Føler jeg lenker til denne ca. en gang i hver Ru/Ukr-debatt-tråd. Men det tåler den (og dere):
Det dukker jo stadig opp nye deltagere her, så det kan jo være noen som ikke har fått den med seg før!
Vedkommende bak er forfatteren Vladimir Sorokin, som er russer og har skrevet en haug med bøker, hvor noen fremstod som luftige fabler den gang de kom, men i dag er skremmende on point når det gjelder utviklingen – sjekk vaskesedlen på “En opritsjniks dag” fra 2006, oversatt til norsk i 2010:
“Moskva, 2027: En eneveldig monark er kommet til makten. Russland har bygget en høy mur mot Vest-Europa; bare gassledninger slipper gjennom. I stedet har landet alliert seg med Kina. Både ytre og indre fiender bekjempes skånselsløst av «opritsjnikene», herskerens egen sikkerhetstjeneste. Vi følger opritsjniken Komjaga gjennom et hektisk døgn i statens tjeneste – gjennom henrettelser og ildspåsettelser, rituelle voldtekter og spåkonebesøk, badstueorgier og gullfiskrus.”
Essayet til Sorokin i Guardian datert dag tre av spesialoperasjonen er laaaangt (jeg mener seff det er verdt å lese hele, opptil flere ganger, fordi det er så åpenbart at Sorokin som dissident-russer forstår dette landet så sykt mye bedre enn det jeg selv gjør), men siden jeg lenker igjen og igjen skal jeg hive på en liten twist denne gangen:
En liten AI-oppsummering:
" Key Aspects of Sorokin’s Concept:
-
Leader’s Psyche: The apex leader (Putin) transmits his own mental/physical state down the power structure to the populace, creating a dysfunctional, warped national identity.
-
Eclectic Ideology: Putinism mixes contradictory elements—Soviet nostalgia, feudalism, Tsarist autocracy, Orthodox Christianity—creating an unstable, incoherent foundation.
-
Crumbling Foundation: The pyramid isn’t strong; it’s decaying from within, leading to systemic rot and eventual collapse, a vision Sorokin articulated as Russia entered the war in Ukraine.
In essence, Sorokin uses this powerful metaphor to diagnose a sick, decaying Russian state under Putin, a state whose instability mirrors the leader’s own internal pathologies, destined to fall apart."
Så håper vi dette skjer før, snarere enn senere.
Ser forresten av Zelensky sier at å bli NATO-medlem ikke lenger er et absolutt krav for fred, bare det kan gis tilstrekkelig sikkerhetsgarantier. Det er neppe Zelensky som firer på kravene, handler nok mer om at han også innser at NATO er i ferd med å gå ut på dato, og må erstattes av noe hvor alle drar mer eller mindre i samme retning.