Hva kan årsaken være at det er så mange russiskvennlige i flere av de østeuropeiske landene? Dette da sett i lys av hva de har erfart under åket under Sovjet, samt hva de ser Russland nå gjør med Ukraina?
Trusler og penger, funker desverre fortsatt.
Hej Norge
Dagens Medicin 
Kanske Lukashenko har fået kolde fødder – virke – virker ikke, virker – virke ikke 
Putiskiiies Gear i en nøddeskal 
Bad news for Belarus: Russian nuclear equipment malfunctions during exercises
KirBurn bliver evakueret 
Selv de værste Progandister er frustreret 
Og Putskiiiiiie med den største løgnehistorie om Ukraines Luftforsvar 
Screaming and HYSTERIA on Russian TV: Solovyov turns red with rage. Putin’s lies exposed
Nok et AMO depot 
Explosion at Russian ammunition depot near Belgorod forces evacuation amid rising drone attacks and infrastructure strikes
600 droner og Missiler mod Rusland – hver dag lover Zelensky 
HOLY MOLY 
Ukraine Unveils Plan to Strike Targets 2,000 km Away With Homegrown Missiles
Dagens Pollental
Det er helt vilde tal over det hele Ukraine har leveret de sidste dage 
Og Bonus fra Forum – kan ikke siges bedre 
This is what Russia’s Central Bank governor Elvira Nabiullina was afraid to say out loud: “We, economists, companies, even officials, are on a falling plane, while the pilot sits in a soundproof cockpit. All we can do is pray.” Pray. What else is left for slaves to do?
UDSALG UDSALG – SALG SALG 
Slava Ukraini 
Dansken
Korrupsjon. Mao penger og kontrakter fra Russland og russiske selskap. Bare se på hvem som støttet Norges eneste russiskvennlige parti, jo en fyr som gjør business i Russland.
Greit at ledere er korrupte, men hvordan får de folket til å stemme på dem i så stor grad? Folket har jo alt å frykte fra Russland. Foreldregenerasjonen kjenner jo historien…
Som historienerd er mitt svar: Historieløshet.
Både i Norge og andre fleste land jeg har besøkt, har jeg blitt slått av at en del mennesker er meget godt kjent med sitt lands og forfedrenes historie, Mens en annen del er tilnærmet blanke.
Har reflektert noe over denne siste gruppens kjennetegn, men stanser meg selv da fasiten ifølge meg er ganske politisk ukorrekt. Men personer i den siste gruppen er lettere enn andre mottakelig for info/propaganda.
Propaganda virker. Ofte er det en eller flere oligarker fra sovjettiden som har kontroll med flere mediekanaler. Yngre generasjoner er gjerne mer språkmektige, og har et bredere mediebilde. De er det mer krevende å påvirke, så vi får gjerne generasjonsforskjeller.
Jeg antar at dette ikke er totalt, men per måned?
Nå bekreftet fra Ukraina at de sto bak eksplosjonene i Belgorod den 8 juni + natten til 9 juni. Det var et ammo lager som gikk i luften. Mindre russisk ammo til å plage sivile ukrainere med:
Russian forces according to reports are being forced to withdraw on mass from positions around the Kinburn Spit south of the Dnipro river due to severe supply difficulties caused by continued Ukrainian drone strike campaigns on Southern logistical routes.
https://www.facebook.com/share/p/18hEVd47oG/?mibextid=wwXIfr
Fra krim
Han klager over at Russland har mistet kontrollen
Over two weeks, freight traffic in the relevant section decreased by approximately 71%—from 3,800 to 1,100 vehicles per day.
Lykke til med å stoppe evt ukrainske offensive etter noen uker med mindre og mindre forsyninger.
15:00 Ryssland fortsätter ta massiva förluster. Igår förlorade ryssarna massiva 1 370 man, massiva 75 artilleripjäser, massiva 382 transportfordon, fyra ovanliga salvpjäser, två tunga luftvärnssystem, sju krypare, fyra enheter särskild utrustning och sju pansarfordon varav fyra stridsvagnar.
Den takten der er ca 40k/måneden eller 10k mer enn Russland erstatter? Såvidt jeg vet, så er ikke Russland på offensiven, dette er tap fordi Ukraina kan pushe på med droner.
Godt på vei mot 50k som var målet i februar https://edition.cnn.com/2026/02/03/europe/ukraine-strategy-kill-50000-russian-soldiers-intl
I motsetning til hva CNN da skrev, så er det klart er tegn på tiltro til sine egne
Høres ut som viktige mål er truffet 
Off-topic i forhold til Ukraina, men veldig relevant artikkel om ruzzland og oppbyggingen av militære mot vest:
Video av eksplosjonen
Skal være video av Flamingo på vei til fabrikken
Eksplosjonen så stor nok ut til å kunne være en Flamingo. Et tonn med eksplosiver vil nok gjøre rimelig bra med skade.
Putin ruster opp for storkrig.
Tror det var Budanov som i fjor sa at ww iii allerede har begynt,
Vi i vest har bare ikke forstått det.
Putin likner mer og mer på Hitler.
Historiebøkene på skolen sier at ww ii begynte 1 september 1939 med Hitlers invasjon av Polen. Hitler overtok både Tsjekkoslovakia og Østerrike før det, men siden det ikke ble løsnet skudd «regnes» det ikke. I Kina hadde man slitt med japansk militær inntrengning før 1939. Kina-Japan regnes med i ww ii, men ikke begynnelsen i hhv 1935 og 1937.
Putin invaderte Krym i 2014, men «regnes» ikke som krig pga manglende skudd.
Putin via FSB «opprørere» med Igor Girkin og andre tok militært over deler av Luhansk og Donetsk. Men ble internasjonalt mer betraktet seg «lokal borgerkrig» enn invasjon av Ukraina - i tråd med Kremls narrativ
“The old world is dying, and the new world struggles to be born: now is the time of monsters”
Antoni Gramsci (i et italiensk fengsel en gang i 1930-årene)
Man trenger ikke være Ludvig i Flåklypa for å være pessimitisk om dagen, for å si det sånn. Russland har tilsynelatende ambisjoner om å skrive seg ut av historien i et slags banzai-charge på restene av den vestlige sivilisasjon, mens USA bare imploderer. Var det dette USA vant den kalde krigen for? Og Kina? Hvem vet. Inte jäg, i hvertfall.
Manglet heller ikke skudd i den påfølgende fasen av krigen etter invasjonen av Krym
Eksempel på russisk massedrap av ukrainske soldater i 2014:
https://censor.net/en/news/293840/ukrainian_troops_were_likely_shelled_from_russian_mrls_tornado_in_zelenopillia


