Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Salg av oljelager(31.03.2022) (ZENA)

Starter en tråd om Salg av oljelager(31.03.2022). Kjør debatt! :slight_smile:

Zenith Energy, skal selge oljen sin den 31.03.2022, og de skriver at de skal selge 114 000 fat olje.
En rask regning gir:
114 000 * 100 dollar(±) * 8,75(dagens dollarkurs) = 99 750 000 kroner.
Zenith er idag verdt 197 millioner kroner.

Vet du nettofortjeneste, marginer pr fat :slightly_smiling_face:? Mye skepsis til afrikanske oljeaksjer på OB, spesielt Zena og PNOR som lagger mye annet innen olje. PNOR tjener jo penger som gress på disse nivåene, men kursen blir dempet av korrupsjonssaken. Zena derimot har vel ikke noe sånt gående og har jo kommet med melding etter melding om god inntjening, mens kursen har stått så og si stille i over et år…

2 Likes

Sliter med å forstå motivasjonen til tekbot her. Kvaliteten på innlegget er ikke direkte imponerende og tilfører TI neppe noe særlig av verdi.

Tenker at de som vurdere dette selskapet bør ta seg bryet med å lese de siste meldingene fra selskapet.

1 Like

XXL solgte varer for 11mrd NOK i 2021. De er priset til 3mrd NOK.

Dette er et innlegg opprettet av noen på forumet fra en trigger i triggerkalenderen. Noen ville snakke om akkurat dette, så tekbot lagde en tråd :slightly_smiling_face:

2 Likes

Kjenner ikke så mye til nettofortjeneste dessverre, men tror uansett at dette kommer til å bli bra :slight_smile:
Det er veldig mye skepsis rundt olje tatt ut ifra Afrika, og aksjekursen til Zenith har nok falt en del grunnet dette.
Men afrikansk olje kommer nok til å være mer og mer etterspurt, nå som Russisk olje delvis eller helt vil forsvinne fra det Europeiske markedet, og ikke minst andre land i Asia/Afrika osv.

1 Like

Ingen vet hvor mye de skal selge. De tallene er basert på forventet produksjon. Som alle vet børsmelder ikke selskapet noe negativt.

Kjenner ikke godt nok til XXL og dems tall og strategier til å kunne uttale meg om selskapet, men ser at de også hadde et resultat etter skatt på 200 millioner korner. Dette er ikke småpenger, men utgjør kun 2 % av omsetningen.
Aksjekursen er ofte styrt av forventet inntjening i fremtiden, og dette stilles ofte opp mot prognoser som ekspertene kommer med. Er kursen over forventning går kursen ofte opp, mens er det dårlige tall enn forventet går kursen ned.
Med andre ord kan enkelte selskaper tjene greit, men dersom det ikke går i riktig retning, det stagnerer eller ikke øker i den farten investorene håpet på vil det dessverre falle.
Også har vi jo selvfølgelig alle andre faktorer som påvirker markedet(Ukraina-krigen, rentehevelser, corona etc)

Ja de tallene er basert på forventet prouksjon

Det er nok sant, men tror de er forsiktig her. De kunne like godt sagt 120 000 eller 110 000. Men de er nok bare litt spesifikke med tallene.
La oss ta intervallet 100 000 - 130 000, så vil alle tall innenfor dette intervallet føre til enorme inntekter til Zenith, Men tror heller intervallet er nærmere 110 000 - 118 000.
Men takk for informasjonen, tenkte egentlig ikke så mye over akkurat det :slight_smile:

Hvorfor er dette en trigger? Salget har vært kjent planlagt lenge. Estimert volum har vært kjent lenge. Zenith har solgt olje før, men vel å merke ikke mange ganger. Er det slik at folk tenker dette er de-risking? At Zenith får bevist at de lager olje?

Prisen vi har sett de siste månedene kan ikke være alene basert på Italia og en sjanse for at Tilapia kommer. Oljen fra nord-Afrika er en del av dagens pris allerede.

