Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Undertegnede mener bestemt at WWII aldri ble sluttført (“Sovjetunionen”, som alliert med nazi-tyskland og delaktig i starten av krigen, overlevde), men det er vel mer semantikk :slightly_smiling_face:

5 Likes

Det verste er vel utviklingen av ny krigsteknologi. Det slår liksom ikke feil at når man har funnet opp et nytt våpen, så må det testes? Jeg tenker på musketter, rifler, maskingevær, tanks og fly. Vi lever i en tid hvor droner er en greie.

Ta krigen i Iran, noen som tror Iran hadde stått så hardt på sitt hvis det eneste de hadde var dyre missiler? Neppe. Iran gjorde en innovasjon, masseproduserte billige langdistansedroner. Billige å lage og når de ble laget, svært dyre å skyte ned.

I krigen mellom Russland og Ukraina, så har det blitt gjort en rekke innovasjoner: FPV-droner, interceptor-droner, fiberkabel-FPV-droner, mellomdistansedroner, carrier-droner (som frakter FPV-droner og fungerer som relay, granater eller bomber), osv.

6 Likes

Det kan hende at det behøves stor egenvekt på missilet for å trenge gjennom hindringene som var satt opp.

4 Likes

Var nettene/tårnene ved fabrikken?

Var kanskje litt upresis i oppr innlegg.

Men tror de fleste forstår hva jeg prøvde å fokusere, nemlig mangel på kamper om Krym - at Ukrainske soldater løsnet skudd mot russiske.

Har et levende bilde memort av en nyhetssending fra 2014 om nettopp dette:
Ukrainsk side løsnet ikke skudd. Ukrainsk befal ble intevjuet og mumlet noe om at man ikke var forberedt på å motstå en invasjon (og væpnet motstand ble ikke beordret fra politisk toppledelse).

Nettopp den noe traumatiske måten Krym ble tapt på, tror jeg har brent seg fast i ukrainsk bevissthet.

Hvis du har noen (troverdige) linker til at ukrainske soldater avfyrte skudd/granater mv mot russerne under invasjonen av Krym i 2014 er jeg svært interessert.

I Luhansk/Donetsk var det skudd begge veier - jf at jeg brukte ordet borgerkrig.

2 Likes

Greia var jo at på Krim, så hadde russerne bestukket veldig mange ukrainske militære ledere slik at når Russland tok over, så byttet disse side. Det var nok et totalt vakuum der. Hvem skulle Ukraina sin politiske ledelse gi ordre til? De hadde ikke et militære som var klar for krig…

Hvis man ser på invasjonen i 2022, så tror jeg nok russerne tenkte at det skulle foregå på en lignende måte. At Ukraina kom til å kollapse som et korthus da også.

8 Likes

Ser ut som russerne har laget seg en pontonbro som erstatning for den Ukraina ødela.

Rødt kryss markerer stedet fra posten over, den ene av to veier til Krim fra Ukraina

1 Like

Ukraina prøver å skape mangel på drivstoff i Moskva.

6 Likes

Bare sånn for sammenligningen sin skyld :

og da passer det vel greit å ta med ruzzerne sine kostnader i mannskap og materiell

6 Likes

Jeg vet at i enkelte europeiske land, og spesielt i Norge, tenker man at den russiske økonomien er svak, og at den kommer til å kollapse. Dessverre tror jeg ikke på det. Russere tåler mer enn det de står i nå.

4 Likes

Er det i ferd med å etablere seg et maktvakuum i verden? Russland er i ferd med å desimere seg selv, USA vingler frem og tilbake på åpent hav, Kina sitter på gjerdet og venter på hva som skjer, mens Europa er kanskje de eneste som kan samle seg om en strategi og rykke fremover. Eller kanskje ikke?

4 Likes

Bildene fra noen av skadene på VNIIR fabrikken i Russland

3 Likes

Det ser ut til at det bare er administrasjonsbygget som er truffet. Fra satelittbildet og bildene fra gaten, ser man ikke om det er skader på produksjonsbygget bak administrasjonsbygget. Det er mulig at det er behov for et nytt besøk. Ukraina har forhåpentligvis noen som kan fortelle dem om produksjonsutstyret fremdeles er intakt.

1 Like

Litt off topic, men:

Jeg leste at en av disse garnisonene var bare 11 km fra grensen. Såååå, innen FPV med fiber rekkevidde fra Norge? Så alt av lagre og whatever not som er der vil umiddelbart bli tatt ut hvis det er krig?

Jeg skjønner bare ikke greia. Leire og lagre så nærme evt land du skal gå til krig med vil jo ha absolutt null verdi i en faktisk krig. Det er bare et praktisk mål for evt motstandere. Pent samlet i en pakke nær grensen.

3 Likes

Et av de russiske raffineriene som ligger nærmest Krym, er raffineriet i Krasnodar krai; Afipsky raffineriet. UKR angrep Afipsky raffineriet natten til 11 juni:

Som fremgår spekuleres det om UKR angrep med missiler.
Uansett ble resultatet eksplosjoner og branner i raffineriet.

De lokale myndighetene fremkom med den sjokkerende nyheten at det russiske luftvernet fungerte og diverse objekter ble skutt ned. Eksplosjonene og brannen ble forårsaket av vrakrester fra alle de velllykkede nedskytingene!

For øvrig ble ikke forsyningssituasjonen for drivstoff bedret med dette.

7 Likes

En smule uenighet om fordelingen av pengestrømmen fra EU. Polen vil ha sin del:

1 Like

Dagens styrke oppbygging langs Natos grenser minner om den kalde krigen. Det er et maktspill basert på trusler og frykt. Det ble ikke krig mellom Sovjetunionen og Nato den gangen heller.
Men selvsagt viktig at Europa nå får fart på sin opprusting!

2 Likes

https://www.nytimes.com/2026/06/10/world/europe/ukraine-midrange-logistics-strikes.html?unlocked_article_code=1.pVA.X4uS.cYcZXGn7pEhj&smid=url-share

Ukraine produces so many drones from its own factories that it can now launch more than 5,000 mid- and deep-range strikes every month, according to Ukrainian officials. Late last week, Ukraine’s defense minister, Mykhailo Fedorov, said that Ukrainian forces last month carried out twice as many strikes at least 30 miles from the front line as they did in April

9 Likes

Kan dette være en form avledningsmanøver for å få Europa og NATOs oppmerksomhet bort fra Ukraina? For vet vi at det er reelle bygninger eller er det bare hylstre?

Det har i det siste vært sporadiske antydninger om at Ukraina kan vinne krigen. Er dette reelt, eller vil det bare forbli antydninger? Ukrainas massive drone-produksjon må da også kunne brukes til mer enn å ta ut installasjoner inne i Russland, men også brukes mot russiske avdelinger i Ukraina. Eller?