Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Siden flere har klaget og ment dette var ren støy så ville jeg høre fra deg hva meningen var og hvorfor du ikke postet egen forklaring/tekst mening.

Men jeg tror du svarte ganske greit, så da ble det enkelt.

2 Likes

Bra! For en god del av det du poster synes i alle fall jeg er interessant. Noe synes jeg er veldig relevant, andre saker henger jeg ikke helt med i, og så er jeg selvsagt uenig noen ganger også.

Generelt synes jeg man bør gjøre sine innlegg så lettleste som mulig.
Selv poster jeg ganske lange innlegg, men da må tankerekke eller poeng gjøres så klart så mulig. Det postes jo saker her hvert minutt, så går det ikke an å skjønne innlegget på den tiden, eller i alle fall at det innen 1 minutt oppfattes så interessant at det er verdt å bruke litt mer tid på det blir det i praksis støy.

6 Likes

Enig men synes enkelte ting kan være like greit å la de andre gjøre opp sin egen mening uten å komme med noe spesielt selv. Vi har forskjellige syn så for å unngå unødvendig diskusjon for/mot synes jeg i alle fall at enkelte bidrag kanskje kan være uten.

5 Likes

Selv fakta, som i basic facts, kan oppfattes, og er til dels en slags meningsytring. Rett og slett fordi man kan velge hvilke fakta man vil fokusere på.
Da synes jeg det er greit å gi sine 2 cents på det, fordi diskusjonen her kan til tider bli litt sort-hvit, og da oppfattes en post uten kontekst som passiv aggressiv, hvis det er rette ordet.

Selv postet jeg litt tidligere i dag noe jeg synes er interessant og potensielt urovekkende, og det var en link til Frankfurter Allgemeine, hvor sjefen i BASF forklarer konsekvensene av en stenging av russisk gass.

Blir den postet uten kontekst, kan det virke som en post hvor man viser hvor galt det kan gå hvis Putin stenger gassen, og at man heier på Putin fordi man viser skikkelig dårlig konsekvenser av et potensielt kort Putin har på hånden.

Det jeg poster er basically det jeg er opptatt av, og selv om det på et overordnet nivå er intellektuelt tilfredsstillende å fordype seg i krig, politikk, økonomi, you name it, så er det på et på et mer grunnleggende nivå at jeg opptatt av min hverdag:

Eksempelvis, uansett om en nedstenging av gass fra Russland skader Europa eller Russland mest, er det garantert at det har negative konsekvenser for meg, fordi det bortimot garanterer en økonomisk resesjon, helt uavhengig om mannen i gata i Moskva får det 10 ganger mer dritt eller ei enn meg.

Stenges gassen fra Russland betyr det garantert resesjon, og da må jeg tenke på hvordan jeg økonomisk har posisjonert meg, eller bør posisjonere meg, og ellers om det er noen grep jeg bør ta.

På et overordnende nivå betyr det noen tanker om gjeldssituasjon, investeringer, bolig og jobb, på et mer basic nivå kan det bety feks om BASF skulle måtte stenge ned så kan det i løpet av en uviss tid bli problemer med å få tak i visse legemidler. Er det noe jeg eller mine nærmeste bør være forberedt på da? Det kan leses ut av det jeg forklarer i den posten.
Pt er jeg ikke så veldig bekymret for hverken mat- eller eventuell legemiddel-mangel, det eneste jeg er rimelig sikker på er at strømmen det neste året vil bli like dyr som den var i vinter, og at vi får rasjoneringer om vi får en skikkelig kald vinter uten at det har regnet over snittet mye i sommer og høst.
Det er der jeg er på det praktisk planet, alt annet blir saker som engasjerer meg på et “intellektuelt” nivå.

3 Likes

Der kom det jeg har fryktet hele tiden.

Fra Telegram:
Dmitry Medvedev has made a number of statements:

:black_small_square: The Russian Federation will not buy food from unfriendly countries

:black_small_square: The list of products banned from Western countries could be expanded

:black_small_square: The Russian Federation will only supply food and crops to friendly countries in exchange for roubles and national currencies

:black_small_square: Many countries depend on food supplies from Russia; it is a "silent but formidable weapon

:black_small_square: Russian products are sufficient to fully cover the country’s domestic needs

Jeg er redd de langsiktige konsekvensene av krigen kan komme til å påvirke vår hverdag mye mer enn hva en umiddelbar mat og energi-krise gjør.
Det er geopolitiske maktbalanser som er i spill. Energikrise, rasjonering og evt. børskrakk kommer vi oss over. Den nye verdensorden skal våre barn og barnebarn leve med.

3 Likes

Hvilke av disse landene er det du frykter for?

USA, EUs medlemsland, UK, Ukraina, Montenegro, Sveits, Albania, Andorra, Island, Liechtenstein, Monaco, Norge, San Marino, Nord-Makedonia, Japan, Sør-Korea, Australia, New Zealand, Singapore, Taiwan.

