Sagax AB er et fantastisk, stort og meget lønnsomt europeisk eiendomsselskap som fokuserer på næringseiendom som lager og logistikk-eiendom, samt noe retail og kontor-eiendom. Det er nok ikke mange som har hørt om dette selskapet og jeg har til gode å finne et meglerhus som har dekning på dette firmaet, men dette er en pengemaskin som går under radaren er min oppfatning.
De har en meget solid portefølje av eiendom som består av litt over 3.000.000 m2 med en utleiegrad på 96%(!) Med fokus på næringsbygg eliminers mye av risikoen ved overproduksjon av nye boliger, svak kjøpekraft hos forbruker etc.
Snitt yield på porteføljen er 7% og veksten i EBITEA (målt q1-q3 2018 mot q1-q3 2019) er på >13%.
Gjennomsnittlig lengde på nåværende leiekontrakter er på 5 år og selskapet har en klar strategi for å prioritere solvente, langsiktige leietakere, fremfor den siste prosenten i yield.
Så lenge de lave rentene i Europa fortsetter er dette et firma som har 5 kroner i leieinntekter pr krone i finansutgifter og forutsetningene for både vekst og økende utbytte er absolutt til stede. Den siste tiden er caset ytterligere de-risket i mine øyne med ekspansjon i Nederland, Frankrike og Spania som diversifiserer porteføljen og gir nye vekstmuligheter utenfor primær-markedet de opererer i dag (Sverige og Finland)
Selskapet betaler utbytter 3 ganger i året som kommer på toppen av det som har vært en eventyrlig vekst i aksjeprisen på 281% de siste tre årene.
Jeg håper det finnes andre der ute som også følger dette selskapet og eller sektoren og kan bidra med ytterligere kunnskap!