Det er den største humidoren. Jeg bruker den for kasser som blir røska med fra tax free og rundtomkring.
Har også to mindre humidorer som er mer “hverdagshumidor”, om man kan bruke det ordet
Siden travel retail fører mest Kubanske sigarer, så blir det mye av det. Min favoritt av Kubanere er H. Upmann Magnum 46. Det er en medium-til-fullkroppssigar men med ganske lavt nikotininnhold. Ingen fan av nikotin da jeg ikke snuser eller røyker sigaretter. En skikkelig smaksbombe, spesielt i “last third” av søtlig tre, sedar, lær, jord og med en anelse krydder. Kubansk tobakk fra Vuelta Abajo regionen generelt liker jeg veldig godt. Magnum 50 og 54 er tykkere (og kortere) sigarer i samme serien, men 46 er den soleklare favoritten, da jeg synes 50 og 54 ikke får det helt til i blenden i forhold.
Når det gjelder en annen favoritt så går det kanskje frem fra bildet at jeg er veldig glad i Perdomo. Nesten alle sigarene du ser på bildet er Perdomo-sigarer. Dette er Nicaraguanske sigarer som blir noe helt annet enn mye Kubansk. Krydder, pepper, en del bitrere (dvs ikke så søtlig tobakk, dette trenger ikke på noen måte være feil) enn typisk Kubansk tobakk.
Ok jeg kan skrive endeløst om det, men siden du vil ha en anbefaling… det er veldig vanskelig å anbefale noe når jeg ikke vet noe om hva du liker. Akkurat som i Whisky-verdenen (som jeg også… kremt… har litt kunnskap om ) så fins det enorme mengder smakskombinasjoner.
Hvis du er nybegynner, eller bare ønsker en nyttårsrøyk, så kan du ikke gå feil med Cohiba (som er typisk mild og fin for nybegynnere), En Hoyo De Monterrey Epicure No. 2 for mer medium kropp, eller så klart favoritten H. Upmann Magnum 46 for medium-fullkropp.
Ellers så kan jeg anbefale Perdomo Reserve 10 YR Robusto Connecticut (fås på www.sigar.com) som er mild-til-medium med kaffe, krem, honningaktig sødme og en dash krydder på toppen.
Solcigar.no selger Kubanerne jeg har anbefalt. Tror også msorensen.no gjør det. Bor du i Oslo eller omegn så er det bare å ta turen innom enten Sol (for Kubanere) eller Augusto (for Nicaraguansk, Dominikansk eller Honduransk) eller så er Håkon på sigar.com alltid hyggelig og service-innstilt.
ps: jeg jobber ikke i sigarbransjen, men man blir jo kjent med entusiastene efterhvert.
Edit: Bare å spørre om det er noe du lurer på eller om jeg kan hjelpe med noe.