Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

– Russerne forbruker menneskeliv. Vi forbruker droner.
Aftenposten siterer en ukrainsk offiser.
Dette sier vel det meste om hvordan krigen føres av Ukraina og Russland. Det oppleves som om Ukraina rett og slett fører krigen på en smartere og mer subtil måte, og at dette gir ukrainerne de små seirene som de nå har fått, og som på lengre sikt kan gi Den store seieren.

6 Likes

Og hva innebærer det å redde Russland i denne sammenheng, at de trekker seg ut av Ukraina?

Her er en russisk beskrivelse av hvordan ukrainerne bruker droner i offensiven.

9 Likes

Jeg tenker at å redde Russlands økonomi er et viktig motiv.

Folk med makt og innflytelse i Russland er nok opptatt av å sikre eget liv og egen formue.

I direkte forstand, så er begge deler ikke lenger sikret av dagens regime. Det konfiskeres stadig vekk bedrifter, og folk faller ut av vinduer rett som det er.

På lengre sikt er inntekter og stabilitet avhengig av at befolkningen har et nivå av kjøpekraft, ut over det å holde seg i live.

Siden Russland ikke har økonomi til å bære kostnadene med krigen i Ukraina, er det logiske svaret å avslutte den. Problemet er at de ikke kan ensidig avslutte den, uten å trekke seg ut av Ukraina. Å forsøke å fryse fronten militært, vil fortsette å sluke store ressurser.

3 Likes

Er vi vitne til starten på et vippepunkt i krigen? At Ukraina nå har bygget opp en teknologisk overlegenhet som gjør at de sakte men sikkert tar over initiativet i alle frontavsnittene?

5 Likes

Ryzzland kommer aldri å trekke seg ut fra Ukraina frivillig. De må drives ut med våld.

Alternativ 2 er at ryzzland som federation kollapser og det ikke lengre er mulig før mozkovitene at allokere resurser før at vidmaktholde okkupasjonen.

Jeg ser per idag ikke at noen av disse alternativen er sannsynlig i nærtid, æven om begge er ønskværde, gjerne i kombinasjon.

4 Likes

Veldig vanskelig å spå.

Skal jeg gjette, så følger mange sentrale personer i Russland nøye utviklingen frem mot valget i USA til høsten. Mister republikanerne flertallet, blir Trump sterkt svekket.

Allerede i dag er det sterk støtte for Ukraina blant de folkevalgte i begge partier. Med redusert innflytelse fra det hvite hus, er det sannsynlig at Ukraina får mer hjelp og Russland får kraftigere sanksjoner.

I en slik situasjon kan Putin bli oppfattet som en del av problemet, og ikke en del av løsningen.

7 Likes

Ukraina har hatt et teknologisk overtak flere ganger i denne krigen. Alle gangene det har skjedd, så har Russland innovert, kopiert eller tilpasset seg.

EDIT
Det skal sies at Ukraina nå har begynt å gå etter mer og mer russisk produksjon og lengre inn i bakrommet. Russland virker ikke å ha hardnet R&D og produksjonen sin i nevneverdig grad. Litt typisk russisk, så vil det kanskje kun skje på direkte ordre, når ting har gått til helvete? :thinking:

6 Likes

Til ejeren af tråden: Nu har jeg ikke lavet hverken forsiden med Orban eller så gar teksten til Videoen. Det er den Journalist der har fremstillet repotagen.

Men du vil hellere spille Karl Smart i stedet for at se indholdet.
Nok engang er jeg ikke herre over ovenstående, ej heller de AI manipulationer som bliver lavet for diverse Blikfang.

Mærkeligt at du først brokker dig nu da der ofte er manipuleret AI forsider og blikfangs overskrifter, – var jeg vor herre eller har den magt og retskaffenhed som du tilsyneladende har, ja så havde jeg ændret tingene.

Så vi er egentlig vældig enige — AI er ofte misvisende :open_mouth:

Dansken

Dette må de regne med ikke er siste treff av viktige mål i russland. Tror de virkelig at Britene og Frankrike bryr seg ? russerne er hinsidig i en annen verden .

15 Likes

Denys !!! – Fake News – AI – vurder selv

I alle fald et interresant indslag :grinning:

Update from Ukraine | Huge! Russian Defence is Cracking | Ukraine Attacks Hard

Dansken

5 Likes

At de bryr seg nok til å gå via diplomatiske kanaler sier for meg at det gjorde vondt for dem. :wink:

8 Likes

Russiske lederskapet har i 4 år søkt å «skåne» den alminnelige russer for de russiske tapene av soldater og materiell.

I løpet av 2025 virker det som Russlands mest brukte søkemotor; Yandex, har «blurrred out» russiske kirkegårder. Formålet kan neppe være noe annet enn å skjule den sterke økningen av gravlagte, utvidelser av kirkegårder mv.

6 Likes

Ukrainerne er på militær «safari» i russiske Belgorod oblast.
Angrepsdroner fra Ukraina slår ut russiske Pantsir systemer (video på 1 min og 36 sek):

11 Likes

Russiske Gazprom tapte en voldgiftssak mot ukrainske Naftogaz sommeren 2025. Saken hadde sitt utspring i at russiske militære tiltak gjorde det umulig å transportere gass i rørledningen forbi et bestemt tilkoblingspunkt.

Det ukrainske selskapet fant imidlertid en løsning ved å sende gassen i rørledning forbi et annet tilkoblingspunkt (Sudhza, Kursk). Gassen ble løpende levert, men det russiske selskapet nektet å betale de avtalte vederlagene for transporten gjennom rørledningen på ukrainsk side.

Det russiske selskapet tapte voldgiftssaken, men lyktes å bringe et angrep på voldgiftsdommen inn for sveitsisk domstol. Nå har Høyesterett i Sveits bekreftet av at voldgiftsdommen blir stående.

Innebærer at Gazprom skylder Naftogaz noe over $ 1,4 milliarder (voldgiftsdommen).
Hertil kommer renter + saksomkostninger for sveitsisk domstol:

11 Likes
8 Likes

Christian:
For en som har lest noen bøker om KGBs og forløperes aktiviteter var dette interessant lesning. Takk for linken!

2 Likes

De stadig hyppigere videoene med ødelagt russisk luftvern ser ut til å tynne ut luftvernet ved flere strategisk viktige russiske områder (utenom Moskva).

Ukraina har ikke mulighet for å sende missiler i store bølger, slik de har kunnet en stund med droner. At de kan angripe med missiler på denne måten, uten først å tømme rakettmagasinet til luftvernet med en lengre periode med droner, indikerer at det er lite luftvern tilgjengelig.

7 Likes

Nok et oljeraffineri er i brann i russland etter angrep i fra Ukraina. :ukraine:

6 Likes

HIMARS GLMRS treffer russiske lastebiler og personale mens de driver med omlasting.

En fulltreffer som neppe etterlot noe særlig med ammo eller personale:

6 Likes