Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Kilden er ikke en av de jeg har fulgt lenge - så forbehold om dette er korrekt.

Men syntes så interessant at jeg (igjen) tar sjansen på å poste et rykte ad Pokrovsk:

Iflg linken nedenfor skjer det nå eliminering av russiske soldater i større omfang enn før, med sannsynlig ytterligere ukrainsk gjenerobring av territorium:

9 Likes

Husker denne fyren fra tidlig i krigen. Sa opp jobben for å drive med veldedighet og støtte til soldatene på heltid. Har tydeligvis nå blitt kalt inn … Virker som en fin og pålitelig fyr slik jeg husker det.

1 Like

Ja, leste omtrent det samme.
En av grunnene til at jeg valgt å ta ham alvorlig.
But You never now - avventer bekreftelse fra andre kilder.

Edit:

Dette ser ut som en bekreftelse fra en annen - troverdig - kilde:

5 Likes

Ja, “fine fyrer” kan selvsagt også være litt ivrige etter å lete etter gode nyheter i en fortvilet situasjon …

1 Like

The Guardian slapp en melding for et par timer siden (14.24 CEST) som i litt antydende ordelag indikerer at Trump - midlertidig - skal ha ‘forlatt’ / lagt på is arbeidet med å få til et møte direkte mellom Putin og Zelensky.

Henger kanskje sammen med nyheten tidligere idag (kl. 13.18 CEST) om at Russland krever å ha veto for hvilke sikkerhetsforanstatninger som kan bli vedtatt for Ukraina. Kan jo verken bli avtale om fred eller våpenstillstand med et slikt veto.

Linken går til en slik side som oppdateres 10 ggr/timen.
Se posten kl. 13.18 CEST, samt nyheten kl. 14.24 CEST:

4 Likes

Sååå, har Trump sett gjennom skuespillet til putin og har tenkt å støtte Ukraina med våpen som lar dem slå inn i Russland i større grad enn nå?

Eller et det bare prat

10 Likes

Havnen i Astrakan som med det sunkne skipet - oppdatering:

4 Likes

Setter det på kontoen for prat foreløpig - Donald sier så mye forskjellig.

4 Likes

Donald skylder snart på Zelensky og trekker seg ut av Europa/Nato. Lykke til Europa!

2 Likes

Trekker usa seg fra nato må man bare kaste seg i robåten og komme seg fortere enn svinn til hawaii

3 Likes

Nå skylder han på Biden for ikke og latt Ukraina angripe russland. Man kan virkelig begynne og lure på hans ve og vell.

6 Likes

Hvorfor?
Jeg tror ikke evneveike Russland engang hadde klart å ta Finland, selv uten hjelp fra Nato.
USA ut av Nato ville forhåpentlig gjort at Europa rustet opp. Hvorfor skulle ikke Europa vært verdens mektigste aktør?

6 Likes

var en liten dose ironi, men tror du Norge blir tryggere av at Nato oppløses? har hørt noe liknende tanker fra noen sv-ere opp igjennom tidene, men ytterst få

2 Likes

Absolutt ikke. Jeg håper Nato overlever Trump. Men jeg mener Europa burde satse på å bli mektigere enn USA. Hvorfor skulle vi ikke? Vi er mange flere enn dem.

5 Likes

Han må gjerne skylde på Biden hvis det nå ender opp med at han gjør handling av ord.

3 Likes

Flamingo ser ut til å ha en FAB 1000 bombe i front. Ukraina har tusenvis av disse om ikke mer.
Som betyr at de ikke blir påvirket av TNT mangelen.

17 Likes

Veldig interessant design.

Flensen vi ser i forkant er bare en stabel med plasma- eller laserskjærte aluminiumsplater. Ikke en maskinert flens, og muttere i stedet for gjengede hull. Dette er raskt og billig å produsere - og ser så billig ut at vestlige produsenter nok hadde valgt en langt mer estetisk attraktiv og tidkrevende løsning.

Skroget er ut til å være et rør av en viklet karbonfiberkompositt. Vil tro at det i tillegg til bomben inneholder drivstofftanker symetrisk om vingene, slik at balansen ikke endres etter hvert som drivstoffet brukes opp. Snuten er ikke med på bildene. Det er der de mer eller mindre fancy delene befinner seg, så vi får vente til eventuelle russiske bilder av vrakrester.

Det som kanskje trekker mest ned er motorplasseringen. Det er en enkel løsning, men turbinblader som er synlig forfra gir veldig gode radarreflekser. Tipper strategien blir enten å ødelegge radardekningen på en bit av fronten, eller overvelde luftvernet med andre droner før disse sendes forbi hullet i dekningen av fronten. Inne i Russland behøves trolig AWACS for å finne dem før de er nær målet.

9 Likes

Dessverre tar han ikke helt feil.

Det er klart men poenget er at trump nå for en gang skyld burde gjøre ord til handling. Der skorter det fullstendig når det gjelder Ukraina.

Turbinen sitter i bak, det er nok kompressoren du tenker på.
De kan montere på en radar-diffusor framfør luftintaget. Men de trenger jo ikke å vise den på bildene. Mulig det sitter noe bakom lokken på bildet. Det er ikke vanskelig at lage.

2 Likes