Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Ja, ser at du har rett.
Witkoff ble utnevnt som ‘special envoy’ for Trump til Russland, samtidig som Kellogg ble utnevnt til ‘special envoy’ for Trump til Ukraina.

Kellogg ble bedt om å tre tilbake/sparket ved årsskiftet.
Etter det har ikke Trump noen special envoy for Ukraina, men for Russland.

Samsvarer bra med at på nyåret har Trump uttalt at det er Zelensky - ikke Putin - som hindrer inngåelse av en fredsavtale.

Selv om alle ser at det er Putin med sitt krav om hele Donbass som hindrer en fredsavtale.

**
For ordens skyld: Witkoff har ikke møtt Zelensky.

3 Likes

Witkoff har møtt Zelenskyj 3 ganger etter at han ble utnevnt.

• Paris og Berlin (des. 25’)
  • Davos

Trump har møtt Zelenskyj 2 ganger (etter at W ble utnevnt).

• Florida (des. 25’)
  • Davos

(+ telefonsamtaler)

3 Likes
1 Like

Du (og Tony) mener at jeg har skrevet at Trump ikke har møtt Zelensky?
Kan ikke huske jeg har skrevet det.

Videoen du linker til er Trump og Zelensky i Vatikanstaten den 26 04 2025.
Witkoff ble utpekt av Trump den 13 03 2025. Møtet i Vatikanstaten fant altså sted 6 uker etter at Witkoff var utnevnt, men er ikke med på «din liste».

Møtet i Vatikanstaten husker jeg godt fordi de to (slik jeg oppfattet det) for første gang hadde et positivt og samstemt kroppsspråk.

**
For øvrig kanskje nok om disse møtene nå.

1 Like

Høres bra ut!

Norway just delivered critical missiles from its own stockpiles to Ukraine

In return, Ukrainian Defense Minister Fedorov offered access to DELTA battlefield data and lessons from modern warfare that no NATO ally can learn any other way

https://euromaidanpress.com/2026/01/22/ukraines-air-defense-just-got-turbo-boost-from-norway/

22 Likes

EU har avsatt de første € 10 millioner til et særskilt straffetribunal for russiske ledere og deres ansvar for krigsforbrytelser under SMO’en:

Vi kan vel ikke påregne noen snarlige bidrag fra USA til driften av dette straffetribunalet.

Jeg antar etableringen av tribunalet sender et viktig signal til både russiske ledere, samt til de involverte i Trumps «fredsprosess».

Flere av utkastene i sistnevnte prosess har har inneholdt uttrykkelige klausuler om at inngåelsen av fredsavtalen innebærer at partene skal avstå fra «strafforfølgelse av evt påståtte krigsforbrytelser» eller lignende ordlyd.

6 Likes

Denne om Witkoff er kanskje av en viss interesse:

https://x.com/CaolanReports/status/2014279285901599004

Witkoffs ene bestefar var for øvrig russser.

3 Likes

Du spurte: “Gjett hvor mange ganger Witkoff har hatt tilsvarende møter med Zelensky?” (PS. Min utheving, og det som jeg har svart på).

Witkoff ble offisielt utnevnt som spesialutsending 3. juli 25’ (Paven døde før den tid), men de facto 13. mars (selv om han formelt var spesialutsending til Midtøsten).

(Jeg gir meg med dette her)

Og du svarte bl a med å liste opp møter Trump hadde hatt med Zelensky …
Hvilket jeg påpekte i innlegg # 6223, mens som du «glemmer» å forholde deg til i ditt siste innlegg.

**

Men nok om dette.
Er nok rimelig u-interessant med fortsettelse for trådens deltakere.

1 Like

APs nestleder, Tonje Brenna, tenker høyt i VG om NATO etter Trumps mange utspill: " Det viktige for Europa og vår sikkerhet er at USA står ved Nato, og de forpliktelsene det innebærer. At det er sådd en tvil om lojaliteten til alliansen, er ikke bra for noen." Dette har vel de fleste skjønt, og sagt allerede, Brenna.

9 Likes

Bra artikkel .

11 Likes

Fra dagens møter i Davos.
Tror det kan være første handshake Budanov-Trump:

Budanov holdt også en tale / innlegg i Davos:

Nevner også at ukrainerne hadde tatt med seg en ødelagt ambulanse til Davos - den viser tydelige tegn på å ha vært angrepet av russerne.

11 Likes

Dette var innlegg # 6200, postet ca 1 døgn tilbake.

Her litt om hvilke resultater ukrainerne oppnådde med angrepet:

6 Likes

Ukraina bekrefter å ha mottatt utstyr/materiell fra en rekke kilder til avhjelp av det sønderskutte strømnettet i deler av Ukrainas byer:

14 Likes

Video som viser angrepene. Mao, Ukraina har rekkevidde til å styre/filme

11 Likes
7 Likes

Since retreating from Kyiv in April 2022, Russia has now failed in four of its five strategic objectives: political subjugation, economic sustainability, regime stability and international standing. Only in territorial control does it hold a pyrrhic advantage. But a declining power is often more dangerous than a rising one. Facing an economic spiral and depleted conventional forces, Vladimir Putin is entering a window of maximum danger. We must prepare not for a resurgent Russia but for a desperate one: 2026 will be the year of hybrid escalation. Escalation, which the UK’s Foreign Secretary, in December 2025, on the 100th anniversary of Locarno, boldly stated was already ‘flagrantly visible’.

With hidden costs spread across multiple budgets, the real war burden likely approaches well beyond 9% of GDP – a level approaching late-Soviet spending. The USSR in Afghanistan spent just 2-3% on a conflict that equally proved unsustainable.

7 Likes

Ukraina øker produksjonen av droner til vannvittige 60000 stk per mnd.

7 Likes

Stubb sin kommentar i går om at Ukraina kan vinne denne krigen, underbygges av den rekken av tapstall vi leser daglig nå i januar

:ukraine:

8 Likes

Selv i ruzzland kan de ikke skjule i en evighet hvorfor de mistet ett slagskip til et land uten marine :smiley:

4 Likes