Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Russisk storangrep mot Ukraina i natt:

Hoveangrepet var rettet mot Kyiv. Men også byer i oblastene Dnipro, Kharkiv, Zaphorizhzhia og Poltava ble angrepet:

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/06/02/8037388/

Mens RUS angrep sivilbefolkningen i ukrainske byer, angrep UKR i natt Ilsky oljeraffineri i Krasnodar krai (halvøya rett øst for Krym). Skal være det 16 angrepet på dette raffineriet:

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/06/02/8037391/

Enig med Christian. Det at det ikke ser ut til å finnes lagre i behold for drivstoff på Krym, er omhandlet i post # 1186 på tråden,

Her re-postet:

https://x.com/JayinKyiv/status/2061026182565429636

De russiske tapstallene holder seg på høyt nivå:

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/06/02/8037367/

1.440 eliminerte soldater
517 kjøretøy (lastebiler og tankbiler)

Vil anta minst 150-200 av disse tankbilene/lastebilene ble tatt ut på veiene i landkorridoren mellom Rostov og Krym. Jfr tapstallene for kjøretøy før ukrainske dronekampanjen mot disse kjøretøyene begynte for ca 6 uker siden.

Russland er stort og hadde sikkert mangel slike kjøretøy før 24 02 2002.
Men akkumulert tap av russiske kjøretøy har nå kommet opp i ca 102.000.
Det må vel merkes?

6 Likes

Dette er “vehicles and fuel tankers”. Jeg vil anta at det inkluderer alt mulig av kjøretøy. Biler, minivans, pickuptrucks, lastebiler osv.

2 Likes

Håper noen ukrainere med en god drone klarer å få til noe her. Ser jo ikke supersmart ut å samle disse lastebilene sånn om de har brennbar last :fire:

4 Likes

Ja, du har rett.
Ble litt for fokusert på lastebiler og tankbiler på veiene i landkorridoren som nå er drone-mat

Jeg vil jo tro at Ukraina i all hovedsak bruker dronene som når 50-200 km mot tyngre mål, dvs lastebiler og tankbiler, så mye av økningen her er nok der.

Inntil videre, så bruker jo Russland militære lastebiler til denslags. Etterhvert, så vil jeg tro de bruker sivile lastebiler? Så det blir vanskeligere for Ukraina å slå dem ut…

Det mangler bare at sivile ukrainere blir tvunget til å bli gisler sammen med sjåfører av militære og sivile lastebiler … menneske liv betyr null for Russiske militære fanatikere…

USA åpner for flere atomvåpen i Europa

2 Likes

Alle som spår russisk øk kollaps eller ukrainsk mil gjennombrudd er vel optimister uten bakkekontakt evt manipulert av Kievregimets propaganda?

Eller?

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2061454014701560193

The Economist er jo verdenskjent for å være både uten bakkekontakt og lettmanipulert

5 Likes

En av de russiske generalene som ledet invasjonen av Ukraina den 24 02 2022 er in absentia dømt av en ukrainsk domstol til livsvarig fengsel:

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/06/02/8037413/

Så får vi om det kan gå som det gjorde i gml Jugoslavia, der krigsforbrytere etter hvert ble pågrepet og satt inn til soning.

Ikke full parallellitet osv. Men fremtiden er det alltid vanskelig å spå om.

2 Likes

Hej Norge

En bette Update :grimacing:

Vodka er Godt :rofl:

1500 Dage uden fremskridt for en sølle lille landsby — Ruskiiiies skriver verdens historie :rofl:

TIK-TOK skifter side :grimacing:

Og Denys :+1:
Update from Ukraine | Drones Ambushed Russians in Crimea | No Way to Run

Ukraine strike disrupts key Russian supply route in Crimea -highway on fire, ferry, railroad blocked

Solovyov, Solovyov !!! – Det Europas skyld :grimacing:

Og Konstantin – Ægte news inside Russia :partying_face:

Og lidt Bingotal !!

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

4 Likes

Poenget var siste linjen som ble kuttet:

20 liter ration coupons only issued to regime enforcers

Da skal det være skikkelig tomt!

13 Likes

Daglig angrep og kanskje ukentlig store angrep som dette. Veldig mange sivile som dør. Kunne vi gjort mer for å hjelpe? Ja.

Hjalp å bli kvitt Orban. Satser på at Ungarn igjen blir et sterkt demokratisk land.

12 Likes

We Will Respond# !!! :fire: – Moskva next ??

Krigen startede med Krim – Og den vil ende med Krim :partying_face:

HOLY MOLY – Tak til Sverige, Gripen kan fuld reload på hovedvej på 10 minutter :partying_face:

DK

8 Likes

Dersom det stemmer at russiske sjåfører har begynt å tenne på sine egne biler for å unngå å kjøre “dødens vei”, så kommer ikke forsyningssituasjonen til å bli bedre med det første.

15 Likes

Meget oppmuntrende med den fremgangen Ukraina har .

8 Likes

Hvis Ukraina klarer å fortsette å ha et overtak både med mellomdistansedroner og UGV-er, så tror jeg jaggu det vil være mulig for Ukraina å komme seg på offensiven igjen. Mellomdistansedronene må til for å svekke bakrommet til russerne slik at de ikke får fram forsyninger av mannskap og materiell til en front Ukraina ønsker å presse. UGV-er vil kunne gjøre det mulig for Ukraina å ha fotsoldatene sine lengre bak når de rykker framover.

6 Likes

Petersburg er en oljeterminal utenfor St Persburg. Ifølge hjemmesiden har anlegget 32 stk oljetanker på land. 12,5 millioner tonn olje passerer gjennom terminalen pr år

UKR angrep i 4-tiden i natt og lokalbefolkningen melder om eksplosjoner og branner. Ut fra bildene kan det se ut til at 2 eller 3 av oljetankene brenner:

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/06/03/8037523/

Disse utspekulerte ukrainerne har vært så uvennlige at de utførte angrepet samme dag (i dag) som St Petersburg Economic Forum åpner. Putin pleier å kastet glans over arrangementet ved å være til stede.

Nå har ukrainerne sørget for å være til stede med droner, og derved hjelpe Forum-deltakerne til å reflektere over den pågående krigens økonomiske konsekvenser

Guvernøren i Leningrad oblast meldte om ca 50 stk droner over oblastet. Andre meldinger indikerte at et dusin traff oljeterminalen

https://www.reddit.com/r/worldnews/comments/1tvetiv/st_petersburg_oil_terminal_hit_in_major_ukrainian/

Terminalens hjemmeside:

https://www.oilterminal.ru/en/company/

12 Likes

UKR angrep i Tambov oblast mot fabrikkanlegg som produsere hi-tech utstyr til raketter, fly mv:

https://kyivindependent.com/russian-weapons-plant-in-flames-after-ukrainian-attack-in-tambov-oblast/

8 Likes