Ikke bare jeg som tenker at siden Russland må adaptere, så vil du bli gjort. Spørsmålet er bare hva Ukraina kan klare å få ut av det før adapsjonen.
Publ for 4 timer siden som post # 1053
Oppfølgning:
En fregatt er allsidig og noe fremtidsrettet i motsetning til stridsvogn som var gårsdagens konsept lenge før krigen.
Når politikere forplikter seg til store beløp på forsvar er det lettest for dem å oppfylle kravet med blindt kjøp av kjent og dyrt matereriell. Selv i direkte strid med forsvarssjefens faglige råd. Norge er riktignok forpliktet til å stille med en tung brigade i nato som kan ha påvirket.
Norge har jo Svalbard + alle oljeinstallasjonene som skal beskyttes, så vi trenger vel noen større skip også. Hva de skal være utstyrt med er jo en annen sak, det bør vel heller være droner til bruk i luft og til vanns heller enn kanoner.
‘+ Bouvet øya og Dronning Mauds Land som sikkert en eller fyr vil ha tak i en vakker dag for å få tak i ett eller annet 
Teknologikonsernet Rheinmetall, med hovedkontor i Düsseldorf, og Destinus, et nederlandsk-basert europeisk forsvarsteknologiselskap med fokus på skalerbare angreps- og avskjæringssystemer, har inngått avtale om å etablere et fellesforetak.
«Europa går inn i en ny fase med oppskalering av missilproduksjonen» la Mikhail Kokorich, medstifter og administrerende direktør i Destinus, til. «Moderne krigføring kjennetegnes av volum og kostnad per effekt. Missilsystemer utvikler seg fra ressurser med begrenset produksjon til industriprodukter. Den virkelige begrensningen i Europa i dag er ikke etterspørselen, men den industrielle kapasiteten.»
Destinus utvikler og produserer kryssermissilsystemer og turbojetmotorer, med et etablert serieproduksjonsprogram i Europa, og produserer for tiden over 2000 kryssermissilsystemer i året.
Ruta minikryssermissiler fra det nederlandske selskapet brukes allerede av Ukraina til å angripe mål i Russland. Selskapet har besluttet å kunngjøre starten på utviklingen av en ny Block 3-variant, som vil ha en rekkevidde på opptil 2000 km.
Hva skal man si? Blir litt tom for ord.
The purchase was seen as posing “a possible risk to the public interest.”
Ad Russlands trussel om ‘gjengjeldelsesangrep’ mot Kyiv:
Valery Gartung, medlem i russiske Dumaen, er frustrert over det galopperende budsjettunderskuddet i Russland.
Etter å ha referert tall for underskuddets størrelse utbrøt (min oversettelse/gjendiktning til norsk):
Faan! Hva skal vi gjøre med dette? Skal vi trykke penger, eller hva?
Som vi gjorde i ‘92, da prisene steg 30 % i uken?
Kan ikke si at jeg har sett noe om følgende historie i norske medier.
Synes som norske myndigheter sover. Evt følger utviklingen nøye?
Trump har nylig offentliggjort at han reduserer tallet på US militært personell disponibelt for NATO i krisesituasjoner, med en tredjedel.
Tyskland og Nederland vil stille til disposisjon for NATO for hurtig utplassering et felles armekorps øremerket for Estland og Latvia. Tyskland og Nederland, med støtte fra andre NATO-land, vil bygge opp armekorpset til ca 40.000-60.000 mann:
Stadig teknologiske nyvinninger 
NB På sesjon fremover bør de jo også ha en test av rekruttene sine evner med playstation o.l.
Natt til 27 mai angrep UKR raffineriet i Tuapse, Krasnodar krai ved Svartehavskysten. Det er det 12 største i RUS etter prosesseringskapasitet og har vært angrepet en rekke ganger.
I Taganrog, en havneby ved Azov-havet hørte innbyggerne flere eksplosjoner. Etterfølgende brann og røyksøyler indikerte at ukrainerne hadde angrepet en anlegg for reparasjon og vedlikehold av «aviation equipment».
I Voronez tilsvarende eksplosjoner og branner ved Baltimore militære flyplass, hjemmebase for et russisk bomberegiment som regelmessig bomber mål i Ukraina:
Antar egentlig at de har laget en aimbot til disse systemene sine? 
Han glemmer økonomien i fritt fall i russland slik at det burde spille inn i at russerne vil tape.
Helt klart at Ukraina må inn i Nato etter at vi er usikker på USA sin videre Nato medlemskap. Med Ukraina sin erfaring og slagkraft vil de veie opp for USA.
Jeg setter egentlig pris på at han bare uttaler seg om det som ligger innenfor eget fagfelt. (Selv om jeg ikke er like flink til å begrense meg.)
Eksportinntektene fra fossilt er opp på 2025-nivå igjen etter Hormuz, etter en svak start på 2026. Men et aspekt når oppgangen skyldes pris og ikke volum er at utgiftene til subsidier øker. Russland subsidierer oljesektoren slik at det skal bli mindre attraktivt å eksportere. Når prisene øker, øker også disse utgiftene.
"In April 2026, Russia collected nearly 917 billion rubles (approximately $12 billion) in oil production taxes. By comparison, in March it was only 443 billion rubles (about $6 billion). That is, formally, twice as much.
But at the same time, the government allocated nearly 350 billion rubles (about $4.68 billion) in subsidies to oil companies. This money was allocated to keep gasoline prices from rising in Russia and to repair damaged oil refineries.
As a result, actual revenue from oil and gas in April amounted to about 856 billion rubles ($11.4 billion), against a forecast of 835 billion rubles ($11.2 billion). The excess over the target is negligible."
Russia burns billions on refinery repairs, Ukrainian strikes cut revenues — ISW | RBC-Ukraine
