Arne Treholt 2.0?
I hvert fall like jævla naive.
Eller, kanskje Treholt faktisk var mer naiv enn Jagland.
Det går kanskje an å faktisk lage noen unnskyldninger for Treholt, gitt hvilken tid han opererte i. Det var kanskje lettere å være ideologisk blind / svaksynt den gangen.
Jagland, derimot, burde seff vite bedre. Langt bedre.
Yama møter Zelenskyj.
Så vitt jeg har forstått så blev Jagland rekruttert av KGB på midten av 70-talet.
KGB drev nærmest «masserekruttering» av yngre personer på venstresiden i norsk politikk på 1970-tallet, og inn på 1980-tallet.
NATOs gen sekretær 2014-2024 spiste fra slutten av 1970-tallet rekesmørbrød med en russisk kontakt fra Russlands ambassade på en kjent restaurant i Oslo. Han fikk kodenavnet «Steklov» i KGBs mappe på ham.
Eksistensen av egen KGB-mappe for en norsk ungdomspolitiker fra denne perioden er ikke ensbetydende med at vedkommende var rekruttert som russisk spion:
Jagland fikk sikkert også sin egen mappe.
Desember 2024: Det syriske regimes fall. Russland mistet en alliert, samt viktige posisjoner i indre Middelhav.
Årsskiftet 2025/2026: Maduro regimet i Venezuela falt. Russland mister en alliert, samt viktige posisjoner på den vestlige halvkule.
Mars 2026: Presteregimet i Iran blir dekapitert. USA oppfordrer iranske folket til opprør. Mulig nytt regime? Uansett utfall, bør det være å spå at kvantumet med våpen (droner og annet) som i nær fremtid vil bli sendt fra Iran til Russland for bruk mot Ukraina, vil bli kraftig redusert. Selv om presteregimet overlever, kan nok vurderingen bli at Iran trenger ‘alle sine våpen selv’.
Ser anslag om at Iran under SMO’en har levert våpen/ammo for ca $ 3 milliarder.
(Er kaller over at Russland nå produserer sine egne Geran-droner selv. Poenget står seg uansett)
Ila 15 måneder har Russland mistet flere viktige allierte, viktige posisjoner internasjonalt og derved internasjonal innflytelse.
Den russiske ideologen Dugin er bekymret for det russiske regimets fremtid:
«If Iran falls, Russia is next»
Pleie av russiske soldater…
Beklager, men jeg greier ikke å opparbeide sympati for disse soldatene…de har vervet seg frivillig for å drepe ukrainere…
Puck om år 5
Sier at dette blir året Russlands økonomiske problemer vil bli åpenbare (med alt det innebærer)
15 minutter lang. Som alltid verdt tiden.
Mer gnall og sutring fra illeluktende russere. Hva ventet de sig da det tog vervning i russike “arméen”? Dette med penalism og mord på soldater er ikke noe nytt, det har de drivit med i over 100 år. Sikkert før det også, fast jeg ikke har hørt noe om det. Umulig at ikke kjenne til dette, også i ryzzland. Men det er vel som vanlig: “det hender ikke meg”. Jo. Det gjorde just det. Uflaks.
Når du nesten garantert dør hvis du angriper Ukraina, så er det logiske at hvis du nekter, så må straffen være verre. Dette har vel vært greia mer eller mindre hele krigen.
Evt endring ville vært at russiske soldater så at mytteri har mindre risiko enn å angripe Ukraina eller nekte. Noe ala 1917.
Huge explosion after the impact in Novorossiysk, Russia.
The Ukrainian attack on important assets along the port facilities is ongoing.
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/4y0x1wb6F2
General løytnant Gurulev (nå medlem av Dumaen for samme parti som Putin) er lite glad for utviklingen i Iran:
Han peker på bortfallet av Russlands allierte internasjonalt:
Venezuela, Iran, imorgen Cuba. Han glemte Syria.
Han spør hvorfor ikke Russland hjelper Iran militært, mener Russland mister sine internasjonale venner og vil ende opp som Kinas personlige tjener.
Iran-krigen har hatt en positiv virkning for Russland: Oljeprisen har gått opp.
Brent spot fredag kveld: Nivå $ 73.
Brent spot mandag morgen: Nivå $ 76.
Russiske staten får ventelig solgt olje til en høyere pris.
Kjærkomment for det russiske statsbudsjettet.
Ikke sikkert Kina ønsker å betale så mye mer av den grunn?
Er det noen som vet om produksjonen av Shahed droner i ruzzland skjer helt uten deler fra Iran?
Mister ruzzerne evnen til å produsere disse dronene, vil vel det være et ganske solid setback??
Et veldig godt poeng, for rabatten var type 30-35$ sist jeg sjekket. Hvis den nå er 40-45$, så får ikke Russland noe mer.
Jeg vil anta Shahed-dronene Russland produserer importerer mye komponenter, men ikke fra Iran, mer fra India, Kina osv.
EDIT det er faktisk mulig Russland fortsatt bruker noe iranske komponenter.
…og så har nok russland ganske redusert produksjons og eksportkapasitet…