Se hvor mange brød vi kommer til å få etter vært som tiden går nå…

Brød?

Fra The Russian Federation?

Ja brød, Ukraina eksporterer ikke i år og og kommer sansynligvis heller ikke til å eskortere noe neste år. Russland får vi ikke kjøpt så svaret er enkelt blir lite brød å få kjøpt fremover når avlingene også kommer til å bli redusert BETYDELIG fremover uten kunstgjødsel.

Det som er interessant der er ordlyden “in exchange for roubles and national currencies”.
Russland prøver å teame opp med resten av verden utenfor vesten.
Om ikke Russland klarer tvinge Europa til å betale for russisk gass med Rubler, og/eller tenker at det skader Russland like mye / mer/ også en god del, som det skader Europa (og Japan , SørKorea og Taiwan), så prøver de seg på annet vis.

Ta feks de Nord-afrikanske landene, og land i Midtøsten. Det kjøper mesteparten av sin hvete fra Russland (og Ukraina). Og siden hvete handles internasjonalt i USD, vil jeg regne med at et land som feks Egypt nå må skaffe seg rubler i stedet for dollar for å kjøpe inn den hveten.

Og da kommer de i en skvis. Egypt har nylig måtte devaluere, nettopp fordi import av hvete og andre varer har blitt så dyrt at økonomien ikke klarer det. Da er prisen å betale senket kjøpekraft; devaluering.
Dernest må de ta opp lån av IMF fremover for å få ting til å gå rundt. Men med lån kommer lånebetingelser.

Vil IMF gi Egypt lån hvis de pengene skal brukes til å kjøpe rubler?

Dette kan fort ende opp i samme situasjon som med russisk olje. Hvete fra vesten blir dyrere enn hvete fra Russland, og det moralske riktige blir da å kjøpe amerikansk, fransk, australsk, argentinsk og kanadisk hvete. Dette er de største eksportørene, samt at de nest største, som øst-Europeiske land nå har eksportforbud.

Men da melder spørsmålet seg, er Egypt og andre land i verden rede til å gjøre det moralske riktige? Og hva kommer NATO-landet Tyrkia til å gjøre?

Jeg tror at land som ikke har fordømt Russlands invasjon av Ukraina ikke er villig til å ta en moralsk ståsted når det gjelder mat. Tvert i mot, jeg tror de snur seg rundt og veksler dollar i rubler.

Og hva vil IMF gjøre? Vil de gi lån til land som snur seg rundt og veksler til rubler?

Det er i alle fall problemstillinger jeg tror oppstår som følge av den opplysningen. Kunne være interessant om noen har en annen mening, helst noen motforestillinger eller vurderinger som invaliderer mine poenger, til min analyse.

2 Likes

Jeg ville ikke fryktet for noen av disse landene, disse landene er nettoeksportører av mat, og har råd til å betale for dyrere mat. Dette gjelder land i Afrika og Midt-østen først og fremst.

Finner det ikke igjen men en delegasjon med 6 land fra midtøsten skal til Russland neste uke, sannsynligvis gjelder det handel av bla. hvete?

Tja, da vil jeg heller si at det mest interessante er denne ordlyden; “The Russian Federation will only supply food and crops to friendly countries in exchange for roubles and national currencies”

Vennlige land (som inkluderer Afrika) må jo være det motsatte av uvennlige land, og de vennlige landene er de som desidert har mest behov for hvete, rug, bygg og mais (som Russland eksporterer). Sagt på en annen måte, så hadde det vært mye verre hvis det var de vennlige landene som måtte svi.

2 Likes

Ja, men da er vi inne på politikk. Hvordan skal vesten håndtere dette.

La oss si at IMF synes det er dypt problematisk å gi Egypt lån hvis de skal bruke det lånet til å kjøpe Rubler. Kanskje det er i strid med retningslinjer. Hvem blir da “the bad guy”?

Et annet eksempel er India, som har fått pes for at de har kjøpt russisk olje.
Skal økonomiske sanksjoner virke vil jeg tenke at å kjøpe rubler er hakket verre enn å kjøpe russiske varer i vestlig valuta.

Skal vesten boikotte Egypt hvis de kjøper hvete i rubler? Kanskje ikke, men skal de advare? Skal de oppfordre Egypt til å kjøpe dyrere hvete fra et annet land?

3 Likes

Fra Mariupol.

2 Likes

Interessant

Påstes at de videoene vi har sett av ødelagt i Mariupol skal i hovedsak dreie seg om hovedkvartere til Azov og resten skal ikke være (så) ille. Vi får se når mer video og info kommer.

The way to Azovstal: view from above.

The Azovstal industrial zone is where most of the Azov nationalists sit - with their headquarters, warehouses and barracks.

This is where the liberation of Mariupol and the battle for the city will end.

Hvor lettlurt går det an å være?

10 Likes

Vi får se når vi har flere videoer fra oven, vil komme flere snart. Da har vi fakta.