Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SEA1 Offshore (tidligere Siem offshore)

Det ser jo ut til at Siem begynner å røre på seg også nå…

2 Likes

Tok en liten post her nå, den henger lutt etter de andre og det er ikke altfor lenge til kontraktsnytt håper jeg

1 Like

Kan vel forvente litt news, og ja den har ikke fulgt de andre like godt.

Bra oppgang i dag, på så stor omsetning, det er hyggelig!
4.'Kvartalsrapport på mandag 28 feb blir jo spennende!

Har kikket litt nærmere på Sioff etter å ha fått et par meldinger hvor folk lurte på hvorfor jeg var negativ til Sioff- jeg har vel forsåviudt ikke vært negativ til Sioff men jeg mener oppsiden er større i Soff på lang sikt. På kort og mellomlang sikt har jeg sagt flere ganger i det siste (før rakettoppgangen til Soff siste ukene da…hahm) at jeg mente Sioff var et vel så bra kort.

Så kom det noen kommnetarer angående hvor mye bedre skipene til Sioff(CSV) var enn Soff sine, kontrakter som snart var ferdige osv som gjorde at jeg ble litt nysgjerrig og bestemte meg for å kikke litt nærmere på Sioff.

Dette er litt “fort og gale” - jeg syns det var vanskelig å finne endel av informasjonen jeg var på jakt etter særlig for kontraktsvarigheter og disse “spesialskipene”

PSV:
Sioff har lav andel psver og de de har er av nyere dato og av god kvalitet, mange av de på kontrakter. (6 psver listet på hjemmeisden)

AHTS:
Mye samme her- fine skip, snittalder ca 10 år noen på kontrtakt noen i spot.

Tulleskip:
Ja hva skal jeg kalle det-de jhar noen småbåter i Brasil spesielt, brann/mannskapsbåter. Finner lite om de men ser av regnsapet at det ikke er veldig viktig heller…

Joides Resolutuon
Dette er et speisalskip for…kjerneprøver?Boreprøver-vet ikke helt hva faguttrykket er, det er et gammelt ombygd skip vel, aner ikke noe om det men det ser ut til å være i jobb sør for Afrika en plass.

Helix 1+2 (Well Intervention Vessels)
Disse sliter jeg også med å finne informasjoin om. Helix 2 jobber for Petrobas på en kontrakt som ihvertfall går ut 22 slik jeg tolker det men mistenker at dette er labre rater, den kontrakten ble reforhandlet til lavere rate…)
Helix 1 jobber visstnok utenfor Guyana men jeg finner ikke noe om varighet eller rater på mine kjappe søk. Betryggende at de er i arbeid begge to men virker ikke som de har gode rater. Kjenne rikke nok til skipstypen til å vurdere behovet for disse fremover.

Subsea:
På hjemmeisden finner jeg 5 subsea skip, 4 nokså like og 1 litt mindre. Skipene er av nyere dato (2009-2014 snitt 10 år omtrent)
Barracuda- kontrakt ut mai 22
Day Q3 22 tror jeg, muligens for Seway7?
Dorado Q4 22
Spearfish Q1 22
Stingray Q4 22

Jeg må ta forbehold her, var ikke lett å finne varighet/oppdragsgiver på alle båtene…

Men slik jeg ser det er disse subseabåtene omtrrent av samme kvalitet som de øverste hos Soff om vi ser bort fra Maximus selvsagt-og muligens Vision…) De er realtivt nye, noe som er bra, grei krankapsitet (4250tonn og Dorado 100t) og anstendig dekksplass poå 41300kvm Dorado 1050)

Med forbehold om feil i min googling så ser det for meg ut som ihvertfall Spearfish og Barracuda fort nærmer seg utgang av kontraktene, noe som borger for nye eller forlengelse-til bedre rater. De andre 3 har også såvidt jeg ser kontrakter som går ut i løpet av 2022 og når vi vet at Soff nettopp fikk forlenget en csv som hadde kontrakt til april 2023 til våren 2026 så forstår vi jo hvor det bærer-… Sioff er også samme som Dof og Soff etablert i Brasil men de ekstra mulighetene det gir. Jeg tar et lite lodd her selv nå, for Sioff har lagget litt bak spesielt Soff så får selvsagt alle gjøre seg sine egne vurderinger.

