Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Scana (SCANA)

Jeg heller tror ikke at han skal selge sine aksjer, :slight_smile: Men hva tror du om det som skjer i Scana om dagen.?
Det var vel en som solgte en del her for litt siden ?!

En særdeles stor overreaksjon fordi en primærinsider selger nesten halve beholdningen sin…av ukjent grunn. Nytt tak på hytta, forskudd på arv, gevinst sikring, eller større basseng. I dont know. Fra og med i dag er de nest største aksjonær. Tror de ønsker beste avkastning på sine resterende 12 mill aksjer. Kursen i dag er langt unna sitt potensialet. Var nesten 4 kroner for 2 uker siden.

Fra 26,11

Ikke noe hint om hvorfor Camar dumpet enda?

De trengte vel kapital. Tok gevinst… noen pleier det av og til.
De resterende 12 mill aksjer er vel nesten gratis for dem.

Og 2 uker før der igjen var den like lavt som nå.
Siden du mener kursen er langt unna “potensialet” sitt, hva var det som gjorde at aksjen gikk så høyt opp som 4kr i utgangspunktet? Oppgangen 2.nov til 6.nov kom vel uten noen kursdrivende nyheter (annet enn presidentvalget)?

Fredag 30. oktober kom Q3.

Og hva ved rapporten var det som legitimerte en oppgang på 60%?

Jeg gidder ikke lese den for deg… Du får lese den selv, samt meldingen ang finansieringsavtalen.
Scana var for lavt priset på forhånd. Da blir det fort en god oppgang.

Du virker å ha en litt tvilende tilnærming til Scana. Foreslår at du sitter å følger med på sidelinjen. Jeg kan heller fortelle deg når jeg selger. :slight_smile:

Jeg er på sidelinjen, men gjør ikke at jeg ikke kan diskutere Scana.
6.nov meldte du at du fikk høydeskrekk på 3.62 og solgte deg helt ut. Hvorfor det, om du mener den skal til 4? Og “For lavt priset” ift hva? ATH?
Og “noe er på gang… igjen” for 5 dager siden er jo helt ubegrunnet spekulasjon basert på at en aksjonær flytter verdier mellom to av selskapene sine.

2 Likes

Så det du ønsker i denne tråden er ett positivt ekkokammer, der ingen kan stille spørsmål rundt dine innlegg?

1 Like

Ja, det hadde jo vært en drøm…eller ønske om du vil.

Men spørsmålene har jeg jo også svar på tilgangs oppover i denne tråden.
Sist kjøpte jeg på 2,7 og solgte på 3,60…og noe. Gevinsten ble så stor fort at jeg ble litt nervøs.
Så kom dumpen… Jeg kjøpte med inn igjen litt for fort til 2,67. Den dumpen regnet jeg med at var kun for å ta gevinst. Dette er en priærinnsider som selger. På annet grunnlang enn gevinstsikring ville vært straffbart. Nå er vel deres resterende 12 mill aksjer til en ca 0,- kost. Well done!
Det som er litt negativt er dette aksjonær lånet som de har høy rente på, men med avtale i banken og tomtesalg så kunne de om betalt dette ut mener jeg. De velger å vente til neste år. Hvorfor? Jeg tenker de har noen oppkjøpsplaner.

Her er litt av det som sto i de siste meldingene fra selskapet som jeg synes er veldig spennende:

Rapport for 3.kvartal 2020 - Fortsatt sterk ordreinngang og høye marginer i kvartalet.
30.10.2020, 08:13 · TDN Finans Delayed
SCANA: EBITDA 15M I 3.KV 2020 (10)
Oslo (TDN Direkt): Scana fikk en ebitda på 15 millioner kroner i tredje kvartal 2020, mot 10 millioner kroner i samme periode året før, ifølge selskapets kvartalsrapport fredag.
Driftsresultatet ble 13 millioner kroner (6), av driftsinntekter på 65 millioner kroner i kvartalet (90).

Utdrag fra Q3: Scana ASA har videre besluttet å starte en vurdering av hvilke muligheter som ligger i eierskapet til datterselskapet Seasystems AS.

7.10.2020, 11:05 · TDN Finans Delayed
SCANA: NY FINANSIERINGSAVTALE FOR Å UNDERSTØTTE VEKST
Oslo (TDN Direkt): Scana har inngått avtale om ny finansiering som innebærer en løpende kredittfasilitet på 53 millioner kroner og en garantiramme på 45 millioner kroner.
Dette melder selskapet i en pressemelding onsdag.

Syndikatlånet som tilbake i 2013 var på rundt 500 millioner kroner vil med dette bli innfridd. I forbindelse med refinansieringen er det inngått ny avtale knyttet til aksjonærlånet der hovedendringen er forfallsdato som er satt til 10. oktober 2021.

1 Like

En primærinnsider som selger så stor andel av beholdningen sin, kan også tolkes som at h*n mener at daværende aksjekurs var langt over “riktig pris”, og så på det som en god mulighet til å ta gevinst (slik du sier). Dersom han mente aksjen skulle lengre opp på kort sikt, hvorfor ikke sitte med beholdningen lenger for å få enda mer gevinst?

Det kan jo være mange grunner til at de solgte 11 mill aksjer. Det kan være slik du sier, eller andre grunner. Jeg tror de ville frigjøre kapital til andre investeringer. De sitter igjen med 12 mill gratis aksjer i Scania. Drømmesituasjon, og well done!!
Om de ikke tror vi skal opp videre så hadde de vel solgt alt. De er faktisk neste største aksjeholder pr i dag. De har nok litt trua. :wink:
Det er kanskje forskudd på arv, eller nye varmekabler i oppkjøpselen som gjorde at de måtte selge. Blir bare spekulasjon. Jeg velger å ikke legge så mye vekt på det. De er fremdeles inne med ganske mye kapital.
Det at noen velger å ha aksjer i 2 selskap er ikke ensbetydende at de tror de vil tape penger på det ene :wink:

Da er det gått 2 uker siden Camar solgte aksjene sine. Virker ikke som markedet er så veldig interessert i å betale noe mer enn 2,4-2,5kr per aksje?

image