Helt enig med deg, og hvis Trump får USA til å kutte deling av Intel med Ukraina, så er jo det et rimelig klart brudd med Europa som vil gjøre det enda mer usannsynlig med mer våpenkjøp fra USA enn høyst nødvendig.
Et annet aspekt som vil være alvorlig for amerikanske våpenprodusenter om de ikke lengre er aktive i Ukraina, er at de ikke lengre blir med i teknologiutviklingen som pågår i høyt tempo i Ukraina. Den som ikke er med på utviklingen i Ukraina, blir raskt mindre attraktive også i markeder utenfor Europa. Løsinger som tidligere kunne brukes i flere tiår, kan nå bli foreldet i løpet av noen måneder.
Jeg fant denne saken veldig interessant.
- ti og et halvt års fengsel
- eight counts of bribery
- totalt 40.000 pund
Snakk om høy risk (10 års fengsel!) for 500.000 kr! Britene tar ikke pent på det å få politikerne sine bestukket.
https://www.cps.gov.uk/cps/news/former-ukip-mep-jailed-taking-bribes?utm_source=chatgpt.com
Litt off topic
Nok en gang chatgpt ga meg mye bedre resultater enn googling, men jeg sjekket jo selvfølgelig kilden det var linket til, så de får like mye trafikk som de ellers ville fått, kanskje mer. (Av og til, så er jo kildene rubbish og av og til så har ai-en hallusinert, så idioti å bare ta alt for god fisk.)
Det er et helt reelt poeng. Hvis amerikanske våpenprodusenter faller ut av Ukraina nå mister de tilgang til den viktigste utviklingsarenaen for moderne våpenteknologi. I Ukraina skjer det raskere innovasjon enn noe sted i Nato med avanserte droner, elektronisk krigføring, artillerisystemer, presisjonsammunisjon, luftvern og automatiserte systemer forbedres kontinuerlig fordi de brukes i strid. Hvis Uniten ikke deltar i dette så skjer følgende at Europeiske produsenter tar teknologisk ledelse selskaper som Rheinmetall, Saab og MBDA får erfaring og utviklingsdata USA ikke får. Amerikanske systemer blir mindre konkurransedyktige og teknologiske løsninger som normalt ville vært moderne i lang tid blir utdatert på veldig kort tid. Markedene utenfor Europa flytter seg bort fra USA og land som skal kjøpe våpen vil foretrekke aktørene som har utviklet teknologi gjennom krigen i Ukraina så Usa har derfor sterke økonomiske, teknologiske og strategiske incentiver for å forbli involvert uavhengig av politisk støy. Dette vil nok være grunnen til at ordene om at USA «fullt vil trekke seg ut» er lite realistiske i praksis. Dette handler om amerikansk industri, militær konkurranseevne og fremtidig innflytelse i globale våpenmarkeder og ikke bare om politikk fra én administrasjon.
Hvorfor ikke?
Bad for business! Hvis du ser på alt Trump gjør som ting for å støtte amerikansk business, så gir ting mer mening. Hvorfor gikk han med på sanksjoner av russiske oljeselskaper nå? Jo, oljeprisen var så lav at amerikansk produksjon neppe blir opprettholdt på disse nivåene. Kjappeste måten å få oljeprisen opp? Fjern russisk olje fra markedet.
Spesifikt for våpeneksporten, les dette:
Jeg tror ikke at Trump fatter det. Det er før komplekst. De våpenprodusenter du nevner har Trump aldrig hørt om.
Det er imidlertid en del republikanske politikere som er på valg til neste år, og som akkurat nå er i ferd med å få panikk.
Veldig interessant artikkel. Ser at kilden på dataene er russisk, så de avslører vel ikke akkurat veldig mye.
For droner og kryssermissiler er det enklere å bytte ut elektronikk med nye versjoner. I ballistiske raketter utsettes elektronikken for stor G-krefter, så det kreves mye arbeid å få til nye løsninger som tåler belastningene på en pålitelig måte.
Fra mai-midten av oktober, så har det vært relativt flat utvikling, men etter det har approval ratingen falt ganske markant.
Økonomi er vel der tillliten til Trump har falt mest.
Det er vel kjent hvordan man gjør dette. Man starter ikke fra null, uten bruker erfaring.
Utfordringen er at de som lager de elektroniske mottiltakene har færre begrensninger og langt lavere barrierer for å teste ut nye løsninger. Det gir normalt raskere utviklingssyklus.
Økonomi var også et område der velgerne trodde at Trump var den best kvalifiserte kandidaten. Det er tydelig at mange velgere har endret oppfatning.
“Fredsavtalen” er vel allerede kommentert opp og ned lenger opp i tråden, men jeg kaster inn en kommentar likevel. Fra mitt ståsted opplever jeg den som et grovt overgrep mot Ukraina, kanskje grovere enn Russlands angrep for snart fire år siden. Den må være det største knefallet for en annen nasjons interesser som noen gang er foretatt. I denne artikkelen av professor i økonomisk historie ved UiO, Einar Lie, om Versailles-fredens destabiliserende utfall, nevner han blant annet begrepet “kartagisk fred”, en situasjon hvor en fredsslutning ensidig blir putvunget et land med store negative konsekvenser for landet. Jeg mener det er mulig å bruke den samme beskrivelsen av Trumps fredsplan.
Synd at det ser ut til å dra ut i tid, for Russland ser ikke ut til å ha bra nok luftforsvar nå.
Og skal USA utelukke seg selv fra innsikt i erfaringene som gjøres med dronekrigføring?
Oljeraffineriet i Syzran i Russland angrepet i natt.
Dette er 7. gang dette raffineriet har blitt angrepet.
De 3 siste gangene var alle i august 2025 - hhv 15 08, 24 08 og 30 08.
Tenker russerne ila de siste 2,5 månedene kan ha fått reparert det meste.
Så var på tide å slå ut kapasitet ved dette raffineriet påny:
Ligger 805 km fra Ukraina, i Samara oblast i Russland.

i dag