Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sbanken - hva er alternativet?

Lom og Skjåk Sparebank :rocket::rocket::rocket:

Lunar

1 Like

Nordnet til pensjonssparing og aksjer.

2 Likes

Ditto her, Nordnet til alt av pensjon (bortsett fra gamle fripoliser…), fond og aksjer.

Synes det er vel mye buu-f**-huu om SBanken nå. Det florerer vel ikke akkurat av strålende alternativer. Tenker vente og se hvordan det blir. Helt ok med en grei app ala-SBanken. Og DNB Web-bank er grei nok, selv om endel ser litt 90-tall ut, så funker det meste der greit etter min mening.

Tror mange vil bytte fordi DNB bare rett og slett er en drittsekk mot kundene. De kjøper opp og legger ned en konkurrent som over tid hadde vokst til å bli plagsomt stor pga sine unike kvaliteter. Sbanken var den mest moderne og velfungerende nettbanken, og de som trodde DNB kjøpte for å lære tok åpenbart feil.

Sbanken tiltrakk seg mange teknologer og andre med sans for gode løsninger og enkelhet i bruk. Nå befinner en del av tech-teamet seg hos leverandører som utvikler banktjenester for andre.

DNB har ingen innovasjonskraft og blir stadig tatt på senga. Det gjør nok vondt i stoltheten.

“If you can’t beat them, buy them”

13 Likes

Noen som har vært i kontakt med Sbanken/DNB om hva som skjer med aksjekonti man har hos Sbanken? Blir dette direkte overført til DNB?

Jeg flyttet lånet mitt til Bulder, aksjene til Nordnet og denne uken har jeg opprettet Obos-bank konto for dagligbank.

Her er mine erfaringer:

• Bulder - Med bare et lån her, så er dette en app jeg sjelden bruker. Alt går jo av seg selv, jeg setter inn penger på denne kontoen, og Bulder tar dem ved forfallsdato. Appen har en del “artigheter” jeg ikke er så fan av. Det er en slags “fremover i tid” visning om hva som skjer på kontoen på sikt. Dette blir bare rot. Ikke kan jeg endre lys/mørk modus heller, og du er derfor litt avhengig av om du liker denne fargekomboen for å få en god følelse av bruken. Jeg liker den ikke, og da drar det totaltinntrykket av banken ned. Men hey, bra renter på lånet, og utbytte til kundene gjør at jeg beholder den. Men kun som lånebank.

• Nordnet - Denne kjenner nok de fleste. Bra på alle måter, men kan jo ikke brukes som hverdagsbank, så du må finne deg noe i tillegg.

• Obos - Oversiktelig app/nettside. Dette er vel ikke kortet du flexer i baren, for å vise at du har midler eller er tech-savy (sbank-kortet var jo litt sånn), men det virker. Kjedeilg grensesnitt, men masse Universell Utforming- timer har gått med på å lage brukergrensesnittet, så alt er lett å finne fram til, synes jeg.

(Obos har ikke kredittkort btw. Så enn så lenge beholder jeg kredittkortkonto i sbanken, fordi den er gratis og fordi jeg ikke bruker det så ofte. Innen et år, når kortet går ut, sletter jeg nok denne kontoen og hele kundeforholdet mitt. I løpet av denne tiden har jeg nok fått alt over på Obos)

Generelt: Det jeg gruet meg mest til var å oppdatere alle plassene jeg har lagt igjen bankkortet/bankkontoen. Dette trodde jeg at jeg skulle slite mye mer med enn hva som var tilfelle.

Jeg har nå brukt uken på å gjøre litt-og-litt.

Først oppdaterte jeg profilen min i Nav/Skatteetaten. Deretter la jeg inn nytt bankkonto-nummer i Vipps. Når jeg får Obos-kortet, legges dette inn.

Gradvis begynner jeg å betale mer fra Obos-kontoen, og faser ut Sbanken sakte men sikkert. Man vet jo aldri om det plutselig kommer en innbetaling fra sidelinjen man har glemt.

De jeg har endret oppføringene hos er:

• Nav/skatteetaten (samme side)
  • Gammel arbeidsgiver pga feriepenger
  • Vipps
  • Google Pay
  • Paypal

Tips: Bruk Paypal/Vipps/Apple/Google Pay der det er mulig. Om du må endre kort/konto gjøres det da bare på to steder.

Alt i alt en enklere og mindre smertefull operasjon enn forventet. Det er føleselene mine for kontoen jeg har hatt siden 2000 som smerter. Men folkens, dette er en bank. Du klarer å få til å huske ditt nye kontonummer på sikt. Og er du som meg, som stort sett fikser det meste selv, så er det faktisk lite du mister ved å bytte.

Jeg skulle bare ønske meg at noen i banksystemet kunne lage en integrasjon som gjør at man automatisk får med seg kontaktlisten fra gammel bank, og at man ved et tastestrykk kunne oppdatert alle steder man har lagt igjen kontonr

9 Likes

Det er ganske imponerende hvordan Sparebanken Vest har gjort det der.

Eneste som ligner litt er jo bank norwegian

4 Likes

Jeg tenker rimelig likt som deg har omtrent de samme behovene. Ser på en mulig kombo av Nordnet for fond+aksjer, Bulder til iaf rammelån så har jeg ikke helt bestemt meg for dagligbank. Vurderer OBOS og Bulder men er litt redd Bulder kan bli litt vel “moderne” og trendsettende. Liker det litt traust og oversiktelig og har et slags behov for en nettbank der jeg kan bruke hele skjermen på en PC som “lekeplass”. Vi får se! Har ingen hastverk enda så lar første bølge gjøre seg ferdig før jeg begynner å flytte og herje for mye.