Og jeg tar gjerne imot korrigeringer her for jeg er IKKE helt trygg på de tallene/kontraktene jeg finner på hjemmesiden og via google…

Sioffs hjemmesie:

1 Like

Her ser det ut, for meg, som om du har truffet svært mye rett. Jeg tror SIOFF er en god investering- men ikke så god som SOFF. De har relativt sett mindre gjeld jf. verdier og (dagens) inntekter, enn SOFF men her er det også noen forskjeller i regnskapsprinsipper og intektspotensial som må vurderes- og hensyntas.

2 Likes

Pearl med spotjobb for Eqnr fra 12.3 10dager+d/d21 25kgbp/dag, meget pent!

3 Likes

Takk for fin oversikt over Sioff Metallian, du har mange fine innlegg også i soff har jeg sett, som jeg har fulgt med på og vært aksjonær i et halvt års tid.
Som mange andre så solgte jeg det meste jeg hadde i soff på rundt 10 og trodde den skulle litt ned igjen. Men bransjen har vist fått mange nye følgere og aksjonærer den siste tiden!
Jeg har ikke mye kunnskap om bransjen eller børs, men jeg tenker at Sioff kanskje er en like god, eller vel så god “hedge” overfor inflasjon/renter (med noe mindre lånefinansiering?) ettersom kursen i soff har gått så mye?
Men det gjelder jo begge selskapene at “stålet”, båtene, reduseres ikke i verdi i forhold til verdifallet av å ha “penger på bok” nå som vi kommer til å se inflasjon en tid. Som flere har nevnt så er det vel snart mere aktuelt å vurdere om selskapene bør justere flåteverdier opp? Prisen på å bygge nye skip vil vel bare øke, og da er det jo hyggelig at Sioff har relativt nyere båter.
Det er vel også mere fallhøyde i mange andre bransjer, slike luftige selskap på børsen som ikke vil se overskudd på mange år, men er høyt priset pga en forestilling om en gullkantet fremtid, og en jevnt over høyt priset børs? (“God tro og store sko…”)
P/B på OBX generelt er vel noe høyere enn hva tilfellet er I offshoreindustrien er om dagen, til tross for at vi ganske sikkert vil ha en god etterspørsel etter tjenester fra både Soff, Sioff og de andre offshore selskapene i de nærmeste årene.
(Er det noe snakk om sammenslåinger i bransjen…?)
Lykke på reisa, til alle Offshore’ aksjonærer!

Takker😃 det må som nevnt tas med litt forbehold her, kjenner jo ikke Sioff som jg kjenner Soff😃

Oppskriving av særlug csvene er ikke utenkelig i 22/23 tror jg, og Sioffs båter er jo relativt nye😃

LPS i Soff er ihvertfall talsmann for konsolidering vet jeg…

Wow 1 mill aksja kl 11.mange store poster fløy.

Jeg mener å huske at Siem også talte for konsolidering, ved flere anledninger, før de ble refinansiert i fjor… spennende (?)
:smiley:

Flaggningsmeddelande i Siem Offshore Inc.

1 Like

Oops… nå har If begynnt å selge og redusert til under 5 prosent av sioff :slightly_frowning_face:

Da blir det press nedover🤔

Hvor mye hadde de omtrent før meldingen?

Edit: ca 10mill har de igjen visdt

Ok, da får vi se…

Slike meldinger kan oss står på utsiden like.

2 Likes

Heh du lukter billigere inngang ja? Likte det ikke like godt siden jeg tok en post igår, men sammenligner vi med Hemen salget i Soff bør dette være en bagatell, de har vel solgt ca 20% av beholdningen allerede slik jeg forstår det- Hemen solgte jo 1/3 av dagsomsetningen i Soff i ukesveis på slutten, her vil samme mengde bety at de er ute på en uke eller før.

2 Likes

Derfor den ikke dro oppover som de andre altså.

1 Like

Tenker uansett det kan være greit å diversifisere. SIOFF har et vel så godt fundament som SOFF:

1 Like

Min meining er at SIOFF har eit mykje bedre fundament enn Solstad, men at Solstad har eit mykje større potensial kan vi vel vere enige om. Sioff har mykje mindre gjeld i forhold til inntjening, positive resultat og miljøvennlige og nye skip.