Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SeaBird Exploration (SBX)

Ikke annet enn at jeg så nettopp gjennom q1 presentasjonen på ny hvor de er komfortable og virker selvsikre på at dette vil de ordne innen forfall.
I q1 leverte de solide tall og det vil de gjøre også i q2, mest sannsynlig enda bedre og lånet er lite ift verdien på fartøyene og i et stadig sterkere og bedret segment utover nå tror jeg de har alright/gode forhandlingskort på hånd.
De har tross alt betalt ned nesten 50% av lånet siste 12mnd om jeg ikke husker feil i farten.

1 Like

Flere potensielle triggere på kort sikt:

• Nye kontrakter på egne fartøy.
  • Kontrakt på chartret fartøy vil være bonus
  • Refinansiering av gjelden
  • Potensielt utbyttecase som følge av pkt 3 og sterk cashflow
  • Ytterligere bekreftelser på at oppsyklusen fortsatt bare er i en tidlig fase
  • Ytterligere rateoppgang.

Så får vi se, spennende tider i segmentet.

1 Like

Noe høyere volum idag.
Veien til over 4 bør gå greit, den har falt tilbake på lavt volum.

Rasmussengruppen har tjent 11,6 milliarder på Shearwater | Finansavisen

Fin omsetning så langt idag, emgs leverte i motsetning til sbx et skuffende q1.
Med full utnyttelse for sbx også nå i q2 vet man allerede at det blir et flott kvartal også.
Satser på at det snart tikker inn en lengre kontrakt for Fulmar som er ferdig med sitt pågående engasjement i juli/august.

1 Like

En nyopprettet sbx fb gruppe for de som måtte ha interesse av det.

1 Like

Håper folket har fått med seg utviklingen i SBX og ser for seg fortsettelsen, dersom ikke anbefaler jeg å trekke opp q1 rapport og webcast en gang til.
Ganske kjekt å se et selskap der mens inntektene nesten dobles holdes kostnadene nede, det gir resultater.

1 Like

Skjult selger i sbx- 3,9

Herlig volum

1 Like

Financial calendar

Jeg tror aksjen faller noe tilbake midlertidig fordi de er fortsatt forsinket med årsrapporten.
Dette er slik jeg ser det selvsagt helt unødvendig, men også helt udramatisk isolert sett.
2022 er ferdig, det som gjelder nå er økt etterspørsel, økte rater og knallsvart bunnlinje.

Bør være en glimrende kjøpsanledning!

I den grad noe kan spekuleres i å være en Nobrainer, mener jeg bestemt sbx i dagens marked vil kunne være det på dagens kurs. Så får vi se, flere av selskapene jeg har gått inn i så tar det år og dag før noe skjer, i seismikk skjer det uten tvil nå ref meldinger fra pgs de seneste dagene.

1 Like

Og der var de 3 fartøyene også ute av seismikk markedet.
Litt misvisende overskrift, men innholdet sier tydelig at fartøyene går ut av seismikk segmentet.

Tenker det begynner snart å dra seg til nå.
Refi av lånet som det skal komme en enighet om innen utgangen av juni samt at nye kontrakter bør kunne ventes innen kort tid.
Forventer definitivt positive utfall og kursutslag på begge deler.

Seabird Exploration Plc: Refinancing update

1 Like

Veldig bra å få dette iorden og som forventet at dette vil ordne seg i dagens sterke marked.

Og spørsmålet er om ikke dette kan ha vært årsaken til at årsrapporten har blitt skjøvet på, ikke helt utenkelig at de ville ha dette på plass først.

Enig, fint at lånet ble fornyet uten at banken krevde mer egenkapital (you never know). Hvis de leverer på ebitda guidingen sin fremover nå, uten å rote til inngåtte avtaler, så bør dette bli bra.

1 Like

En lang avtale på Fulmar nå for TGS kunne passet perfekt.

Seabird Exploration Plc: Annual Report 2022 update

Ikke lett å holde orden på data-filer. Dette er tredje gang de må annonsere forsinkelse; tidligere guidede datoer for årsrapporten for 2022 er 26.4, 31.5, 16.6 og nå 26.6. Så det hjelper tydeligvis ikke at Oslo Børs har puttet dem i Penalty Bench siden 03.05.2023 heller.

Gir de bare blaffen i aksjonærene sine eller er de faktisk totalt inkompetente? Er det grunn til å tro at de har mer orden i sakene sine i anbudene de jobber med? Antar at det er elektroniske formater og annet edb stash å holde orden på i de prosessene også!

Seabird Exploration Plc: Annual Report 2022

1 Like