Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Seaway 7 (SEAW7)

Har sett litt nærmere på Seaway 7 (Tidligere OHT)

  • Seaway 7 er det selskapet på Euronext Growth med desidert høyest markedsverdi, kr 6,5 mld.

  • Seaway 7 har per i dag 10 skip, nr 11 Alfa Lift leveres i andre halvår i år og skip nr 12, Seaway Ventus leveres i 2023. De var tidlig ute med bestilling av nye spesialskip for havvind, og oppnådde svært gode priser på disse.

  • 1.oktober 2021 ble OHT slått sammen med giganten Subsea 7 sin divisjon for bunnfast havvind og ble til Seaway 7. Selskapet har byttet ut nesten hele ledelsen og består nå hovedsaklig av ansatte med lang fartstid og kompetanse fra Subsea 7.

  • Selskapet er etter sammenslåingen blant verdens 5 største total leverandører av frakt og installasjon av bunnfast havvind. Antall skip og ansatte gjør at de kan kapre store ordre der de kan fungere som en totalleverandør. Det betyr at Seaway 7 bør kunne forsyne seg godt av de høye kostnadene det er å få fraktet og installert de enorme havvind konstruksjonene. Markedet for havvind forventes å vokse med 20% årlig de neste årene.

  • Resultatet for 2020 for OHT viste en omsetning på ca 590 mill og et overskudd på ca kr 50 mill. I 2021 skuffet OHT markedet i 2. og 3. kvartal og kursen er ned nesten 30% siden oktober og nesten -45% fra toppnotering i januar 2021.

Presentasjon av 4.kvartals tallene tidlig i mars, tror jeg blir et vendepunkt for det nye selskapet. Tallene vil for første gang omfatte hele selskapet og med stor sannsynlighet kunne vise til høy omsetningsvekst og forbedret resultat.

Seaway 7 har de siste månedene meldt om flere store kontrakter i størrelsesorden kr 500 mill -1,5 mld, uten at det har ført til høyere kurs.

Markedet har ennå ikke priset inn synergiene og konkurransefortrinnet sammenslåingen av OHT og Seaway 7 på sikt vil gi. Årsaken kan være de generelle markedsforholdene (vekst->verdi), gjentatte lovnader fra gammel ledelse om kontrakter som har latt vente på seg, og kvartalstall som ikke er i henhold til forventningene. Derfor er det ikke uventet at markedet først vil se resultater i form av bedre inntjening før selskapet igjen får økt verdsettelse.

Seaway 7’s nåværende kurs på 14 tallet bærer helt klart preg av lav likviditet i aksjen på Euronext Growth. Utålmodige småsparere kombinert med lav omsetning i aksjen gir store utslag i kursen. I siste kvartalsrapport signaliserte selskapet en overgang til Oslo Børs. For hva gjør egentlig et selskap med markedsverdi på mer enn 6,5 mld kr på Euronext Growth? Det spørsmålet kan man jo stille seg…

Jeg mener det er liten tvil om at Seaway 7 er svært lavt priset i forhold til de verdiene de nå sitter med i form av skip og kontrakter, samt den omsetningen og overskuddet de allerede på kort sikt med stor sannsynlighet kommer til å levere.

Kristian Grindheim i Arctic har kjøpsanbefaling med kursmål på kr 28 - ca 100% oppside!

Triggere i nær fremtid er blant annet:

  • Gode kvartalstall
  • Flere store kontrakter
  • Overgang til Oslo Børs
1 Like

Hatt denne på watchlista lenge. Null eller negativ kursreaksjon på kontrakter og nedadgående trend, så bestemte meg for holde meg unna inntil de kan vise til gode kvartalstall :slightly_smiling_face:

Har du noen regnskapstall på Seaway 7 før fusjonen, altså eks. OHT-tall?

Tror du finner noen tall fra før fusjonen med OHT her:

https://www.subsea7.com/en/investors/results-reports-and-presentations.html

Fin gjennomgang av selskapet Rockzolid!
Ingen tvil om at dette er en stor kjøpsmulighet. At dette selskapet skulle ned på 14kr pr aksjer er for meg et mysterium.

Hvis man er redd for å kjøpe på Seaway 7 på 13/14/15 tallet så tenker jeg at man går glipp av en veldig god mulighet.

