Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SEA1 Offshore (tidligere Siem offshore)

Nja, deres fartøy er i det store kun marginalt nyere, de har ingen ny flåte de heller.
Uten at jeg vet det sikkert er psv delen den eldste, ahts og subsea noe nyere.
Tar man bort de 10 eldste i soff sin flåte på 90 fartøy er de tett på like.

Sagt på en annen måte, skal man investere i Sioff versus Soff vil jeg ikke si at det avgjørende er flåten

Alderen på skipa er relativt lik i begge. Siem Syphomy og Siem Thiima er begge LNG-drevet og batteripakke. I tillegg har fleire andre batteripakke. Så er nok den utenom EIOF som er lengst framme med tanke på miljøvennlighet,

1 Like

Det er jeg enig med deg i, Eiof er langt framme der

Husk også at gjeld på inntekt/flåteverdi må ses ift. dagens inntekter og praktiserte regnskapsprinsipper, og at potensial for inntektsvekst og oppskrivninger kan endre dette bildet helt. Her gjelder at “morgendagens marked” kommer til å endre dette bildet for flere av rederiene.

Heilt sant, men tok utgangspunkt i dagens situasjon og då er situasjonen slik eg skildra.

Da er vi nok ikke helt enige, men det trenger vi jo heller ikke være. Fremtiden vil gi oss svarene.

Korleis er du uenig?
I dag er har jo ikkje SOFF positivt resultat. Det har derimot SIOFF. Eg seier ingenting om framtida her som fort kan endre bildet drastisk slik du seier. For alt eg veit kan SIOFF bomme totalt med bokverdier, men dei siste salga av AHTS var til bokverdi. Dagens situasjon er fundamentet meir solid i SIOFF med positivt resultat og mindre gjeld, men SOFF har større potensial med tanke på gearing og flåte

Dette finnes redegjort for i SOFF-tråden. Hovedpoengene er;

  • Jeg er enig i at SIOFF-fundamentet er bedre i dagens marked, og til dels i et begrenset bedret marked
  • Jeg mener derimot at SOFF- fundament er vesentlig bedre i et vesentlig bedret marked

Hvorfor:

  • Relativt sett mye større inntektsvekstpotensial. Dette av flere grunner
  • Større oppskrivningspotensial jf. flåtesammensetning, størrelse og regnskapsprinsipper
    og som begge er forhold som gir direkte utslag for “gjeldsgraden” og hvor førstnevnte samtidig er avgjørende for nedbetalings- og investeringsevnen.

Beklager kort svar, men er litt opphengt i annet arbeid. Skal se om jeg får skrevet noe mer rundt dette ifm. vurdering av SOFF 4Q21 og som jeg har tenkt å legge ut i SOFF-tråden i morgen.

3 Likes

Heilt enig at fundamentet er bedre i eit sterkt marked. Men i dagens marked er Sioff bedre.

Da er. vi jo enige :slight_smile:
Og jeg forventer et VESENTLIG bedre marked med en grynende start allerede ila 2022.
SIOFF er, etter min oppfatning, altså intet dårlig bet (Har vært inne selv, og er det kanskje igjen) men jeg har altså valgt SOFF som mitt lodd i denne sammenheng

2 Likes

Hvordan er ratesnittet til Sioff på csv kontra soff/dof nå da, mener å huske de og var endel under Dof?

SIOFF Subsea Ratesnitt 2Q21= 472K
SIOFF Subsea Ratesnitt 3Q21= 501K

og hvor tilsvarende for SOFF var
SOFF Subsea Ratesnitt 2Q21= 272K
SOFF Subsea Ratesnitt 3Q21= 302K

Merk at dette er flate snitt, men tilsvarende for begge.

Altså. SIOFF har rater godt under DOF, men vesentlig høyere enn SOFF- og som ikke kan forklares i skipsegenskaper men rett og slett skyldes bedre avtaler for de relativt sett få skipene de har. Inntektsvekstotensialet er således vesentlig mindre

2 Likes

Absolutt og det forklarer jo at de har sunnere økonomi prdd, de har få psver også. Men fortsatt endel å gå på mht rater imho, de har 4 store fine csver, 2 av dem skal fornye snart🤔

2 Likes

Kan vel ikkje samanlikne ratesnittet heilt då OSCVene til Siem er i top-end i Solstad sine CSVer? Eller tar eg feil her?

Maxmius er jo sjølvsagt større og betre, Vision og eit par til?

Kan ikke SIOFF så godt, men ligger merke til at dem har omlag 25 fartøy. Hva er utnyttelsesgrad på flåten deres?

De er i øvre haldel av Soff sine ja, ikke helt oppe med de største men ville vært på topp-10 om de slo seg sammen😃

Liker snittalderen hos Sioff, både csv og psv/ahts.

1 Like


Dette er kontraktsstatus nå

EDIT
Kan altså forvente kontrakt på Barracuda og Spearfish snart, Symphony skal nok kanskje i spot UK og kontrakter på AHTSer i Australia

3 Likes

Tusen takk. Spennende. Ser ut som at det kan bli kontraktrush utover i Q2-3.

SIOFF er priset omtrent likt med SOFF, men regner med Seim ikke er fult så nedgjeldet.

Siem har 6-7 mrd i gjeld, men klarer fint å betjene renter. Ikkje avdrag før i 24

1 Like

Det er jo nesten 10 mrd i forskjell. Fremstår som et safere bet, men soff har en massiv flåte.

Plasserer SIOFF høyt på watchlisten.

1 Like