Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Short selling strategi

Dette er en synopsis på den beste short boken jeg har lest. Vi har ingen egen bok-rubrikk og jeg slenge denne ut her.

I disse tider syns jeg det følgende var meget interessant lesning. For dem som få moro av å følge aksjemarkedet og som vanligvis er long biased, så kan dette være en grei bok i disse coronatidene.

En liten disclaimer på forhånd. De aller fleste som kaste seg ut i markedet har vansker med å tjene penger på sikt å være long. Det er betydelig mere vanskelig med å sitte short. Bare de rene administrative kostnadene med å shortselge i Norden overstiger long posisjoner x flere, om man bruker bear produkter eller selger short. Shorting innebærer i tillegg etiske utfordringer og man burde tenke seg godt om før man shorte et selskap som lager medisin til barn ol.

Når dette er klargjort, så er det følgende grunner for at jeg mener denne boka anbefales:
Vi alle er retail investorer/tradere. Vi har ikke de samme ressursene til hånd for å bedømme om et selskap blir verdt å shorte, som f.eks. bill ackman :). I mine handler benytter jeg meg av en enkel for for teknisk analyse, og en veldig kort titt på EPS de siste kvartalene. Dette fungerer for long siden og den følgende boka tar TA analysen og viser hvordan denne kan appliseres på short siden. Vi snakker om price action og ikke en mydriade av kompliserte indikatorer.

Det du finner her er en guide for å identifisere short setups, time short entry - og exit på daily/weekly charts. Boka er selvfølgelig stappfull med charts fra US markedet. Jeg har prøvd å finne noen få eksempler fra Norden. Det er seff veldig lett å se masse setups i markedene siden 20.02., og jeg har prøvd å finne eksemplene som etablerte seg før bear markedet startet.

Jeg personlig er long biased og har meget lite erfaring med shorting. Jeg fikk shortfeber under den aktuelle breakdown - mens jeg var på ferie og kjedet meg - og selvfølgelig uten å ha følgt reglene i boken :). Jeg skal også vise hvordan det gikk…

Gjerne del charts, egne strategier osv.

Last but not least - hvis dere vil vite mer - kjøp boka :).

Short selling guide.pdf (1,6 MB)

3 Likes

Det mangler å si det tydelig. Guiden er meget barebone. Boka er full med forklaringer om hvilken psykologi som står bak bevegelsene og det er stappet med charts hvor forfatterne forklare nøye hvorfor og hvordan dem tenkte.

Jeg solgte Bald B etter gapdown på sterk volum, til 452.4 (rød pil). Dessverre ignorerte jeg støtten (grønn boks) som aksjen kuttet under påfølgende dag. Så ble jeg stoppet ut under rallien på lav volum inntil 20SMA som hadde vært en bedre inngang (grønn pil).

Edit Beklager feilen i bildene, ignorer PGS sitt chart i øvre kant.

Jeg gikk short Essity B, jeg tror på grunn av et anfall av FOMO. De fleste aksjene hadde allerede ryket og jeg ville være med og lette etter noe som ikke hadde korrigert vel så mye enda, men samtidig så “syk” ut. Her er det flere feil. For det første var ikke aksjen en bra short kandidat, gitt bevegelsen før - ikke den beste long run. For det andre var inngangen selvf. verst tenkelig, fordi aksjen nettopp hadde droppet under en support (grønn boks). Hvis jeg i det hele tatt skulle ha tatt en short her, så burde det ha vært ved de grønne pilene, enten etter en LSBF med gap down og rally på svak volum (gull sirkel), eller etter wedge rally til 20 SMA.

3 Likes