Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina, historisk bakgrunn og langsiktige konsekvenser av krigen

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Yep, mange som sprer kremlins budskap eller støtter opp om det vitende eller uvitende.

27 % dropp i eksport er mye, men hvor mange hundre prosent har prisen steget?

Nytter ikke å fremstille det som at Russland har tapt økonomisk på dette, dessverre.

Ikke på olje/gass biten alene.

Bloomberg News

  1. mai 2022, 14:12 CESTUpdated on10. mai 2022, 10:12 CEST
    Russia is facing the deepest economic contraction in nearly three decades as pressure from sanctions imposed by the U.S. and its allies mounts, according to an internal forecast by the Finance Ministry.

Gross domestic product is likely to shrink as much as 12% this year, deeper than the 8% decline expected by the Economy Ministry, according to people familiar with the estimates who spoke on condition of anonymity to discuss internal deliberations. The government hasn’t released a public forecast since the invasion of Ukraine.


Den gule streken er når Putin kommer til makten. Kanskje ikke så rart han har vært populær? Før han hadde det vært fem statsministere på 18 måneder.

Russiske myndigheter synes dette er så kjipt at de ikke har oppdatert noen av sine egne prognoser :stuck_out_tongue:

ref: https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-05-09/russia-s-economy-facing-worst-contraction-since-1994

6 Likes

Ikke på kort sikt. Men de sager likevel av grenen som gir stor økonomisk gevinst her og nå. Som vil få betydelige konsekvenser frem i tid. Heldigvis.

3 Likes

Om den russiske statskassa er velfylt, spørs det i hvilken grad pengene sildrer ned til bedriftene som mister eksportinntekter og folk som mister jobbene sine.

Har dere i det hele tatt lest artikkelen fra Bloomberg? For meg virker det som det er to stykker som har klikket på lenken og 11 som har klikket liker på propaganda-anklagen. Da blir det temmelig fåfengt å kalle dette et diskusjonsforum.

1 Like

Utrolig så mye Kreml snakker om disse sanksjoner som ikke rammer dem. De er villige til hva som helst, bare sanksjonene blir lettet - åpne for korneksport f.eks.
Tydelig at dette rammer hardt

5 Likes

Hva som helst? Den skjønte jeg ikke, er de villige til å for eksempel trekke seg ut av Ukraina? Men de bruker jo sanksjonene som pressmiddel i ulike sammenhenger…

Skulle nå denne artikkelen stemme og de øker inntektene med 50% så har ikke sanksjonene helt truffet riktig da det er nettopp olje/gass de tjener penger på, resten av eksporten blir lite i forhold men samtidlig har prisene også der gått i taket.

Med litt googling så finner man det er mange som kjøper russisk olje på tilbud og mye, noe man ikke kan unngå. Hvem vil ikke spare 30%?

Det er også verdt å få med seg at det er en 30-35$ rabatt på russisk olje vs annen olje. Gassen tjener de nok svært godt på, der er prisene helt hinsides.

Det du ikke ser ut til å ta inn over deg er at GDP for Russland ser ut til å skulle ned med 12%. Det inkluderer de evt ekstra inntektene fra olje/gass. Problemet er at mye industri i Russland nå ligger brakk fordi de rett og slett ikke får nøkkelkomponenter fra vesten. Intel, AMD og ARM eksporterer ikke til Russland nå. Kunder av disse kan jo gjøre det, spesielt via omveier, men det er risky for disse. Plutselig så står de selv uten chipper fra Intel, AMD og ARM. Volumet blir derfor neppe som før.

Russland produserer jo for annet enn eksport, de produserer også for innenlands forbruk.

9 Likes

Artikkelen tar utgangspunkt i 8,5% nedgang i GDP for Russland, estimatet er nå på 12%.

Min analyse er at sanksjonene treffer Russland hardt når det kommer til produksjonen av militært utstyr. Tanksproduksjonen ser jo ut til å ha stoppet helt. Det er også tegn til at de etterhvert vil gå tom for “smarte” våpen (typisk raketter). Jeg tror ikke det hadde vært mulig uten de andre sanksjonene. Da hadde det vært mye lettere å bare fortsette business som vanlig. Sånn som i 2014. Siktemidlene på de russiske tanksene produsert etter 2014 har de fått fra Frankrike f.eks.

Ellers går mer eller mindre rundt i Russland. Det tar tid å gå tom for reservedeler til fly, biler, vaskemaskiner osv. Det tar tid å gå tom for servere, diskplass, osv. Utskifting av PC-er og mobiltelefoner antar jeg kommer til å bli vanskelig framover ettersom hverken Intel, AMD eller ARM eksporterer til Russland.

Når det kommer til inflasjonen i vesten, så tror jeg i hvert fall halvparten kommer av Covid-19 subsidiene. Resten kan nok tillegges Putin. Noen her på forumet mener at det er først og fremst pga den økonomiske politikken (nullrente, QE).

Det som nok stemmer er at utviklingslandene rammes hardt, men det er ikke de som har innført sanksjonene. Men de rammes bl.a. at Russland blokkerer eksport fra Ukraina.

3 Likes

I tillegg til de som mangler råvarer er det en rekke vestlig-eide bedrifter som rett og slett stengte døra og permiterte de ansatte av egen vilje. Jotun er et eksempel på en bedrift med fabrikk nær St.Petersburg som bare ble stengt. Det samme gjelder mange bedrifter som enten ville ha vært i konflikt med sanksjoner, eller vil unngå PR-katastrofe.

Edit: Jotun er en av mange, bare ment som et eksempel.

4 Likes

Seriøst. Ytre høyre/konspirasjons folk kan jeg forstå, men blir like sjokkert og kvalm hver gang jeg ser venstrevridde folk jeg pleide å følge med på nå bruker tiden sin på å feire Ukrainske nederlag. At det går an :roll_eyes:

4 Likes

Russland blir knust økonomisk av dette.

Økonomien er ventet å krympe med minimum 20% iår. Og det er på tross av rekordhøye olje og gasspriser. Samtidig faller eksporten av begge.

8 Likes

Enig. Søk opp filmer på youtube fra russere som snakker om hvordan det går. Alle kniper på lommeboka. Tomme kjøpesentre. Innenlands forbruk i dass.

Det er ikke bra for innenlands stabilitet om de på toppen får enda mer penger og de på bunn lider nød.

9 Likes

Anslaget var 8,5% og er nå økt til 12% nedgang. Har ikke sett 20% noe sted.

Det jeg lurer på hvordan det blir med reservedeler til biler og alt mulig annet…

5 Likes

Et serbisk Airbus-fly er nå strandet i Russland på grunn av manglende reservedeler…

På kort sikt har de sikkert litt på lager, på litt lengre sikt blir det sikkert et salig kaos, og på lang sikt, hvis dette vedvarer, vil de gjøre seg mer og mer uavhengig av vesten. Kina og Russland vil samarbeide om flyproduksjon etc. De innrømmer jo selv at dette vil bli krevende, men at de alltid har kommet seg gjennom kriser. På hjemmebane er sanksjonene en utmerket syndebukk for alt som går galt, litt som i nord Korea.

Men Russland blir stadig mindre uunnværlig for Kina.

1 Like

Det med reservedeler går vel fint, helt til det virkelig ikke gjør det… Dra dette ut blir det temmelig kjipt å være average Sergej i gata.
Da burde normalt veien til sivil ulydighet være kort, men har Russerne kultur for det når det kniper? Skylder de heller på vesten enn på egen ledelse?

1 Like