Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Selvangivelse RF-1059

I år er første gangen jeg har kjøpt/solgt utenlandske aksjer, og man må da føre det i RF1059… Jeg har fått et ferdig utfyllt skjema fra netfonds. Spørsmålet mitt er om det holder å legge det til som filvedlegg, eller om jeg faktisk må knote inn ett og ett kjøp/salg?

Argh, for godt vant med at alt er automatisk. :stuck_out_tongue:

… hadde satt pris på om noen satte meg på riktig spor her.

1 Like

Jeg tenker på hvordan dette skal føres fordi jeg hadde en realisert gevinst på Starbreeze i 2014. Jeg endte opp med å bruke dataene fra pdf-en som netfonds generer og legge de manuelt inn i altinn sitt elektroniske skjema, RF-1059. Det kan godt være at jeg kunne gjort det på en enklere måte (legge ved pdf, redigere en post), men jeg ble såpass usikker her at jeg syntes det var lettere å bare plotte inn dataene jeg hadde. Glad jeg ikke tradet Starbreeze ofte! :stuck_out_tongue:

Nå lurer jeg bare på hvordan jeg skal føre opp beholdningen min av Starbreeze-aksjer…

Førte beholdningen under: 4.6.2 Formue av utenlandske verdipapirer ikke i verdipapirregisteret (VPS). Håper det er riktig.

1 Like

Netfonds som jeg bruker generer en pdf for deg som du kan slavisk følge for å fylle ut RF 1059. Jævelig mye punching hvis du har tradet, men idiotarbeid. Du får også en csv-fil, som nok kan brukes av ett eller annet program som kan kobles mot altinn, men jeg har ikke noe sånt. Da hadde du nok sluppet unna punchingen. Kunne nok muligens også bare ha lagt ved pdf-en, men jeg tok ikke sjansen.

Sjekket litt mer, og du kan jo levere en papir-versjon av RF1059, så det er helt klart mulig. Da får du først skatteoppgjøret i august såvidt jeg kunne skjønne. Verdt det hvis du har et par hundre transaksjoner som du ellers må føre opp.

1 Like

Jeg har alltid lagt utenlandske akjer manuelt inn i RF-1059 selv. Tror ikke det finnes noe annen måte å gjøre det på (håper da det, for det har vært satans mye jobb i alle år); annet en å betale noen andre for å gjøre det så klart;)

Et tips er å bruke en konto a la investeringskontoen til nordnet for å slippe dette (men dessverre er det ikke alle aksjer som kan handles fra en slik konto). Et annet tips er rett o slett å unngå å daytrade utelandske aksjer. Det blir et helvettes merarbeid av det :wink:

edit, var eg. ikke svar kun til onns, trykket på feil svar knapp…

2 Likes

… scratch that.

Netfonds eksporterer en csv-fil, så det finnes garantert en måte å gjøre det på som ikke innebærer manuell punching. Tipper du da må innom et 3. parts program som kobler seg på Altinn.

Jeg tror nok (dessverre) at du må lage en separat entry for hvert enkelt kjøp. Om du bruker nordnet (som meg) har du i årsoppgaven fått oppgitt totalbeløpet for hver transaksjon i NOK(men ikke per aksje som er det skatteetaten vil ha) så du må selv dele på antall aksjer. Da slipper du iallefall å ta hensyn til valutakursen. For starbreezeaksjene du ev. måtte ha kjøpt før spleisen må du også huske å regne det om til aksjerverdien etter spleisen, og kommentere at det var en spleis på 10 i det tilhørende feltet)

Det er i det hele tatt smått utrolig at en i 2015 fremdeles må gjøre sånne ting manuelt…

3 Likes

Trikset må da være å bruke investeringskonto? Har en sjøl i Netfonds og ifølge denne har jeg tjent null og tapt null de siste to årene, selv om jeg har kjøpt og solgt masse. Det er bare formuen som har økt (heldigvis).
…og jeg har ikke realisert noe ut fra investeringskontoen foreløpig.

4 Likes

Ja, du kan ikke flytte verdipapirer fra en aksje- til investeringskonto zero (kun cash) da de representerer to ulike skatteregimer. De må selges og eventuelt kjøpes igjen.

Viktig å tenke på at du også mister skjermingsfradrag og at du vel ikke får eventuelle fradrag for tap før du gjør opp kontoen. (som med beskatning av gevinst som er fordelen)

1 Like