Ikke misforstå meg, jeg mener de er underpriset og ser gjerne at kursen spretter i været ved månedsskiftet. Jeg sliter bare med å se hvorfor akkurat dette salget skal overbevise markedet.

En Trigger blir definert som “Noe som utløser en reaksjon”
Zenith er en aksje som ikke mange har nok tillitt til. De har en historie med høye lederlønninger, flere emisjoner i året(noen tilfeller 2 i måneden) og overhaussing av ulike oljefelt, når resultatet er noe helt annet.
Dette skremmer investorene, Når Zenith derimot selger sitt oljelager, vil dem bevise at dem har tjent penger, og ikke “tror” at det vil bli solgt så mye.

@aTinyHorse Synes du har gode konstruktive argumenter, selv om vi ikke er enig i alt :slight_smile:

Det virker som om vi er enige om mekanismene her. Jeg tror bare ikke det vil gi betydelig utslag i kursen, men jeg håper jo du får rett. :wink:

Har du tanker rundt hva som eventuelt kunne gitt utslag motsatt vei? Utsettelse, lavere volum, lavere pris, utsatt/usikker betaling etc. Man er veldig sikre på at Zenith har et betydelig volum lagret, men vi vet ingenting om motparten.

Jeg blir til stadighet påminnet at dette er Afrika, og at ting der alltid tar litt mer tid og er litt mer usikre enn vi er vant til. Jeg vil derfor tro at Zenith selv om et par år når de er bedre etablert alltid vil handles til lavere P/E enn tilsvarende selskaper i mer stabile områder.

Det er litt som du sier, dersom ting blir utsatt mister man tilitt til selskapet og flere investorere begynner å selge. Lavt volum gjør det også enklere å presse kursen ned.
Det ar Tilapia lisensen ikke enda et signert etter 1 år og 3 måneder gjør meg egentlig veldig irritert, og sikkert mange andre investorere ogdå. Ord som “Snart” og “Veldig snart” har mistet sin betydning per dags dato. Men Andrea Cattaneo(CEO) har blitt bedre på dette, ved at han bruker disse ordene sjeldnere.
En annen faktor som jeg synes er veldig dårlig for kursen er all den hausingen på ulike forum som feks finansavisen.
At Tilapia Lisensen blit signert i løpet av uka/måneden er noe jeg desverre har sett jevlig på det forumet.
Dersom man ser på feks siste forum-tråd ved finansavisen: “Strong buy anbefaling nå” som ble publisert 09.03.2022 så har 34 188 mennesker allerede lest tråden.
Av disse så er det sikkert en prosentandel som har valgt å tro på all hasuingen som blir skrevet, og valgt å investere, mens en annen prosentandel velger å selge da de er lei av å høre “Tilapia blit signert i løpet av uka” som de allerede har hørt 100 ganger.

1 Like

Jeg gikk faktisk inn i Zenith sommeren 2020 som en kortsiktig investering(uker/måneder), og er fortsatt inne her. I løpet av denne reisen har jeg vært i 70% i minus, og over 50% i pluss. I skrivende stund er jeg i -10%

Bra valutakurs på euro om dagen når 400k € blir 4mrd NOK.

Spøk til side så er jo dette en ganske pen P/E på strøm alene nå som prisene er høye.

Morsomt nivå på enkelte journalisters mattekunnskaper ja :sweat_smile:

Men ja, hvis disse prisene fortsetter gjennom vinteren og de samtidig klarer å øke produksjonen så begynner selskapet å se billig ut.
Ser ut som alle avventer denne Tilapia 2 muligheten, som om selskapet er verdiløst uten, men mener å ha lest gode argumenter på at selskapet forsvarte 0,15kr aksjen for nesten ett år siden, før strømprisene gikk bananas og før noen nye brønner ble satt i drift.

Noen som har greie på hva en fair prising uten Tilapia 2 er for tiden?