Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sbanken - hva er alternativet?

Bytt bank. Du trenger ingen perfekt bank, du vil bli mer fornøyd med omtrent alle andre banker enn DNB. Bytt bank. Du har klaget over oppkjøpet i måneder, DNB vil ikke bli bedre. Bare bytt bank.

Bli kunde for banktjenester hos en bank som er god på det. Og bli kunde for aksjer hos en bank eller megler som er god på aksjer. Det er ikke mange banker i Norge som har bra tilbud på begge deler, og da er de typisk dyre. Det er tilnærmet ingen praktiske ulemper ved å ha dagligbank og aksjer i to forskjellige banker i min erfaring.

4 Likes

Splitt opp, så du har bank ett sted og aksjer et annet, så er du litt mer fleksibel

5 Likes

Noen som vet hva behandlingstiden for overføring av aksjer er per d.d ?

Det er mulig jeg tar feil her, men etter at Sbanken byttet kredittkortleverandør til MasterCard, koster det nå penger umiddelbart når man overfører mellom egne konti. Sånn tror jeg ikke det var før.

I mitt tilfelle som skulle betale en feriereise, ble det plutselig en hundrelapp ++ dyrere, bare fordi de skal ha rentene sine fra dag 1. Ikke en stor sum, bare nok en jævli irriterende merkostnad. Så da ryker kredittkortet også…

2 Likes

Hvorfor betalte du ikke bare feriereisen med kredittkortet?

Ja det kan du si :slight_smile: Jeg betalte en kamerat, som betalte feriereisen for oss begge, og siden det ikke gikk an å betale direkte til ham via kredittkortet, måtte jeg først overføre pengene til min standardkonto.

Det er som sagt ikke pengene det står på her, mer som enda en spiker i kista hva ræva kundeservice angår.

Jeg brukte nesten aldri visa kredittkortet i SBanken, og når det skulle byttes ut med Mastercard sa jeg det opp.
Men er du helt sikker på at en kunne ta ut kontanter rentefritt? Det tror ikke jeg.
Da kunne en jo feks ha rammelån og i begynnelsen av hver måned ta ut feks 100.000 kroner fra kredittkort å sette inn på rammelån, for deretter betale ved forfall, for igjen 1/1 neste måned ta ut 100.000 igjen. Jeg tviler på at SBanken var så gavmilde.
Det er greit at oppkjøpet var noe dritt, men jeg tror ikke en skal skylde alt på SBanken.
Kanskje en ide å ha en sparekonto så en har penger til å betale feriereiser?

Jeg har ikke tatt ut penger i sedler. Jeg har (fortsatt) to kontoer i Sbanken. En brukskonto og en for kredittkort. I gamle dager TROR jeg at man kunne overføre fra kredittkortet TIL brukskonto uten å betale renter fra dag 1. At denne overførselen var en del av de 30/45/50 rentefrie dagene, Men jeg husker som sagt ikke.

Opplevelsen med å bruke kredittkortet denne uken var at jeg overførte 15000 kr til meg selv på mandag. På tirsdag fikk jeg efaktura på 15117 kr. Ante jo ikke hva dette var, fordi jeg aldri kan huske å ha fått efaktura sånn midt i fleisen fra SBanken tidligere. Trodde jeg hadde fått noe skattesmell eller noe, som jeg ikke hadde oversikt over.

Igjen, det er ikke 117 kroner jeg sutrer over. Det er hele kundereisen. Fra å legge på rentene fra dag 1, sende efaktura umiddelbart, man har jo gjerne kreditttkort for å ha litt slingringsmonn på betalingen. Og å få følelsen av at det skal tilbakebetales dagen etter (selv om det er fram i tid) gir IKKE den opplevelsen.

1 Like