Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Disse er mindre nøyaktige enn 155mm systemene ukr har. Men alt hjelper. PRoblemet til UKR har vært nok ammo og nok systemer.

Så alt er positivit.

2 Likes

Tidlig i krigen hadde Ukraina en nøyaktighet på det sovjetiske 152mm artilleriet som var langt bedre enn den nøyaktigheten som produksjonstoleransene kunne gjøre mulig.

Det viste seg at alle kanonene var satt opp med en vekt og en bærbar PC med et ballistisk program. Artilleristene veide hver granat og kruttladning, og regnet ut banen for hvert enkelt skudd. På den måten kompenserte de for variasjonene i ammunisjonen og særegenhetene ved hver enkelt kanon.

Det vil overraske meg om ikke ukrainerne kan gjøre det samme med gammel 203mm. Kombinert med bedre dronedekning bør resultatet bli rimelig bra.

7 Likes

Mulig men disse skyter kun opp til 25km, så det er litt avlegs. Men de trenger alt de kan få, så alt er bedre enn ingenting.

Skal sies de kjøper rundt 150.000 203mm granater av hellas i denne dealen. Så det hjelper uansett på.

1 Like

Det er vel ikke vanskelig å se at Putin sliter med å beherske seg:

Gjør narr av Putin: – Veldig ubekvem
Det ville ikke forundre meg om det skjer noe med Pashinyan. Men han sier dette på en ganske underfundig måte. Om han er dum , ironisk og utspekulert, eller hva det er kan være vanskelig å bedømme. I hvert fall utrolig morsomt

3 Likes

En interessant artikkel om bruken av ukrainsk tauet artilleri.

4 Likes

Russiske tap siste døgn, iflg UKR, viser nær halvering ( - 42 %) av antall nedskutte ødelagte droner pr døgn ift siste 5 dager.

Antall nedskutte/ødelagte russiske droner:
29 03: 1.948
30.03: 2.471
31 03: 2.296
01 04: 2.069
02 04: 2.249
(Disse 5 døgnene nedsunmert til 11.033. Som delt på 5 girs snitt 2.206,6)

03 04: 1.296

Dette i kontrast til at f eks tallene for eliminerte soldater (1.230) og ødelagte russiske kjøretøy (177) rapportert 03 04 er på omtrent samme nivå som de 5 foregående døgnene.

https://index.minfin.com.ua/en/russian-invading/casualties/

2 Likes

Etter at Trump tillot Russland å sende 1 stk oljetanker til Cuba, og denne ble losset for et par dager siden (jf tidligere innlegg her), smir russerne og cubanerne mens jernet er varmt og sender ny fullastet oljetanker fra Russland til Cuba:

Som fremgår brukte russerne forrige gang en oljetanker som er sanksjonert, med Donalds godkjennelse.

Hormuz-stredet er åpnet for Russland, Kina og India:

Russland i overskrift og artikkelens begynnelse.
India og Kina nevnes lenger ned.

1 Like

Ukraina med angrep på TurkStream:

UKR angrep torsdag en pumpestasjon tilknyttet TurkStream. TurkStream driver en gassrørledning som går under Svartehavet og bringer naturgass til Europa, via Tyrkia.

TurkStream er eneste gjenværende rute for russisk eksport av gass via rørledning til Europa.

2 Likes

Russisk sensur er ikke 100 %:

Armenias PM på statsbesøk hos Putin i Kreml. Tydeligvis live-sending på TV (ellers hadde det følgende blitt sensurert). Han sier at hans land er et demokratisk land og orienterer Putin om at:

«Vi i Armenia har»
** frie sosiale medier med absolutt ingen restriksjoner
** frie valg (på kommunenivå) 2 ganger årlig

Han sier også at selv om noen i Armenia sier det er for mye frihet, så er den politiske friheten prinsipielt veldig viktig for oss. Putin har et interessant kroppsspråk under talen:

https://x.com/nexta_tv/status/2039367770723192932/video/1

5 Likes
5 Likes

https://www.instagram.com/p/DV_-JwFiEWO/?igsh=MWs2MHRzMDQyYXB6cQ==

4 Likes

Hittil, så har jeg bare lest at det gjelder skip som skal til og fra Iran

Både myndigheter og osint-kontoer teller russiske tap i krigshandlinger, men jeg finner lite informasjon om slitasje på gjenværende materiell - og personell for den saks skyld.

Fra andre kriger har jeg tidligere sett “kirkegårder” med utslitt og ødelagt materiell fra de bakre linjer. Utstyr som ikke har blitt bombet, men som er kjørt i stykker eller slitt ut. Jeg vil tro at det samme er tilfelle for Russland, og at de må erstatte langt mer materiell enn det vi ser i tallene som rapporteres.

Selv for fly, som skaper en del oppmerksomhet når de faller ned utenom krishandlinger, er det trolig store mørketall. Hvor mange av flyene man ser fint oppstilt på satelittbilder av russiske flyplasser har gått over vedlikeholdsintervallene på kritiske komponenter? Hvor mange venter på erstatningsdeler som må smugles inn i Russland?

Propaganda er et element i alle tall i denne krigen, men det vil ikke overraske meg om vi etter krigen oppdager at Russland har brent unna vesentlig mer ressurser enn tallene vi nå har tilgjengelig viser.

6 Likes

Heilt greit at muligheitene for krigsdonasjoner til Russland minker. Så får vi heller skru ned varmen ei grad eller to. Ukraina ser ut til å overleve endå ein vinter med bombing av sivil energiinfrastruktur, til samanlikning.

3 Likes

Spent på hva Tyrkia tenker om det. Jeg tror ikke de ønsker et sterkt Russland i nabolaget, men heller ikke miste tilgang på billig energi. Spesielt nå

1 Like

Veldig god video som bla dekker hvorfor Ukraina ikke snakker mer om å ha tatt flere hundre kvadratkilometer tilbake. ( fordi de ikke vil love mer enn de leverer og fordi gråsonen er så stor)

4 Likes

Vedlikehold er ikke noe som prioriteres. Et havari i Østersjøen vil være en kolossal katastrofe.

This morning Swedish authorities boarded and detained the Russian shadow fleet tanker "Flora 1" (IMO: 9307815) in the Baltic Sea, near Ystad. The vessel leaked a higher amount of oil.

Russian shadow fleet tanker frequently lack proper maintenance. pic.twitter.com/8U2WK7xKGa

— (((Tendar))) (@Tendar) April 3, 2026
5 Likes

Nå som vi har påbegynt det 5. året med full krig, er den slitasjen du peker på her et stort poeng.

Min tanke går til ww ii - ved avslutningen i 1945 var det definitivt mye utslitt materiell hos alle krigførende. På japansk og tysk side selvfølgelig mest fremstedende pr kapitulasjons tidspunktene primo mai (Tyskland) og primo september (Japan).

Russernes 10-åringe «besøk» i Afghanistan, samt USAs lange hengemyr i Vietnam (og Laos), er andre eksempler.

Du nevner også personell - også viktig. Vi kan vel utvide personell til befolkningen særlig i Ukraina, men prinsipielt på begge sider. Folk ønsker ikke å leve med en ‘evigvarende’ krig.

Mulig Putin ønsker det. Flere analyser i den retningen; som brekkstang for et Stalin-lignende diktatur.

(Er hovedpoeng i boken «1984» var en evig krigstilstand mellom de tre maktene som hadde delt verden seg imellom; Oseania, Eurasia og Eastasia. Og krigen berettiget nettopp undertrykkelsen)

Men slik jeg oppfatter det er krigstrøttheten stor også i Russland, selv om det er farlig å si det høyt. Folk skjønner rett og slett ikke poenget med å fortsette krigen. Særlig når utsiktene til å vinne er små. Jeg så videoen under imorges, men nedprioriterte å poste den på bekostning av ‘bedre’ videoer.

But here goes:

Edit:

Føyer til denne - ad slitasje på russiske militære flyparken:

8 Likes

Publ den 03 04 kl.11.52 AM:

RUS mistet nytt jagerfly i dag. Kræsjet på Krym. Besetningen skjøt seg ut og overlevde,
RUS har mistet 4 mil fly ila 3 dager.

https://x.com/ukraine_map/status/2040004442917900407

Publ den 03 04 kl .12.05:

https://www.reuters.com/world/russian-su30-fighter-crashes-training-flight-crimea-tass-reports-2026-04-03/ :

Russiske forsvarsdept’et sier i en kunngjøring av denne Su-30 gikk ned ca kl.11.00 idag, 03 04 26:

«This is at least the 19th Su-30 lost by Russia by accidents or combat operations since the start of its aggression against Ukraine. In addition, at least four aircrafts have been withdrawn from service due to wear and tear.»

**
Flere:

https://x.com/TomasZdechovsky/status/2040030837995970653

7 Likes