Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Generell Shippingprat 🚱

USA kan igjen eksportere olje.

Opponents claimed that lifting the ban would lead to the loss of oil refining jobs and would be bad for the environment.

Fordi mer olje vil bli fraktet antar jeg?

Har sittet FRO en stund nÄ, likte det jeg sÄ pÄ fredag i US. Mye hÞyere omsetning enn tidligere og FRO opp 3,3% pÄ en svak dag i US

Det bryr ikke amerikanere flest seg sÄ mye om :slight_smile: Det er fÞrst og fremst nÊrmiljÞet som de er bekymret for (det hÞres jo ikke spesielt hyggelig ut heller):

[quote]Lifting the ban will likely boost oil production in areas where the fracking industry’s boom has slowed down, including Eagle Ford Shale in Texas and in Oklahoma, the state that now has the highest earthquake rate in the world due to injection well use.

Communities in areas where the fracking industry has taken hold are already faced with increased air pollution, water contamination, and risk of explosions from crude oil-carrying trucks and trains.[/quote]

Det er uansett ventet Ă„ ha begrenset effekt

[quote]Unfortunately, there aren’t too many other buyers that the US can dump its oil on right now.

All in all, Tran forecasts that US crude exports will likely increase by only a few hundred thousand barrels a day.

“We do not see large-scale crude exports in the near to medium term given the potential dearth of buyers,” he writes.[/quote]

SÄ lenge spreaden mellom WTI og Brent holdes lav er det ikke lÞnnsomt Ä frakte til Kina. Det de uansett kanskje har fÄtt til er Ä gi seg selv en konkurransefordel da spreaden sank da dette eksportforbudet ble hevet. Det er vel ikke akkurat positivt for norsk oljeindustri da prisen pÄ brent presses ytterligere.

http://marketrealist.com/2015/12/current-wti-brent-spread-makes-us-crude-oil-exports-unviable/

http://portnews.ru/news/212246/

2015 December 25 17:42

Bahri to purchase two second-hand VLCCs
The National Shipping Company of Saudi Arabia (Bahri) announced in a stock exhchange statement that it will buy two second-hand VLCCs Voss Spirit and Hemsedal Spirit (YB 2010) from Alpha and Beta VLCC (a subsidiary of Tanker Investment Ltd.). The deal is valued at $155 million.

Financial impact will be reflected on the company’s earnings for Q1 2016. The tankers are scheduled for delivery on January 14, and February 1, 2016, respectively.
The National Shipping Company of Saudi Arabia (Bahri) was formed by a Royal Decree in the year 1978 as a Public Company, 22% ownership held by the Public Investment Fund “PIF” of the Saudi Government, 20% by Saudi Aramco Development Company and the remaining is widely held in public shares by Saudi Nationals.

Fra hegnar-forumet, sÄ synes jeg denne posten sÄ rimelig troverdig ut:

“NAV vil da ligge grovt regnet pĂ„ rundt 115 - etter et utbytte pĂ„ $1 per aksje. Snakker man sĂ„ om forward NAV er denne hĂžyere”.

Jeg regner altsÄ NAV ETTER salg, INKL net income Q4 og INKL evt utbytte pÄ $1 dollar.
Det har liten vits Ä skyte inn at Forward NAV er hÞyere, eller at DNM tidligere har hatt current NAV pÄ 137.
14. desember skriver DNM at TIL handles for 0.87xNAV basert pÄ kurs 104,5. Hva blir det - jo, NAV 120 NOK.
FRO er forĂžvrig 1,57xNAV.
TILs oppside for One-Year-FORWARD NAV er pÄ 37%, som 14. des ga 165 NOK.

Sitat:
“37% upside to Tanker Investment if we look at one-year forward NAV at unchanged asset values”.
AT UNCHANGED ASSET VALUES.
Assets blir pÄviket nÄ, med beskjeden om salg av VLCCer.

Hvis noen fremdeles Þnsker Ä pÄpeke at NAV er mye hÞyere, sÄ fÄr dere fÞrst vise til regnestykker som underbygger dette, og i det minste ha oppdatert informasjon.

