlig råd?

8 Likes

Russland lenge produsere nesten 2x mer diesel enn de trengte. At de nå ikke får eksportert diesel vil si skadene er enorme

8 Likes

En del skumle nyheter om putin sine trussler .

2 Likes

De klarer ikke vinne over Ukraina, men skal klare å angripe Nato i tillegg??

3 Likes

Det der var sterke saker…veldig emosjonelt (for meg iallfall :cry:).

1 Like

Selvføgelig kan ryzzland angripe noe NATO-land innen 12 månader. Eller 12 dager. Ryzzland gjør som de vill. De kan stille til enorm skada i hvilket balt-land, eller mer trolig FInland på noen få dager.
Siden om ett slikt anfall skulle lede till en inrikes politisk success i utedo-imperiet er en helt annen ting.

Ett angrepp på NATO skulle dock ganske sannsynlig innebære at russiske federationen oppløses på middels lang/lang sikt. Men det er det nok mange i russiske makteliten som antingen ikke begriper, eller ikke bryr seg om.

4 Likes

De ville kunnet skade enormt med infrastruktur, de kan sende 2-300 hundre droner dagen. Langt mer enn det luftforsvar er satt opp til å ta unna.

De kan også spare opp slik at de i starten kan sende rundt 1000 droner dagen, men de må spare på forhånd, ca fire dager pr dag med slike mengder.

Problemet til Russland er jo at sannsynligheten for at de kan legge opp til dette uten at Europa og Ukraina vet om det er veldig lav. Biden visste om angrepet på Ukraina et par uker før det skjedde.

2 Likes

Problemet er at det egentlig er en plan som vil fungere.

Norge er for eksempel ennå ikke krigsklart på noen måte, hverken militært eller sivilt. Og vi ser heller ikke ut til å prioritere å bli det.

UK er svakere militært enn de har vært omtrent noen sinne, også etter Dunqerque.

Tyskland fant ut at de skulle begynne å bygge seg opp, men er årevis unna.

Kun Polen, Finland, Tyrkia og til dels Frankrike kan regnes for å være noenlunde forberedt.

Men ved et plutselig overfall på Europeiske land, inkludert oljeinfrastruktur, så vil kanskje ikke russland klare å erobre så mye land, men det vil ha en disruptiv effekt på støtten til Ukraina, siden alle ressurser vil bli brukt til bygge opp våre egne militære styrker.

Dermed vil Ukraina kunne få store problemer.

Og om russland skulle begynne å slite mot Europeiske styrker, så kan de bare rasle med atom-sabelen, og da står plutselig Ukraina alene igjen, med betydelig mindre støtte.

Så det eneste som hjelper ar at vi ruster opp alt hva remmer og tøy kan holde, og samtidig støtter Ukraina.
Og om russland prøver seg, så må vi angripe først. Og atomvåpen må besvares med atomvåpen. Uansett om de treffer oss eller Ukraina.

6 Likes

Problemet til Russland ville vært at de kort tid etter et slikt angrep ville ha mistet svært mye tungt luftforsvar. De vil da i praksis ha svært lite igjen mot ukrainske droner.

Iran feks mistet i praksis alt luftforsvar i løpet av et par dager mot USA. Det fungerer ikke mot vestlige våpen.

Russland ville mest sannsynlig også mistet veldig mye av flyene sine som igjen ville gjort det vanskelig å bruke luftbårne ballistiske missiler osv.

3 Likes

kryssermissiler, ballistiske missiler, droner, ubåter med torpedoer og missiler. Og sist men ikke minst:femtekolonnister.

Så lenge russland får slå til først, så kan de ta ut ufattelige mengder med militært materiell.

Tenk deg alt som ble skutt mot Kyiv for noen dager siden. Hadde det blitt skutt mot andre europeiske nasjoner, så hadde disse i praksis sluttet å fungere både pga panikk hos befolkningen, men også fordi alle større fly og marinebaser ville ha blitt sterkt rammet.

I tillegg har vi aktører som Iran, med sine proxyer, samt Tyrkia, som kunne funnet ut at det er nå eller aldri…

Husk også hvor bekymret Europa var for at Iran skulle skyte ballistiske missiler mot oss…

4 Likes

Vi må ikke glemme at Ukraina ikke er en passiv aktør i dette. Ukraina har betydelige militære ressurser. De har også en svært stor industriell kapasitet som er rettet inn mot krigsproduksjon.

Dersom Russland tar foten av gassen i Ukraina, vil de neppe klare å holde frontlinjen statisk. I og med at Ukraina militært sett ikke lenger lever hånd til munn, så vil det ta tid før Ukraina svekkes. Samtidig vil Russland umiddelbart svekkes i Ukraina dersom de overfører ressurser til bruk mot et NATO-land.

Det som bekymrer meg mest, er sannsynligheten for at Putin har et så fordreid bilde av egen styrke at han kan finne på å angripe et av de baltiske landene. Utfallet på sikt tenker jeg vil bli vanskelig å takle for russerne.

3 Likes

Nevner kort at Sverige ser ut til å skulle donere et antall JAS fly C og D til Ukraina. Pressekonferanse i Sverige imorgen:

8 Likes

Denne transaksjonen reiser en rekke spørsmål

Hva er (påtenkt) pris for de ca 23,8 % av aksjene i Aeroflot? Må være et lavt prisnivå, jfr at transaksjonen vil medføre et skyhøyt tap for den russiske stat som selger.

Hvem er (påtenkt/potensielle) kjøper(e)? Aeroflots flåte er i (meget) dårlig forfatning med omfattende etterslep ad vedlikehold og reparasjoner, jf 5 år med sanksjoner.

Noe påtenkt offer som skal tvinges til å kjøpe fra staten, for senere risikere at staten tar tilbake de solgte aksjene? Vi snakker mafiastat som bruker mafiametoder.

Hvordan mottar Ivan nyheten? Vanskeligere å opprettholde tilliten at alt er under kontroll og at den spesielle militære operasjonen går som planlagt?

3 Likes
1 Like

«Kom og test dine våpen på levende russere i dag»

Bill mrk: God tilgang på russere

8 Likes

Det blir stadig mer populært å være russisk lastebilsjåfør på transportoppdrag i landkorridoren mellom Luhansk og Krym:

2 Likes