En kjapp sammenlikning viser at Seaway 7 med den flåten de har nå (10, straks 11 skip), samt store kontrakter, prises til bare litt over milliarden mer enn Cadeler. Det er helt sjukt! Cadeler har 2 skip… For all del. Ikke ment som diss av Cadeler som har levert gode tall i 2021, men bare en liten reality check. Seaway er nå å regne som en gigant sammenliknet med Cadeler, men har selvfølgelig mye å bevise ved neste kvartalsrapportering i mars.

1 Like

Fin oppgang hittil idag. Vi får håpe det fortsetter ut uken!

Etterspørselen etter fartøy som kan installere gigantiske vindmøller til havs vil være større enn tilbudet innen 2024, sier Rystad

1 Like

Seaway7 er i en glimrende posisjon for dette. Alfa Lift blir levert i år, samt VIND 1 og muligens også VIND 2 som blir levert utover mot 2025 (?).
Der Seaway7 vil ha overtaket på de andre konkurrentene er at Seaway7 kan utføre totalentrepriser med både installasjon og service av parker.
OHT sine egne skip (Eagle, Falcon, Osprey, Hawk) kan uten problemer frakte komponenter til havvindparker. Det er også meget positivt for selskapet i sin helhet!

1 Like
2 Likes

Fra artikkelen i FA i dag- kjøpsanbefaling Seaway 7 fra Fearnley:

94 prosent oppside

Fearnley har en kjøpsanbefaling og et kursmål på 25 kroner på Seaway 7. Torsdag var kursen 12,70 kroner, noe som indikerer et oppsidepotensialet på 94 prosent.
Fearnley fremhever Seaway 7, Integrated Wind Solutions (IWS) og Eneti som sine favoritter i et stramt marked for både installasjons- og servicefartøyer.

2 Likes

Sånn, da begynner jeg å handle litt her på 10,50, må jo være en grense for hvor langt ned denne skal :slightly_smiling_face:

2 Likes

Dette er helt sykt. Helt på trynet hvordan denne kjøres ned… -40% nå, men siter long så da går det nok bra… Fått snittet litt ned nå så det er jo fint :slight_smile:

1 Like

Jg er ikke bekymret, det er kvlitet i alle ledd her, jeg sitter med 50% tap nesten og har bare lagt de til side.

2 Likes

God mentalitet dette! Som sagt så sitter jeg long, så uroer meg ikke nevneverdig for nåværende tap.

Dette er proforma balansetall pr. 01.10.2021 for hele gruppen, antar jeg, så prises godt under bok nå.

Kan det stemme at de har så lite gjeld? Og cash-beholdningen er ikke all verden. Er det noe fare for emisjon i nærmeste fremtid?

En emisjon må vi nok forvente før eller siden. Har det kommet noen flere nyheter mtp. notering på hovedlisten? Mener det var snakk om dette på vårparten i 2021, men at det har drøyd nesten ett år??

Jeg fant bare dette i siste Q-rapport:

“Seaway 7 ASA retain OHT’s listing on Oslo’s Euronext Growth market, with
a view to a future listing on the Oslo Børs”

Får håpe vi får høre mer den 3. mars. Men selv er jeg mer interessert i tallene enn info om hovedlistingen :slightly_smiling_face:

Tenker en notering på hovedlisten vil være en fin trigger.
Men ja, når det gjelder gjelden så kan det absolutt stemme. Mener en analytiker kommenterte akkurat dette. Skal se om jeg finner saken på det.

1 Like

Ser at Eneti skuffet. Hvor sammenlignbare er Eneti og Seaway som peers :slightly_smiling_face: ?

Seaway 7 og japanske Sumitomo Electric Industries har inngått en intensjonsavtale om å samarbeide om havvindprosjekter i Japan og den asiatiske stillehavsregionen, fremgår det av en pressemelding fra partene.
Sumitomo Electric vil bidra med kunnskap om det regionale markedet og design og produksjon av undersjøiske kabler, mens Seaway 7 vil bistå med installasjonstjeneser, heter det i meldingen.
I likhet med store deler av resten av verden er det ventet kraftig vekst i det asiatiske havvindmarkedet det neste tiåret.

1 Like