Russlands forsvarsminister advarer om at et angrep på Kyiv kan komme når som helst.
Jævla pakk som angriper sivile mål.
Russlands forsvarsminister advarer om at et angrep på Kyiv kan komme når som helst.
Jævla pakk som angriper sivile mål.
De angrep vel Kyiv sikkert senest i dag? Hvorfor er det en nyhet at de skal angripe i morgen? 
Men nå kan det ikke være lenge til at det blir opptøyer og forhåpentlig at de styrter putin.
Oppdatering ca kl.22.45, basert på artikkel i Kyiv Independent:
Av ordlyden i artikkelen bekreftes at det som er inngått i dag av avtaler, kun er Rammeavtaler og langsiktige intensjonsavtaler.
«According to the Swedish government, Ukraine plans to finance the future purchase of Gripen E/F airplane using 2.5 billions euros from the European Union’s Ukraine Support Loan Mechanism.
Kristersson said negotiations over the Gripen E procurement are ongoing and that delieveries of the newer aircraft could begin by 2030
He said that Sweden would also transfer 16 Gripen C/D aircraft currently used by the Swedish Air Force with deileveries expected to begin in early 2027 after Ukraine finalizes the purchase agreement and Sweden secures the requires export approvals.
Zelenskyi said Ukraine expects to receive the ‘first capabilitys’ within the next 10 months and confirmed that Ukrainian pilots have already begin training related to the aircraft»
13:36 Det framgår implicit att franska SAMP/T inte verkar fungera mot ballistiska robotar , utan det är bara Patriot som fungerar säger Zelenskyj.
Noen som har noen tro på at russernes forsvar fungerer noe bedre mot ballistiske missiler enn SAMP/T? Jeg tviler nå litt. 
Samtidigt implicerades det att allt, inklusive donationerna, är beroende av exporttillstånd, dvs från USA som har komponenter i Gripen C/D såväl som Gripen E.
Kort sagt stirrar nu Sveriges regering och Ukraina regimen Trump i vitögat och säger “det här vill vi göra, tänker ni uttryckligen stoppa detta”.
Så, det er mao to usikkerhetsmomenter…
Laaaaaangt bak frontlinjene.

Russland som prøver å få drivstoff til Kherson/Zaporizhizha via Krim? 
"In terms of consequences, the situation is critical: logistics have been disrupted for almost a month, affecting the delivery of supplies not only to the rear but also to the front lines.
Jepp, begynner å gjøre vondt. Kan Ukraina holde det gående lenge nok, så kan det bli ganske så kritisk.
Movement has practically ceased in several areas in the Kherson and Zaporizhzhia regions due to constant attacks by Hornet and RAM-2X UAVs.
Henichesk - Melitopol
Melitopol – Tokmak
Melitopol - Vasilivka
Henichesk - Mariupol
The outskirts of Donetsk
Så, hvis Ukraina skulle finne på å angripe (noe de neppe gjør før russerne i de områdene virkelig sliter), så vil ikke Russland kunne sende forsterkninger uten å ta massive tap? 
Leste at Norge var en av samarbeidspartnerene. Noen som tror KOG har noe med dette å gjøre? NASAMS? 
Russisk drivstoff går opp i røyk i natt. En bensinstasjon i Alchevsk ( Luhansk oblast) som ble angrepet av droner og brenner kraftig:
Ukrainske droner på Krym halvøya:
Nato burde gjøre det klinkende klart at dette er uakseptabelt .
Nå har vel putin bare en utvei og det er og erklære krig og fullmobilisering ,eller så er han ferdig.
Såvidt jeg fikk med meg, så hadde de tenkt å mobilisere 100k ekstra. Med fallende rekruttering, så er vel det akkurat nok til å være i balanse vs tapene for i år.
Det nytter ikke for Russland med særlig mye flere folk, det er ikke mangel på fotsoldater som gjør at Russland ikke klarer å rykke fram, det er nok heller logistikken hvor folk dauer som fluer på vei til fronten og spesielt når de prøver å rykke fram gjennom frontlinjen (som nå er type 20-30 km bred…)
Nei,men da går russland over til krigsøkonomi med større handlefrihet om det går over til full mobilisering, og erklærer krig. Kan ikke forstå noe annet at det blir neste steg. Men det blir helt sikkert ennå mer risikabelt for putin.
Tja
Om Putin erklærer krig mot Ukraina og går til full mobilisering:
Øker ikke da risiskoen sterkt for at «noen» innad likviderer han?
Russland bruker rundt 8%* av GDP på krigen, 40% av budsjettet og økonomien er i ferd med å kollapse. De har allerede kuttet stort på tilbudet av medisiner osv. Problemet til Russland er at de ikke nødvendigvis har rett type industri til å kunne skalere opp produksjon innenlands. De er ikke på nivået med krigsøkonomiene fra 2. verdenskrig, men jeg sliter med å se at Putin kan kjøre på samme måte som i ww2. Der hadde de USA på sin side, som sendte endeløst med forsyninger inn i Sovjet.
Russland er fortsatt fullstendig avhengig av diverse import og der de i dag tjener godt på olje, så kan man jo stille spørsmål om hvor lenge det vil vare. Enten pga normalisering i Hormuz eller ved ukrainske sanksjoner.
*Og det tar nok ikke med at bedriftene som er innen krigsindustrien har måttet ta opp store lån fra staten for å finansiere fabrikker og sliter med å få betalt nok av staten til å betale lønninger. Mao, skjult finansiering ved at de bruker opp pengene til disse bedriftene.
Klinkende klart? Hvis Nato virkelig ønsket å sende et beinhardt signal nå så hadde responsen ikke vært enda en pressekonferanse med “deep concern”. Da hadde man sett umiddelbar deployering av ekstra luftvern til Romania og Svartehavsregionen. Awacs i kontinuerlig rotasjon. Flere jagerfly permanent på vingene. Massive anti dronekapasiteter på plass langs grensen innen dager. IKKE måneder. Samtidig hadde Nato annonsert at enhver ny drone eller missil som beveger seg mot Nato luftrom blir skutt ned før den krysser grensen. I tillegg ville man svart økonomisk med sekundærsanksjoner som faktisk gjør vondt og ikke symbolske pakker nummer 19 eller 20 som alle finner smutthull rundt etter to uker. Fullt press på russisk oljeeksport, skyggeflåte, banker og logistikk, men det jeg opplever det må bli slutt på helst i går er at man slutter å kommunisere frykt for eskalering i offentligheten hele tiden. Russland lever på at vesten konstant signaliserer hva man er redd for å gjøre. Det inviterer jo bare til videre testing spør du meg. Det er dét Kreml følger med på nå. Ikke ordene, ikke tweetene og ikke “vi står samlet”. De ser etter om Nato faktisk oppfører seg som en militærallianse med røde linjer eller som en langsom politisk komité som alltid trenger ett møte til før noe skjer.
Ryssland tester NATO før at se om det blir noen reaksjon. Og det blir det ikke.
Når ukrainske droner tidligere angrep et tog med diverse tankvogner for drivstoff, pleide de å sette 1 stk tankvogn i brann.
De nye ukrainske dronene fra Fire Point bærer raketter, og det medfører at alle togets tankvogner treffes og settes i brann:
Enda en bekreftelse på at landtungen til Krym nå «beherskes» av UKR: