Ikke-nullbasert graf, men allikevel, man skulle jo tro Russland ville fraktet mer raffinerte oljeprodukter pga de ukrainske angrepene, ikke 10-12% mindre.
Russland må importere mer da.
Ikke-nullbasert graf, men allikevel, man skulle jo tro Russland ville fraktet mer raffinerte oljeprodukter pga de ukrainske angrepene, ikke 10-12% mindre.
Russland må importere mer da.
Ukrainerne slo i natt ut et kraftverk i Belgorod oblast.
Idag er 40.000 russere uten strøm i Belgorod:
Guvernøren I Belgorod uttaler at skadene på kraftverket er betydelige, og at reparasjonsarbeidene blir betydelige. Høres ikke ut som kraftverket er fixet til imorgen.
Dagens “let it burn” 
Lurer på hva kraftverket ble truffet av. Det må trolig langt mere sprengstoff til enn for et destilleringstårn fylt med fordampet olje.
Jo, 34,400 fikk tilbake strømmen innen en dag., 5600 manglet fortsatt strøm.
On the morning of Oct. 6, Gladkov reported that partial power outages continued in 24 settlements, affecting 5,400 residents. He did not indicate when full power restoration was expected.
Det er ikke et kraftverk som ble truffet.
A Ukrainian attack damaged energy facilities and disrupted power supplies in the Russian city of Belgorod, Governor Vyacheslav Gladkov said on Oct. 5.
Nearly 40,000 Belgorod residents were left without electricity after the strike, which caused significant damage across seven municipalities, according to Gladkov.
Jeg er egentlig usikker på hva Ukraina har angrepet her. Det er langt fra sikkert at de gikk etter noe strømrelatetert. Det kan ha skjedd sekundært.
Btw, dette skal hovedsakelig være dronene Ukraina bruker for å treffe mål langt inne i Russland.
By mid-2025, Fire Point had scaled production from 30 to over 100 FP-1 units per day …
estimated at US$55,000 per unit versus
Så et nattangrep koster rett under 60 MNOK. Et år med slike angrep koster 21 mrd NOK. Til sammenligning, så gir Norge 85 mrd NOK i støtte til Ukraina.
Det er samme produsent som nå skal lage FP-5 Flamingo - Wikipedia, som bl.a. kan gjenbruke brukte/kasserte flymotorer og på den måten kutte kostnader.
Fire Point announced in September 2025 that it had increased production of its Flamingo cruise missile from 30 units per month in August to 50 units per month, with plans to reach seven missiles per day by the end of the year.
Såvidt jeg vet, så skal det bare ha blitt brukt 3 av disse hittil.
Såvidt jeg kan lese meg til var det et artilleri angrep.
Belgorod oblast grenser til Ukraina.
Det angrepet var rettet mot beskrives (nå) som ‘energiinfrastruktur’.
Dette er et videre begrep enn ‘kraftverk’ som ble brukt i tidligere meldinger, og som jeg viderebragte i mitt første innlegg. Ser ut som Christian mener jeg har “feilrapportert” om dette.
a Sting costs less than $2,500.
Så, 1000/dagen vil da koste 2,5 MUSD, og med 70% effektivitet kunne ta ut 700 russiske langdistansedroner. (Det er også endel engangskostnader for launcher, radar osv)
Ukraina utførte også angrep mot mål på Krym i natt
Et “oil storage facilitity” skal altså å ha blitt truffet.
Ser av kommentarene at det skal gjelde et oljedepot.
Kan stemme med bildene som viser kraftige branner.
Feodosia er en kystby ved Svartehavet, så mye trekker i retning av at det er et oljedepot som ukrainerne har truffet.
I så fall kan det bli en langvarig brann.
Men samtidig er Babis tydelig på at han på ingen måte støtter Putin, så det plasserer vel Tsjekkia et sted i midten.
“Pro-Putin” er han ikke, i motsetning til noen koallisjonspartnerene hans, men spørsmålet er i hvilken grad han er pro-ukraina. Og hva det får å si for europeisk støtte. Her er det rød caps og “Tsjekkia først”. Tsjekkia har tidligere f eks tatt i mot mange ukrainske flyktninger.
Interessant analyse:
https://www.csis.org/analysis/russias-war-ukraine-next-chapter
Ikke akkurat hot lesing, men samtidig, på den økonomiske siden, så virker det ikke som at analysen ser for seg at Ukraina kan fortsette å ta ut russisk raffinerikapasitet eller annen kritisk oljeinfrastruktur og på den måte påvirke russisk økonomi
U.S. military support for Ukraine is expected to phase out over the next year as deliveries of Biden-era aid are completed. Europe will therefore become the primary backer of Ukraine’s military.
Så, det er et problem hvis europeiske støttespillere faller fra.
Furthermore, there is no additional funding for Ukraine in the pipeline, and current deliveries rely on funds allocated during the Biden administration. U.S. approval of requested systems and production priorities also remain in doubt, raising the risk of delays, misalignments, or breakdowns for Ukraine.
Ikke bare har ikke Trump gitt noen ny støtte til Ukraina, men USA prioriterer ikke nødvendigvis å selge til Ukraina heller.
Ser ut som UKR har truffet to kraftverk i Russland siste timene.
Hvis det stemmer at kampanjen nå er gått over på kraftnettet så er dette en fornuftig utvikling.
Kan nesten ikke skjønne annet enn at det de da helt klart vil mangle mest er artillerigranater. Tviler på at russerne tar ut så mange på en måned.
Og det skal det visstnok bli en slutt på nå.
Hej Norge
Dagens Update — mere Bøllebank i Pokrovsk retningen

Slava Ukraini 
Slava Zelensky 
Dansken
Hvordan finner disse delene veien?
Det er sikkert deler som hovedsakelig brukes i det sivile som kjøpes via tredjeparter. Det er ikke engang slik at alt nødvendigvis er sanksjonert.
Trist hvis det holder

Men Ukraine klarer sig nok uden hjælp fra Trump 
DK