Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Hej Norge

Vældig god opsummering — Boms vil sige: let it :fire:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

1 Like

Økende bekymring blant russiske mil bloggere. Zaporizhzhia is cracking. Ukrainerne penetrerer frontlinjen:

https://x.com/WW3finalboss/status/2060642750203154779

5 Likes

Personalbehandling i Putins armé:

https://www.youtube.com/shorts/wCE1-FM2TdM

1 Like

Russisk tap siste døgn inkluderer
** 1.560 eliminerte soldater
** 524 kjøretøy

Det første tallet er det høyeste på flere uker.
Det andre tallet er det høyeste siden invasjonen i febr 2022:

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/05/31/8037115/

Ad kjøretøy ødelagt:
Nest høyeste var30 05 (igår) med 483.

Deretter:
1 mai 2026 - 403 stk kjøretøy
30 april 2026 - 375 stk kjøretøy
26 mai 2026 - 374 stk kjøretøy
9 mai 2026 - 373 stk kjøretøy
8 mai 2026 - 334 stk kjøretøy
17 mai 2026 - 325 stk kjøretøy
29 mai 2026 - 324 stk kjøretøy
19 april 2025 - 312 stk kjøretøy

Klar trend for sterk økning i antall ødelagte kjøretøy siste måned.
Matcher de tallrike meldingene om UKR dronekontroll langs veiene i landkorridoren mellom Rostov og Krym

12 Likes

Det er litt ubegripelig at Russland klarer å ta unna slike tap over så lang tid. Hvor lenge er dette matematisk / teoretisk gjennomførbart for Russland, menneskelig og materielt?

2 Likes

Kjøretøy tallet var det høyeste. Nest høyest var tallet fra i går.

Mannskapstapet er også svært høyt, tror ikke Russland har satt i gang noen ny offensiv? Mao, økningen er pga tap i bakrommet? Russland som prøver å få folk til fronten?

Noe helt annet

Må jo si det gir gjenklang.

16 Likes

De kan hålla på lenge. Stort land, masse folk. Kan kjøpe det de trenger fra Kina m.fl. Ikke billig, men det går.
Fortsatt mye i ryssland som kan omfordeles til militæret. Det som setter grenser er da ekonomien bblir så militærisert at samfunnet som helhet kolapser og livmedesførsørjning, drivstoff etc tørker ut helt. Det er det som setter grensen. Ikke folk eller militærmateriel.

4 Likes

Jeg er mest spent på om den harde kontrollen putin har måttet ta over Russland har ført til at initiativet de trenger for å stadig utvikle dronene har bremset opp. Nå har det i hvert fall vært sånn i en periode. Holder det seg lenge nok til at Ukraina får gjort noe strategisk?

Spørsmålet er jo også hvor trygt putin sitter hvis ting går skikkelig dritt, både økonomisk og militært.

4 Likes

Kraftig brann i en oljepumpe stasjon i Lazarevo, Kirov oblast, ca 1.200 km fra grensen til Ukraina. Som fremgår i link nr.1 er denne pumpestasjonen i oljerørledningene som transporterer olje fra Sibir til de store utskipingshavnen rett utenfor St Petersburg (Ust-Luga og Primorsk):

https://x.com/StratcomCentre/status/2061029616777637971

https://militarnyi.com/en/news/drone-attack-on-the-lazarevo-oil-pumping-station-in-kirov-region/

Kart som viser hvor oljerørledningen ligger:

**

Kremls talsmann Pskov tok et avbrudd i sin søndagsfri og kommenterte at Kreml er mektig imponert over ukrainernes militære evner, Han peker på at når hele Ukraina er overtatt av Russland, vil mange ukrainere utgjøre gode soldater for Russland. Dette er i seg selv en viktig grunn til at SMO’en må fortsette til alle Russlands målsetninger er oppnådd, la han til.

8 Likes

Denne uttalelsen alene er av de aller viktigste grunnene til at vi ikke kan la Ukraina bli overtatt av Putski!!!

8 Likes

Fast akkurat nå går det ju ganske tregt med SMOen før ruskisene. Og hvis man ser på “back-end’en” så ser jeg ikke noen mulighet før ryzzland at snu den trenden. I princip all produksjon minker :+1:. Mat, drivstoff, transporter, vård, utdanning (viktig på lang sikt, også i en diktatur) etc. De enda som har goda dager er de som driver med begravningar. Passer i og før sig meg bra, men går liksom ikke ihop med den illeluktende Pskov’s snakk.

