Helt enig, men å innføre en toll vil føre til at andre leverandører enn Kina får en mulighet til å hevde seg. Vi blir selv skadelidende en stund, men det gir Kina mindre makt over oss.
Det her er vel noe alle NATO-land som grenser til Russland burde gjøre? Ettersom Russland bruker luftrommet til å sende militære droner?
Noen som tror Russland skjøt seg selv i foten? Jeg tenker det, for endelig tar Europa dronetrusselen fra Russland på alvor. Dvs at produksjonslinjer blir laget. Produksjon som kan sendes til Ukraina.
Lurer på hvor Lutnick tenker at India skal kjøpe oljen fra, for det blir unektelig trangt på verdensmarkedet hvis ingen kjøper russisk. Hvis dette lykkes kan det jo blir interessant.
Ukraina angriper Druzhba igjen, fire dager etter forrige angrep. Et lite tegn på at Ukraina ikke lenger er redde for å stoppe for mye russisk olje? 
Druzhba (grønne streker)
Skulle dette skje er jeg nok redd vi vil se samme utfall som i Ukraina, forskjellen vil være at det er en øy langt unna som det ikke akkurat er enklere å gjøre noe med.
Verdenssamfunnet vil protestere, sanksjonere og søke forhandlinger, men jeg ser ikke, der heller, for meg en situasjon hvor hardt faktisk vil bli satt mot hardt fra NATO / EU.
Faen meg ingenting som er relevant for noe lengre…
Og det i en tid der alt henger sammen.
Let it burn 
Og her en kommentar til trump sin reaksjon på droneangrepet som jo bare var et skuldertrekk.
Godt poeng, det. Og trolig akkurat det dette handlet om fra Ru. side.
Samtidig kan man jo si at situasjonen ikke ble bedre av at DJT fikk en annen [alvorlig/grotesk] sak i fanget nesten samtidig (dagen etterpå). En sånn sak som sikkert er mye nærmere hjertet for ham og hans egne supportere enn noen “harmløse” droner som tar veien inn i NATO-luftrom på andre siden av kloden.
Misforstå meg ikke her: Jeg personlig tror ikke det er en sammenheng mellom de to hendelsene (droner og attentatet i Utah). Men det er jo også (potensielt da) en smule påfallende at disse to hendelsene skulle komme nærmest back to back.
Edit: Dette er ikke tråden for å diskutere amerikansk innenrikspolitikk, i know. Jeg tillater meg å nevne temaet, fordi situasjonen som har oppstått i USA betyr at DJT – som i utgangspunktet er en passe navlebeskuende kar – nå har øynene alle andre steder enn på NATOs østflanke. Og det er relevant for Ukraina. Og Europa. Og det som måtte være igjen av NATO-samarbeidet.
Sammenheng eller ikke. Putin er nok svært godt fornøyd med Utah og ytterligere polarisering “over there”.
Droner inn i Polen gikk helt fint det, så hva blir neste provokasjon?
Tankene går til den gangen for sånn 108 år siden da sentralmaktene med Tyskland i spissen sendte Lenin og rundt 30 andre revolusjonære i et såkalt “forseglet tog” gjennom hele Europa fra Geneva-sjøen til Finlandstasjonen i St. Petersburg, slik at de kunne lage ytterligere kaos i det kaoset som allerede hersket i 1917. Håpet var selvfølgelig å lage så mye intern splid i Russland at Østfronten ville kollapse / Russland ville søke fred (for enhver pris).
Kan vi få en situasjon hvor USA er så nede for telling pga interne problemer at Ukraina og Europa bare får seile sin egen sjø?
En vill spekulasjon: Kan mordet på Kirk og droneangrepet være samkjørt slik at drapet skulle trekke Trumps oppmerksomhet bort fra Polen?
Og hvem kunne tenke seg å bidra til de interne problemene?
Det ville overrasket meg. Men jeg ville heller ikke falt av stolen, for å si det sånn.
Hvis ryktene om hva som står inngravert på den rifla (kilde WSJ) Utah-politiet fant i skogholtet ved universitetet stemmer, så kan man jo kjenne en viss eim av en potensiell false flag, men vanskelig å si om det er riksdagen som brenner, eller fremmede makter som lurer i kulissene. Alternativt så er det akkurat det det ser ut som. Alt for tidlig å si noe som helst.
Polakkene er “straight talkers” her!

Virker å være endel enkelthendelser som gjør det enklere for Trump å følge den stien han har valgt.
False flag helt klart, hvorfor og hvem som står bak er nesten umulig å fastslå da det jo er mange ulike motiver / nasjoner som kan ligge bak en slik operasjon.
Første tanken som slo meg var at dette er vår tids Martin Luther King / JFK. Er redd de aldri oppklarer dette, og at dette vil lede til betydelig økning i politisk vold / sammenstøt eller verre. Det vi har i dag er sosiale medier som fungerer som tennvæske (forsterker), noe de ikke hadde på 60-tallet.
For meg virker det usannsynlig at USA kan gjennomføre mellomvalg i det klimaet vi ser der nå.
Påstanden var at det var gravert inn på hylsene og kommer fra en journalist på høyresiden. Den er senere tilbakevist av andre kilder.
OT, men en viktig presisering.
Edit: stryk «journalist». Politisk kommentator/komiker/internettpersonlighet.
Jeg tenker at det er nettopp det Trump ønsker, å skape et klima som kun peker mot en ting, at de eneste som kan rydde opp er republikanerne, og de som har skylden i uroen/kaoset/osv. er demokratene.
Hej Norge
Den Russiske sommeroffensiv er Kolapset fuldstændigt – samtidigt står vi over for RasPutski 

Slava Ukraini 
Slava Zelensky 
Dansken