Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Hej Norge

Dagens Update !!!
Ruskiiies får ikke Pokrovsk gratis — i følge 2 Første video :thinking:

Solovyov Solovyov :rofl:

Kanal 13 AI forsider kan forekomme :rofl:

4 billeder af de ÆGTE helte i Ukraine :ukraine:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1ojsnkx/soldiers_from_the_53rd_separate_mechanized/

Advarsel – voldsomme billeder.

:+1: :+1: :+1:

Dagens Pollental !!

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

6 Likes

Adressater for Trumps nye linje / policy med jevnlig, fortløpende testing av USAs atomvåpen - Russland og Kina?

Fungerer uansett som en påminnelse om hvilken militærmakt som har det største arsenalet av atomvåpen. Eks-president Medvedev har vel ila disse 3 årene og 8 månedene med krig truet/minnet alle om Russlands atomvåpen 60-70 ganger. Mens USA har gjort det 0 - null - ganger. På tide at Kreml blir minnet på realitetene.

En mulig skjult realitet er tilstanden de russiske atomvåpnene er i. Når man har sett hvor dårlig vedlikeholdt mye av det gamle (sovjetiske) russiske mil utstyret er, melder spørsmålet seg om det virkelig er motsatt med atomvåpnene. Har de blitt inspisert og vedlikeholdt? Har ikke linker for hånden, men har lest noen artikler om temaet, der det speluleres i at en del av våpnene sannsynligvis ikke vil virke.

https://x.com/ProjectLincoln/status/1983847598365798785

2 Likes

The Russian Ministry of Defense announced that it is ready to cease hostilities for 5–6 hours in the areas of Pokrovsk and Kupiansk to allow foreign journalists to pass through.

A gesture of goodwill from the Russians? Or is Putin planning to stage a fake show for Trump in Donbas?

image

Høres ut som Putin trenger en pustepause for å lure frem troppene sine.

6 Likes

Det var nøyaktig det jeg tenkte. Kan bruke journalister som skjold til og med.

4 Likes

Det er vel et propaganda show for Putin, påstanden er at 5000 ukrainske soldater er omringet av russere i Pokrovsk, og i Myrnohrad. Ser man på ISW sin oppdatering fra 29. oktober er det ikke helt utenkelig at det er sant, eller sant i nær fremtid.

Er det bare et lite snev av sannhet i “Claimed Russian Advances”, så er forsyningslinjene i praksis kuttet, ca 1 km skulle jeg tro i praksis er umulig å forsere hvis det er droner i bildet.

Også er det ett hakk verre for Russland å få fram forsyninger…

De bruker droner og ubemannede kjøretøy til sånt

Jeg tenker at situasjonen er svært utfordrende for begge sider, for det høres ut som det er “street fighting” i Pokrovsk, og trolig også også i Myrnohrad, og en ganske så uoversiktlig situasjon.

1 Like

Det er mye propaganda rundt Pokrovsk. Jeg gjetter på at så lenge Russland må basere seg på infiltrering, og ikke får fram panser, vurderer Ukraina det som fordelaktig å kjempe for Pokrovsk. De må uansett møte disse russiske ressursene.

Forholdene og vurderingene på begge sider kan raskt endre seg. For eksempel kan ulike værfolhold gavne den ene eller andre parten. (Gjørme, vind, skydekke…)

David D. har sine meninger, men han har i det minste deltatt i krigshandlinger med Bradley. Jeg synes derfor at denne refleksjonen er verdt å ha i bakhodet.

6 Likes

Det ser dessuten ut som den militære støtten til Ukraina fra Vesten er er sterkt synkende:

image

Og ser man på Europeiske land er det bare Norge, Sverige og Nederland som gir mer enn bare symbolske summer, med Danmark i grenseland:

Og Canada med en hederlig engangssum.

Nederland gir mer enn Tyskland, og de ga først. Med Mark Rutte som NATO-sjef er det logisk at de går i front, men det er i praksis bare Norge og Sverige som følger opp.

Og jeg har ikke nevnt de andre Europeiske landene ennå.

2 Likes

Alltså ukrainene har vetat hele tiden at de kommer at forlore Pokrovsk. I hvert fall før nå. Russene er før mange og kommer altid at vare før mange. Før Ukraia handler det om at bremse dem så mye det går, og håpe at ryzzland møter en intern, underbar eksistentiell kolaps. Da kan Ukraina ta igen det som de illeluktende ruskisene okkupert. Men dit er det langt.
Knaskje kan indias omdirigering av oljeinnkjøp hjelpe litt. Det er i hvert fall et steg i riktig rettning.

For meg virker det som det begynner å bli tynt med penger på budsjettene også, særlig i Tyskland.