5 Likes

Video på 18 sekunder som viser en «liten kø» ved bensinstasjon på Krym.
Jeg innestår ikke for Kryms snarlige frigjøring, sml videoens tittel.

Men at problemene tårner seg opp for okkupasjonsmakten demonstreres jo i denne og flere andre videoer fra både Krym og landkorridoren til Krym:

https://x.com/Heroiam_Slava/status/2061070635699163449

For øvrig er det min tro at UKR har tenkt å la Kerch-broen stå inntil videre, og kanskje la den russiske delen av sivilbefolkningen på Krym (kraftig økning av denne gruppen etter 2014) rømme via broen tilbake til Russland og Krasnodar krai på andre siden av broen.

Rømme - når UKR begynner den fysiske frigjøringen av Krym.

Den andre grunnen til at broen får stå er at den er så strukturelt svekket at den kun kan ta unna en mindre brøkdel av transportvolumet den hadde før de ukrainske angrepene på broen.

Svekkelsen gjelder ikke minst jernbanetraseen på broen, sml den langt høyere vektbelastningen denne delen blir utsatt for av et godstog med tung last, sml med biler med spredning på veitraseen på broen.

Apropos belastning på jernbanetraséen på broen: Her er noen opplysninger som skal stamme fra Fighterbomber (russisk mil blogger):

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2061083354699567178

Som fremgår er transport av drivstoff via jernbanen kun tillatt i tilfelle av terroristangrep. Nå prøver russerne noen ganger å definere Ukrainske angrep som terrorisme. Men her er det kanskje den alminnelige definisjonen av terrorisme de sikter til.

For øvrig interessant at ingen vil forsikre jernbanetransportene over Kerch-broa. Også av interesse at russerne skal ha skaffet 1 stk ny ferje til Kerch-sundet som skal ankomme i sept 2026. Til erstatning for de 3 stk ferjene som trafikkererte sundet før de ble ødelagt av de slemme ukrainerne.

Det eneste problemet er betjeningen på den nye ferja: Køen av mannskap/matroser til ferja er - ikke eksisterende. Hvor mange matroser er nødvendige for å drifte 1 stk ferje over en smalt sund? Oppfattes kanskje ikke som en trygg og god arbeidsplass.

Som fremgår har russene også store vansker med å få tak i sivile sjåfører til å kjøre tankvogner med drivstoff landverts gjennom landkorridoren nord for Krym (gjennom Kherson og Zaphorizhzhia).

5 Likes

Bekreftet at dronen som traff høyblokka i Romania var russisk:

https://x.com/Gerashchenko_en/status/2061154156262625343

Ukraina tok ut to russiske fly. Forstår ikke helt hvorfor Russland hadde disse så nærme Ukraina. Jeg antar de nå vil flytte fly enda lengre bak.

Ukraina slår ut folk og forsyninger på vei til fronten. 205km bak fronten. Det gir Ukraina lang tid til å ta ut en stor andel før det kan brukes til angrep - eller forsvar.

12 Likes
2 Likes

Etter det jeg forstår, så er dette fly som er bygget for signaletteretning. Det er trolig plassert nært Ukraina for å kunne ha noen lunde varighet på overvåkingen av ukrainsk radiotrafikk. Det er enklere med bombefly, som bare trenger å være nær nok i et kort øyeblikk.

6 Likes

Tøff dag ved fronten i går.

8 Likes

I samarbeid med «allierte» stanset den franske marinen et skip i Atlanterhavet igår (31 mai). Det aktuelle skipet tilhører russiske skyggeflåten og står på sanksjonslistene fra EU, UK og Ukraina.

Macron har lagt ut materiale på X vedr hendelsen, der det står at skipet hadde lastet med sanksjonert russisk olje før det la ut på denne turen:

Holder en knapp på at vi blant de allierte maktene som bisto franskmennene finner UK.

9 Likes

Sånn skal sanksjoner utføres…

10 Likes

Når historien om alt dette skal skrives, så vil fremtidens historikere trolig konkludere:

Sjelden har noen spilt dårlige kort så bra som Z.

Sjelden har noen spilt gode kort så dårlig som T.

Og P-man? Gorby sitter vel et sted oppe i kommunisthimmelen og flirer, for han vet at når historien om Det russiske imperiets fall blir skrevet, så er det P’s navn som vil bli knyttet til det, og ikke hans.

25 Likes