Og litt mer nyttig info:

Her er forÞvrig et utdrag fra DNMs analyse angÄende forward NAV

One-year forward NAV of NOK202/share
We calculate a one-year forward NAV of NOK202/share when including unchanged asset
values, cash generation, and when adjusted for a one-year older fleet. Applying our asset
value forecast 12 months forward with 17% upside potential to second-hand values yields a
one-year forward NAV of NOK202/share.
We have a low-case one-year forward NAV of NOK120/share, with 15% downside potential to
second-hand prices, and high-case NAV of NOK252/share, on 35% upside potential to
second-hand asset values.

1 Like

Økte litt i TIL i dag, tror aksjen kan gÄ bra nÄr markedet skjÞnner at man kan kjÞpe en krone for 77 Þre. Ok 80 Þre nÄr jeg skriver dette.

Ser at kursen snudde pÄ 112kr, samme som den har gjort to ganger fÞr. Neppe noe godt tegn hvis man bryr seg om teknisk analyse.

1 Like

Ikke akkurat genial timing pÄ det kjÞpet i TIL. TrÞster meg med at jeg ikke har gÄtt inn i FRO de siste tre mÄnedene:

https://finance.yahoo.com/echarts?s=FRO+Interactive#{“range”:“3mo”,“allowChartStacking”:true}

Som ventet, luften er i ferd med Ä gÄ ut av FRO. Hvis man ser pÄ NAV, sÄ er FRO fortsatt overvurdert sammenlignet med TIL. Jeg tror fortsatt TIL kan lykkes med likvideringen av selskapet til 130+ kr pr aksje i lÞpet av 2016 og at kursutviklingen nÄ kun er pga dragsuget nedover


Ja, jeg kom meg heldigvis ut av FRO fĂžr den stupte.

TIL har jeg som tidligere sagt at det var best Ä vente pÄ om den brÞt motstanden pÄ 110/111 kr. Den forsÞkte det 28.12, men etablerte da nok en topp pÄ 111 kr ca sÄ jeg holdt meg unna.

Tror det er mange som undervurderer “dragsuget” som du nevner.

4 Likes

NÄ stÄr OSE i 480ish, dvs eventuelt ned bort i 10% til ref. tidligere teknisk analyse?

Huh? OSEBX stĂ„r i 538 og skal vel ned i 460-ish hvis HS fĂ„r standard “fall”.

1 Like

Jeg estimerer at vi skal til 450-350 nivÄer.

2 Likes

sorry, sÄ pÄ OBX jeg :slight_smile:

kan noen fortelle hvorfor FRO har falt sÄ kraftig?

Forskjellen her er enten ned ca 16 prosent eller ned over 35%. Det siste har jeg ikke tro pÄ, 450 har jeg litt tro pÄ. Kommer Iran pÄ banen med olje nÄ da stÄr olja fort i 20 eller lavere, da kommer vi kanskje ned pÄ 450 nivÄ, men 350 blir litt or langt unna for meg, da mÄ mye gÄ galt.

1 Like

Har et papirtap pÄ TIL pÄ ca 50% nÄ, og synes det er rimelig vanskelig Ä si hva jeg egentlig burde gjÞre her. Synes dette innlegget hadde endel gode poenger, som jeg gjerne ville ha litt feedback pÄ.

http://forum.hegnar.no/post.asp?id=20592425

Tenker du pÄ at jeg velger Nat fremfor Til ?
selv om jeg vet at Nat handles opp mot indre verdier/nav og Til har en nav rabatt pÄ 40%.

Eller er det prisene pÄ skip du tenker pÄ-
Det Ä sitte i dag Ä tippe prisen pÄ en Suez om et Är gjÞr jeg ikke, ingen vil treffe rett pÄ det, min erfaring etter 25 Är i markedet og da mye relatert til shipping gjÞr at jeg vet hvor uforutsigbart shipping er- det er alltid uforutsette momenter og overaskelser som ingen klarer Ä forutse.
Jeg forholder meg til dagens realiteter, og det jeg ser er at prisene pĂ„ skip faller, bĂ„de nybugg og 2 hĂ„nd, faller vlccf’ene vil Suez fĂžlge etter- tank er tank i grove trekk.
Skipspriser er selge greier og trenden er definitivt ned, som den forĂžvrig har vĂŠrt siste Ă„r.

