https://www.dn.no/utenriks/usa/kina/india/trump-krever-eu-stotte-for-a-knekke-russlands-krigsokonomi/2-1-1869920
Forslaget innebærer såkalte sekundære sanksjoner, altså tiltak rettet mot tredjeland, i dette tilfellet Kina og India – to av de største importørene av russisk olje og gass etter invasjonen av Ukraina i 2022.
– Skal dette lykkes, må hele EU med. Det er ikke sikkert man får det til, sier en europeisk diplomat til FT.
USA har allerede innført 50 prosent toll på indiske varer som svar på landets fortsatte samarbeid med Russland. Nå vil Trump gå enda lenger, men med klare krav til EU.
– Om Kina og India ikke slutter å kjøpe russisk olje, skal de betale prisen. Men vi gjør det ikke alene, sa en kilde i Det hvite hus til FT.
Ifølge samtalekilder er USA villig til å «speile» eventuelle europeiske tollsatser – det vil si å matche enhver tollsats EU måtte innføre mot de asiatiske gigantene.
Jeg har tidligere tenkt at dette ville fucke til ting fullstendig, men ser nå at Russland bare eksporterer ca 4.3 million b/d av totalt oljeforbruk på rundt 105 million b/d. Hvis man ser det i sammenheng med OPEC sine frivillige kutt på 1,6m b/d, så er det kanskje ikke utenkelig? Det ville nok sendt oljeprisen rett opp mot til type 150-200 USD fra dagens 66 USD, men ikke nødvendigvis så lenge?
ref
EDIT
En ting jeg ikke var klar over, men Russland sin eksport av olje er faktisk ned ganske betraktelig siden før krigen fra 5 til 4,3 mmb, eller en 14% nedgang. Det er kanskje ikke så lett å opprettholde produksjonen og ikke så lett å selge oljen? Fallet har hovedsakelig kommet i løpet av første halvår 2025. 
En bedre ting å evt innføre sekundærsanksjoner på tenker jeg er Kina sin eksport av alt som har med droner å gjøre til Russland. Hadde de stoppet den eksporten, så hadde det ikke nødvendigvis spilt så stor rolle om Russland fikk solgt oljen sin? Det hadde ikke gått utover kinesisk økonomi i det hele tatt.