Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Siem offshore

Nja, potensielt satt på spissen kan det være flere aktører med 0,49% hver.

Men tror ikke det eventuelt er stor short i denne

1 Like

Har fib retrace på 2,82 men ser ikkje så sterk ut. Men ser ut som den holdt igår og vil kanskje holde framover og.

se og les artikkel før dere ignorerer og melder inn, Siem Offshore omtalt og med i artikkelen folkens.

Prøv iallefall å skriv at den handler om det. Ikkje bare legg ut ein artikkel som ser ut som den handler om noko heilt anna

1 Like

da får du kanskje lese artikkelen først før du trykker ignore og rapporterer eller?

Gidder ikkje å lese ein artikkel som handler om alt anna enn det eg er inne på denne tråden for. Så då rapporterer eg den heller

1 Like

Bare småposter som er synlige i ordrebildet.
Må man håpe at det kommer noen større kjøpere på banen snart.

Men ikkje store selgere heller. Så akkurat nå veldig nøytralt.

ja, enig og derfor jeg synes den framstår attraktiv nå.
Blir interessant å se om ikke dette er turning point rundt 2,80, håper det

1 Like

Jeg er inne i allefall

Alltid vanskelig å time når man skal kjøpe, men har skrevet litt med en annen skribent og utrykt at for min del ble den attraktiv under 3 og igår kastet jeg meg inn, dog ingen stor post, men en start.
Kommer nok til å øke noe mer enten den faller litt till eller begynner å klatre.
Akkurat nå ser det ut som det er kjøpere som må til, selgerne er ikke fryktelig aktive tilsynelatende hvertfall.

Jeg har sett litt mer på marginer per segment for de forskjellige rederiene i Q2:). Har prøvd å lage en enkel oversikt i excel etter beste evne :sweat_smile:.

Kolonnen “andre fartøy” består av forskjellige type fartøy og er derfor ikke sammenlignbare.

For SIOFF gjelder dette disse fartøyene(ja, jeg er visuell av meg :sweat_smile:):

image

image

For HAVI gjelder dette et beredskapsfartøy, Havila Troll:

image

Og for EIOF gjelder dette seismikk-fartøy.

Utifra tallene under, så hadde SOFF faktisk de høyeste marginene innen AHTS-segmentet i Q2.
På den annen side hadde SOFF de laveste marginene for PSV, Subsea/renewables og totalt sett. Jeg er sikker på at disse bedrer seg etter hvert som SOFF blir kvitt daukjøttet og LPS og gjengen virkelig ser bedring i markedet og dermed forplikter seg til jobber med bedre rater. Inntil videre er hensikten å ha en åpen og fleksibel kontraktsstruktur som gjør det mulig å slå til når markedet virkelig snur, og ikke bli stående med skjegget i postkassa med dårlig betalte jobber.

SIOFF hadde ironisk nok de laveste marginene for AHTS-fartøy i Q2. Disse marginene vet jeg blir bedre i Q3 da AHTS Siem Pearl har fått tildelt en 3-måneders kontrakt fra juli, Siem Opal har fått tildelt noen godt betalte spot-oppdrag, dessuten solgte de 2 arbeidsløse AHTSer i slutten av Q2.
På den annen side hadde SIOFF de høyeste marginene innen Subsea/renewables(i denne kategorien inkluderte jeg også WIVs, da SIOFF har gjort dette i regnskapet deres, så blir ikke 100% sammenlignbart med de andre rederiene). SIOFF hadde også høye marginer for deres andre fartøy.

HAVI klarte å sikre gode PSV-rater i Q2 og hadde dermed de beste marginene innen dette segmentet. De sikret også gode marginer for deres CSV-fartøy. På den annen side var marginene lave innen AHTS-segmentet.

EIOF klarte seg godt innen PSV og hadde også de nest høyeste marginene innen Subsea/renewables. For EIOF var det en kolonne jeg ikke tok med(se note 8 i Q2-rapporten, dette gjelder engangseffekter). Uten disse engangseffektene så endte EIOF og SIOFF med de beste driftsmarginene totalt sett med 40% i Q2. EIOF har ingen AHTSer.

3 Likes
1 Like

Hvor mange av skipene til SIOFF er installert med hybrid-batteri nå?

Her er min oversikt over Siems flåte uten at den egentlig gir deg direkte svar på spørsmålet ift. hvor mange som har hybrid-batteri.
SIEM120921

Edit: Antall skip må du se litt bort i fra ettersom summeringen kun regner med skip som eies av selskapet- og skip som antas igjen å komme i drift. Oversikten viser alle skip

1 Like

De har vel foreløpig bare 1 nå:

Soff har vel 8 hittil?

EIOF vil for øvrig ha 11 fartøy med hybrid-batteri ila 2022:

SIOFF solgte altså 2 AHTSer til bokført verdi i Q2. Når jeg ser på bokførte verdier pr 31.12.2020 og marginene for de forskjellige fartøyene, så kan SIOFF gjerne for min del selge unna AHTSer og PSVer og reinvestere i andre fartøy. Avkastningen på investert kapital for de 4 nederste type fartøyene er jo betydelig høyere enn blant annet PSV og AHTS :smiley::

1 Like

Mange takk for oversiktlig sammenligning, veldig nyttig :smiley:

1 Like

Fundamentalt så får jeg stadig større tro på SIOFF, har en relativt liten post her nå, men kommer til å øke :+1:

Man ser at SIOFF drar nytte av sin spesialiserte flåte, på kort sikt har jeg størst tro på SIOFF av de norske rederiene. Solstad har absolutt den største flåten, men det innebærer at det kommer til å ta lenger tid for dem å snu skuta, men på lenger sikt i et velfungerende supply-marked kommer de til å være blant vinnerne :slightly_smiling_face:

1 Like

Ser det ligger en pen kjøpsordre på 2,76(pen til å være SIOFF, alt er relativt). Er spent på om det blir en dupp før sluttauksjonen, noe som har vært en vane de siste handelsdagene…