Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

87% cruise missiler skutt ned
78% ballistiske missiler skutt ned
93% av dronene skutt ned

Tror dette er de beste tallene jeg har sett fra Ukraina på en god stund. De to første tallene er såpass mye bedre fordi de hadde fått nye missiler. Drone-tallet antar jeg er bedre fordi de kanskje har begynt å få på plass mer anti-drone droner? :thinking:

13 Likes

Ukrainerne forsvarer seg godt, men der er et problem en ikke kommer utenom: Dette koster enorme summer . Og det kan være vanskelig å opprettholde denne forsvarsevnen
Håper ukrainerne får opp produksjonen av avskjæringsdroner ja
På den annen side bruker nå russerne ofte missiler, og disse er selvsagt ikke gratis

2 Likes

Problemet er vel nesten ikke kostnaden til våpnene heller, men kostnaden ved å få infrastruktur ødelagt. Ikke ment bokstavelig talt, men det er ikke 10-30% mer penger som skal til for at Russland gjør null skade.

Jeg leste forresten at bare 10% av ukrainere ønsket å returnere ved fred. Kun 1 av 10 ukrainere vil tilbake. Jeg skjønner jo det når man ser at det er mange mødre med barn som har flyktet. Disse har nå gått i barnehage og skole i Norge i 3-4 år. Å skulle dra tilbake til Ukraina i f.eks. 2027 eller 2028, når barna har vært her i 5-6 år? Jeg ser det er vanskelig.

Det koster nok mindre å skyte ned enn missilene koster, problemet er skadene fra missilene som ikke blir skutt ned tenker jeg.

2 Likes

Hej Norge

Dagens update !

Godt nok spændende hvad der skal ske efter Kadyrov — Putskiiiie er tydeligvis nervøs :thinking:

Kadyrov !!!

Vilde billeder fra Kamchatka :rofl: :snowflake: :snowman_with_snow:

Wooooov :+1:
https://militarnyi.com/en/news/ukraine-tests-microwave-weapons-in-response-to-new-threats/

Nogen har slukket lyset :rofl: :+1:

Odintsovo, Moscow Region. The blackout is getting closer and closer to the capital. 19.01.2026

Russians are testing a new type of camouflage

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
:partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face:

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

6 Likes

Hvis han tror på dette burde han jo også være redd. Og en naturlig konsekvens burde være å stoppe krigen med Ukraina og bygge opp sin styrke igjen.

1 Like

Litt på siden, men snakk om å gå på limpinnen :sweat_smile:

NB De 5 årene fikk han fordi han hadde med seg en jaktrifle ombord. :slight_smile:

1 Like

De blå skraverte områdene er områder som ble merket som rødt i går. Det er ikke mye av Pokrovsk eller Myrnohrad som er holdt av Ukraina nå.
image

På tide med fortgang i norsk ammo produksjkon:

7 Likes

Trump’s nye fredsgruppe a’la GASA

Medlemmer skal indbetale $1.000.000.000 for en stemme.
Inviteret Diktatorer så langt:
Putskiiie
Lukatijenko
Orban — :thinking:
XI
Trump (selskrevet)

Mangler:
RaketManden ((Nord Korea)
Komeni (Iran)

Skal nok blive godt det hele
Med Svigersøn og Wittkoff som Direktører ( læs som skal suge af kassen) :face_vomiting::face_vomiting::japanese_goblin:

Dansken

5 Likes

Russland har offentliggjort sitt statsbudsjett, revidert pr desember 2025.

Noen interessante hovedpunkter for året 2026:
** Olje- og gassinntekter ansettes til - 43 % YoY
** Skatter og avgifter økes med + 33 % YoY
** Kostnadssiden barberes med - 20 %
** Budsjett underskuddet øker ift tidligere år

Krigen finansieres i økende grad med fjerne tjenester og øke skatter og avgifter.
Dvs at krigen blir langt mer følbar for Ivan - forutsett at Ivan forstår sammenhengen.

Samtidig vil det bli mindre penger til å finansiere leiesoldatene.

Personlig tror jeg man kan ta høyde for at de reelle tallene (regnskapstallene) kan bli dårligere enn budsjett-tallene.

Med økt vestlig press mot skyggeflåten og nye US tollvedtak, kan det bli mye verre enn hva russerne budsjetterer med.

4 Likes

Økte skatter gir selden det man budgeteter. Muligens økt skatt på fastigheter.
Sjattehøyningene inder 2025 gav mer problem i form av forsinkede løner, gjeld som ikke betales i tid etc.
Ryssland går mot en nordkoreansk situasjon der alt mer legges på militær og “sikkerhet” medan alt annet strammes inn. Det spørs bare om man kommerxat stramme inn så mye at samfunnet kollapser på en eller annen måte.

2 Likes

Det var ekstreme tall, gjør det enda viktigere å opprettholde støtten til Ukraina :ukraine: så de kan pushe ruzzerne ned i en økonomisk avgrunn.

4 Likes

Fedorov:

https://x.com/KyivIndependent/status/2013638922912309541

Budanov:

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2013663555803886028

Endelig et sted i Russland man trygt kan kaste seg/bli kastet ut fra 5 etg, og overleve uskadet:

https://x.com/NoContextHumans/status/2013678809212404122