SÄ kommer ratene- det er soleklart ratene her stor betydning pÄ verdivurdering av et selskap.
Jeg vil til enhver tid kjÞpe tank nÄr ratene stiger etter en lengre periode med fall-selv om jeg ikke er bull langsiktig- da vil jeg ogsÄ selvsagt kjÞpe Frontline og Nat fremfor Til selv om Til er Langt rimligere pÄ papiret.

Der har du hele esensen i verdsettelsen av Til.
Mange som meg vil kjÞpe Fro/Nat kortsiktig nÄr ratene stiger- vi tar en trad og shorterene vil kortsiktig dekke- Likviditeten er stor og volumet er hÞyt

De som har interesse for Til sitter allerede i aksjen,papiret vil definitivt ikke stige pÄ samme moment som Fro/Nat ved en slik kortsiktig reward.
Interessen er ikke stor nok og du fÄr en dertil svak aksjekursutvikling.

HandelsmÞnsteret vil tradere til enhver tid benytte nÄr tank markedet er bearish og den lange trenden peker ned.
FÞrst nÄr markedet igjen blir bullish langsiktig og rederne kjÞper 2hÄnd skip pÄ hÞyere priser vil jeg se pÄ Til.

Men enda mener jeg trenden er ned og da kan det fortsatt falle lengre en vi tror,skulle ratene falle under breakeaven da vil det stupe, selv om de matematiske verdiene fortsatt er 100kr.
Å sitte med en kalulator i shipping og beregne fremtidige verdier og inntjening vil jeg aldri gjþre, det blir aldri verden rett uansett.
Mine handler gjÞr jeg ofte pÄ feelingen og ved Ä fÞlge markedet slavisk fra morgen til kveld,prÞve Ä vÊre oppdatert,ta pulsen pÄ div fora osv, fÄr du en god forstÄelse pÄ om saker og ting skal opp eller ned.
Filosofien er enkel,krever arbeid,men har gitt meg god uttelling.

Hvis det longesitinbulk skriver her er riktig, sĂ„ kommer nedgangen i TIL rett og slett av at skipene de sitter pĂ„ og vil selge er uselgelige for Ăžyeblikket. Ved en oppgang, sĂ„ vil TIL lagge etter resten av bulk-markedet, ettersom prisene pĂ„ skip gjerne fĂžrst gĂ„r opp etter en lengre periode med gode rater. Aksjen er sĂ„ledes veldig usexy, selv om de fundamentalt er “billige”.

Det er en god del skip som er bestillt og blir levert i H2 2016 og 2017, men veldig lite i 2018, rett og slett fordi det er vanskelig Ä fÄ finansiert bestillingene nÄ i 2016.

SÄvidt jeg kan se, sÄ mÄ det bli lettere Ä finansiere tankskip og bedre rater til fÞr jeg vil se noen oppgang i TIL. Da kan det nok godt hende noen vil prÞve Ä kjÞpe hele selskapet, ikke bare ett/to skip av gangen som hittil. Salget av de to tankskipene i desember/januar 2015/16 viste jo at TIL pÄ det tidspunktet var rimelig bra priset, sÄ prisen i dag tilsier en kjempestor rabatt.

I mine Þyne, sÄ begynner det derfor Ä bli litt fristende Ä Þke litt her nÄ, for Ä f.eks kunne gÄ i null ved et salg av hele selskapet til f.eks 75kr aksjen.

Noen kommentarer til det siterte innlegget og mine tanker?

2 Likes

Meh

http://www.hellenicshippingnews.com/suezmax-tankers-could-face-oversupply-issues-moving-forward-while-cargo-demand-could-also-diminish/

Norskbulls har kjÞp pÄ TIL i dag da. Kan se ut som det er litt positivt driv her nÄ?

Utvidelse av Panamakanalen er nok ikke sÄ positivt for dry-bulk markedet: http://www.nettavisen.no/nyheter/her-seiler-et-gigantisk-skip-gjennom-den-nyrenoverte-panamakanalen/3423238717.html

1 Like

Lastet litt Gogl-R i dag ettersom det ser ut som om BDI bedrer seg. Skjer vel ikke store hoppene i tÞrrbulk enda, men to Är fra nÄ ser vi nok tilbake pÄ disse dager og syns Gogl til 5,2 hÞres ut som et kupp

Ser ut som TIL er i en positiv trend. Ratene er rimelig elendige nÄ, men det bedrer seg gjerne mot Q4.

1 Like