Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattefradrag for utgifter tilknyttet aksjehandel

Tydelig at jeg har rapportert for lite fradrag en stund muligens ser jeg her…interessant. Får regne litt ekstra i år. :slight_smile:

1500 kr i omkost for sanntid ordredybde, fører det på 3.3.7 andre fradag

1 Like

Takk skal du ha @Irathi!:+1:
Jeg er så sløv at jeg skulle betalt ekstraskatt!

@Duogdu

slik har jeg lagt ting inn;

Tenkte jeg skulle se om jeg har kjøpt pc deler i 2016 også :stuck_out_tongue:

Og tenkte å føre 50% av tlf regningen også…,

4 Likes

Da ble fasiten rett over 8.000 kr i fradrag for å drive med aksjehandel, for skjermkortet daua og måtte jo ha nytt for å drive handel. Telefonen gikk jo i bakken og måtte ha ny der og for å kunne følge med på kurser og handel. etc etc :slight_smile:

8 Likes

Jeg har dekket telefon og bredbånd på jobb og skatter av dette, kanskje jeg skulle føre opp bredbånd som fradrag? :smile:
Jeg oppgraderte minne på iMac (det var vel i år forresten) kunne gjerne ført opp prosentsats av det.
Hvis en kjøper ny PC, så er det vel bare å føre opp feks 20% hvert år i feks tre år?

Vet ikke om de liker at du kjører kostnaden over 3 år da det er fradrag for kostnader 2016 du skal føre, så til neste år ville du vel da slite med å føre nye 20% av kost som tilhørte 2016.

1 Like

Vil det være legitimt å føre feks 50% av kjøpspris opp som fradrag? Eller 40-30%?
Edit: oftest handler jeg med mobil, som jobben betaler da…

@Irathi
Noen spesiell grunn til at du kjører akkurat 50% av kost?

Personlig synes jeg det ble drøyt å skrive opp telefonabbonement som kost, men 50% virker ikke dumt.

Ikke spes grunn annet enn at jeg tviler på at du får 100%

1 Like

Da tenker vi likt:)

Hvorfor bare 196,- for tekinvestor?

Edit: @pdx når startet insider-ordningen?

må se på når jeg joina innsiderne… var seint i 2016

1 Like

I februar 2016 :slight_smile:

1 Like

@pdx linker du til den siden hvor man har oversikt over alle fakturaene fra deg?

Føre opp samme ting 2 gange, er ikke lov… .og 40% straffeskatt svir.

Om mobil og bredbånd er dekket av jobb så skatter du av fordelen. Du kan da ikke føre det opp som fradrag fordi du bruker det til å handle aksjer.

Må bare tydeliggjøre at rett over 8000,- i fradrag betyr litt over 2000,- i spart skatt.

Mange som tror d slipper unna 8000,- i skatt.

1 Like

Det var et smil bak der :wink:
Straffeskatten hadde nok blitt innkrevd kjapt!

Hvordan regner de det? Jeg trodde det var 8000 :stuck_out_tongue:

Det blir vel som om man har tjent 8000 mindre elns så får du 25% eller no?

Blir som at du har tjent 8000,- mindre ja. Så du sparer 25% av det beløpet i skatt. Altså 2000,-.