Det er ikke bra at investeringer i forsvars-materiell ser ut til å skuffe, dagens kursfall i Kongsberg kan være en indikasjon på at det brukes mindre penger enn forventet på forsvar, den grønne streken er kursutvikling i 2. halvår 2025:

Får krysse fingrene for at det ikke kommer noen lignende overraskelser for Rheinmetall den 7. november:

Synes det er påtakelig hvor mye sparing det er i Tyskland på viktige saker som de trenger, som forsvar over, men også energi:

Til tross for at de ligger fyllingsgrad 23% poeng bak fjoråret, og importert har vært “next to nothing” så har de ikke fylt noe sist uke, tross at det har blåst så mye at de knapt har trengt å bruke gass:

Og for første gang på 2 år så var det en uke hvor Sør-Norge hadde netto import av strøm (fra tysk vindkraft):

Hvorfor fyller de ikke gass? For med samme vær og forbruk som i fjor vil Tyskland nærme seg 5% på slutten av vinteren. Så at man ikke klarer å fylle på en uke hvor alt blir dekket av vind er forunderlig.

Er det noen spesiell grunn til at pengene kan se ut til å sitte hardere, eller er det midlertidig?

4 Likes

Jeg er ikke enig. Jeg tenker det er tungt for Ukraina å sloss når forsyningslinjene er såpass presset. Samtidig, så tipper jeg alternativet er verre. Derfor biter de seg fast inntil videre.

Ukraina presser russerne sammen i stadig mindre lommer nord for byen (blå ringer), Russland presser seg fram i sør (rød ring)
image

Hvor ille er dette for Russland?

“Putin needed Dobropillia. And our forces acted correctly. We do not know what the Russians would have done if we had not carried out the Dobropillia operation. They ‘wiped out’ many of their own troops there. Around 2,200 of their soldiers have been taken prisoner this year. The entire east — Dobropillia, Pokrovsk — brought in 2,200 Russian prisoners. Imagine how many they have lost,” Zelensky said.

Med Dobropillia , så antar jeg Zelensky referer til en by et stykke bak frontlinjene som Russland kanskje prøvde å ta i et overraskelsesangrep.

2200 soldater tatt til fange er helt enormt når man vet hva russerne gjør med sine egne som prøver å overgi seg.

4 Likes

Nederlands engasjement er nok preget av det passasjerflyet som ble skutt ned hvor flere hundre nederlendere mistet livet.

Ellers er det jo klart sørgelig at støtten synker.

1 Like

Kan du beskrive alternativet?

Alternativet er at Ukraina gir enda mer terreng. Pokrovsk er en større by, så lettere å forsvare. Det er ikke så mange slike byer igjen i øst før du er ved Zaporizhia, Ukrainas 7. største by.

Ta Vuhledar, når den byen falt, så hadde ikke Ukraina bygget opp nok forsvar i bakkant til at de kunne holde tilbake. Nå er Russland halvveis til Zaporizhia.

Jeg antar Ukraina, hvis ikke situasjonen endrer seg vesentlig må fortsette å gi terreng. Samtidig, den russiske økonmien ser verre og verre ut. At de har redusert belønningen for å rekruttere seg med 75% flere steder er en sterk indikasjon på det. Det er nå mindre risky med delvis mobilisering.

Bare så det er sagt, det er også mulig at Russland angriper til de er helt tømt og blir helt åpne for større ukrainske motangrep. Jeg vet bare ikke om Ukraina har reserver til å gjøre et større angrep.

1 Like

Jeg ser ikke noen overbevisende grunn til at de må gi mye areal idette tilfellet. Forsvarslinjen som Ukraina bygde for over et år siden ligger ikke lengre unna enn at de berømte “kaninørene” nådde dem. (De var ubemannet.)

Så lenge det er åpent tereng foran linjene, er det vanskelig å drive infiltrasjonsangrep. Videre kan ikke russiske soldater forflytte seg ved å kle se i sivile klær.

Å korte inn lengden på fronten er generelt noe parten i mindretall primært ønsker (og som Hitler nektet generalene sine å gjøre på østfronten). Siden Russland nå har kortere rekkevidde på artilleriet sitt enn Ukraina, vil en rettere front gjøre det vanskeligere å konsentrere ild på et område uten å samle artilleriet i et begrenset område. Det samme gjelder trolig for en del EK.

2 Likes

Det er vanskelig å lage noen prognose på utviklingen i Russland, men det er i det minste interessant om tropper som primært brukes til å ta seg av upprør inne i Russland, nå blir sendt til fronten i Ukraina.

4 Likes

Rosgvardia (Russlands nasjonalgarde) ble skapt av Putin i 2016, sorterer direkte under Russlands president og har sikkerhetsoppgaver innenriks, samt på Russlands grenser.

Har aldri (såvidt jeg vet) blitt brukt som soldater utenfor Russlands grenser. Må sitte langt inne den omdisponeringen som er omtalt rett over.

Det er mye fokus på mannskapsmangel på ukrainsk side.
Dette viser mangel på kvalifisert mannskap på russisk side.

2 Likes

Det var Rosgvardia-enheter med i invasjonsstyrkene mot de største byene. De var trolig ment å skulle sørge for ro og orden etter at ukrainerne hadde overgitt seg. Ved Kyiv og Kharkiv led de betydelige tap. (Å skulle innta millionbyer i Ukraina, var åpenbart vanskeligere enn å banke ubevepnede demonstranter med en kjepp.)

2 Likes

Så, hvis det blir mange som blir sendt til Ukraina. Hva tenker da resten om å slå ned opprør? Jeg vet nå ikke antallet det er snakk om nå, men dette høres risky ut for en stat som må ha 100% kontroll for at de ikke skal miste den.

1 Like