Det eneste som er er sikkert er at jeg ikke blir igjen i DNB lenger enn jeg må.

3 Likes

Noen som har erfaring med flytting av aksjer (ASK) fra Dnb til Nordnet - hvor lang tid tar det og hvor meget belaster Dnb overføringen(feks % av porteføljen)?
Tar det med seg kontantbeholdningen i tillegg ved en slik overføring?

Her bør Bulder og BN Bank gripe sjansen og få inn aksjehandel slik at de blir komplette alternativer til gamle Sbanken.
Det må vel være muligheter for en god deal fra norske Huddlestock Fintec til å sparke dette igang uten store oppstartskostnader, eller er det lisenser/godkjennelser det står på -noen som vet?

1 Like

Mine venner med formue eller høye lønninger, bruker alle blackcard. Stort sett fra DNB. Alternativet i dette segmentet har jeg ikke sett blitt drøftet her tidligere.

Vi som leser dette forumet drømmer vel alle en dag om at vi skal bli økonomisk uavhengige, og da er vel ikke prisen på årskort noe å irritere seg over.

Og når jeg blir mangemillionær (må bare få PCIB aksjen noen tusen prosent opp først …) så tror jeg OBOS-bankkortet klippes i to.

Men til dere som allerede er i denne målgruppen, hvilke alternativer finnes det til DNB her?

Jeg ser for meg at blackcard -tilbyderne konkurrerer på andre premisser. Med flere goder som leiebilavtaler, oppgradering av ulik art etc. Hvem er derfor best i klassen her?

Blackcard er vel dette Saga-programmet? Man må ha en million i lønn, eller noen millioner i plasserbar formue. Etter det jeg forsår så er det en rekke fordeler med rabatter, bedre lånerente, reiseforsikringer, etc. Og når man ringer banken så får du svar med èn gang.

Litt festlig at staten sin bank er den banken som har programmer der man kan flagge økonomiske forskjeller så effektivt.

2 Likes

Vi sikter vel høyere enn det :sunglasses:

5 Likes

Akkurat som jeg tenker:

Dine Pengers økonomiekspert Hallgeir Kvadsheim, som selv er Sbanken-kunde, mener at man ikke har bråhast med å komme seg over til en annen bank, men anbefaler at man venter å se hva du faktisk får med den nye nettbanken.

2 Likes

Noen må tipse sjefen i SAS om DNB og Sbanken for denne ingen finnes jo

“– Ingen investor har noensinne kjøpt opp en merkevare, for deretter aktivt og bevisst prøve å ødelegge lojaliteten fra kundene som hele forretningen er bygget på. Lojaliteten vi har bygget gjennom Eurobonus, er en styrke vi skal investere i.”

Jeg har Platinum-kortet fra Handelsbanken, godt fornøyd med det de tilbyr av lounger, concierge med mer. Og de scorer mye bedre på oppfølging / råd som kan være relevante.

https://www.dn.no/marked/dnb/sbanken/finanstilsynet/aksjesparekonto-kaoset-finanstilsynet-refser-alvorlig-lovbrudd-undersoker-om-dnb-feilinformerte/2-1-1621784

Som jeg påpekte: De driver i grunn ulovlig og lopper kunder ulovlig for renter. Banken drives kapitalanarkistisk med velsignelse av hele politikkerballetten.
Det er slike ting som gjør at folk flest mister trua på de demokratiske grunnprinsipper og dermed rettferdigheten. Og nå har ødeleggelser i det norske demokratiet gått alt for langt i lang tid, og blir vi servert urovekkende draps- og selvmordstall, som en konsekvens av det.
Jeg påpekte tidlig at Breivik var et produkt av denne utviklingen, og har matet politikere og media MANGE ganger med urovekkende fakta i Norge, men de tar ikke seriøse borgere alvorlige.

3 Likes

Du sauser alt sammen til en stor suppe her. Man kan være kritisk til hva Dnb holder på men vær vennlig å ikke bland demokrati og annet inn i det. Tilbake til saken så er jo det opp til kundene her. Bytt bank. Finnes utrolig mange bra banker man kan velge. Det er egentlig så enkelt. Dnb får ikke en krone fra meg iallfall. Dnb kan holde på som de gjør fordi 90% av bank kunder er slappe.

7 Likes

Utfra et samfunnsvitenskapelig perspektiv så er utviklingen i Norge over mange år VEKK fra demokratiet og mot kapitalanarki og fascisme for folk flest OVERTYDELIG. Din påstand om 90% slappe kunder som årsak til at monopolisten DNB tjener penger er uten hold i virkeligheten.
Norge egner seg overhodet ikke til konkurranse med sine 5 millioner fordelt på mye areal, så
også der bommer du fullstendig.

Det er nesten irriterende å lese disse matbørser hvor det er 5 kroner forskjell på en matkurv til 3000 krone, og slik er det også innenfor bankvirksomhet, innenfor forsikring og alt vi betaler alt for mye penger for… 800 kroner per måned for en tv tjeneste når den koster 200 i et annet høykostnadsland er betegnende. « Varer og tjenester» ligger 50% over rike EU land og det selv etter kronekollapsen. SSB har nå «justert» kategorien slik at det ser mindre jævle ut… Det er DET som er norsk virkelighet: Om vi ikke kan lure deg lengre endrer vi statistikkene! Problemet løst