Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattefradrag for utgifter tilknyttet aksjehandel

https://tekinvestor.chargebeeportal.com/portal/login :slight_smile:

2 Likes

Tenkte ikke på at jeg kan føre fradrag for privat bredbånd og PC (siden den ble ødelagt etter å ha fylt 8 år…) for aksjehandel . Så tror jeg skal forsøke å justere litt der. 40% av summen høres bra ut, da jeg sitter en del med aksjer og slikt på kvelden som oftest.

Husk at siste frist er 02.05 pga helligdagplasseringen i år!

1 Like

Har i år kjøpt ny PC og skjerm, er det slik at man kan føre opp 50% av summen på skattemeldingen for 2017 når den tid kommer?

Man kan føre endel av kostnaden på
Selvangivelsen ja. Samme med abbos på diverse finansblader og tekinvestor

2 Likes

Hvor mye kan man føre opp? Er 50% innafor?
Hvis en feks kjøper PC til 20.000, skriver av 10000, hva utgjør det i skattelette?

Kommer an på skattesatsen din, men si den er 28% får du 10.000*0,28=2800,- i skattelette.

1 Like

Er det flere her som har ført opp 50% og fått dette godkjent? Kan dette inkludere alt slags pc utstyr? F.eks. også kontorutstyr som ny stol, pult osv også?

Jeg fikk alt jeg søkte om godkjent, går nok bra såfremt du har en god begrunnelse og ikke tar for hardt i være seg kostnader :slight_smile:

1 Like

Den relevante skattesatsen er vel 24% i år og 23% til neste år?

1 Like

Staten kan vel be om noe dokumentasjon? Vil dette vurderes på skjønn etter antall handler eller noe sånt? Noen som vet hva som evt. står i loven?

1 Like

Kommer litt ann på om den blit automagisk godkjent eller om den blir manuelt kontrollert

Kan jeg føre opp fradrag uansett hvor mye penger jeg bruker på aksjer/hvor mye jeg har tjent? Og hva skjer om det ikke godkjennes? På forhånd takk for svar:)

Ja, men større sjanse om du har flyttet mye. Om det ikke godkjennes får du ikke ekstra tilbake på skatten :slight_smile:

Hvordan blir det med tap ved salg av aksjer?

Solgte nettopp med realisert tap på 90 000kr i APCL.
Hvordan kan jeg forvente at dette slår ut på neste års skatteseddel?

Hvis det er en ASK du solgte fra, så skjer det ingenting. Tilsvarende hvis det er en Zero-konto. Hvis det er en vanlig meglerkonto, så vil du få 24%*90k = 21600 i fradrag.

1 Like

Mange takk.

Kan finne en mager trøst i at Mai måned ikke blir så tung i alle fall :hugs:

2 Likes

Husk at gevinster og tap må oppjusteres jf nye skatteregler. Effektiv skattesats blir etter oppjustering på 29,76% og ikke 24%.

§ 10-31. Skatteplikt for gevinst og fradragsrett for tap
(1) Gevinst ved realisasjon av aksje regnes som skattepliktig inntekt, jf. §§ 5-20, 5-30 og kapittel 9. Ubenyttet skjerming, jf. § 10-12, kan føres til fradrag i fastsatt alminnelig inntekt. Fradraget kan ikke være større enn gevinsten ved realisasjon av aksjen. For personlig aksjonær skal skattepliktig gevinst etter fradrag for ubenyttet skjerming, oppjusteres med 1,24.
(2) Tap ved realisasjon av aksje kan føres til fradrag i skattyters inntekt, jf. § 6-2 og kapittel 9. For personlig aksjonær skal tapet oppjusteres med 1,24.

2 Likes

Må du ha omsatt (kjøpt eller solgt) aksjer i løpet av året for å faktisk kunne skrive av utgifter, eller er dette ubetydelig (noe jeg regner med)?

Det er ikke et helt åpenbart svar på dette i og med at vurderingen er delvis skjønnsmessig.

For andre kostnader enn ervervs- og realisasjonskostnader knyttet til aksjer mv., avgjøres fradragsretten av den alminnelige regelen i sktl. § 6-1 første ledd, som gir fradragsrett for kostnader som er pådratt for å erverve skattepliktige aksjeinntekter mv. En skatt­yter som driver aksjehandel, kan for eksempel ha kostnader til særskilte abonnementer, programvare, deltakelse på generalforsamlinger mv.

Størrelse på portefølje, antall transaksjoner og utgiftens relevans er del av vurderingen:

3 Likes

Noen som vet hva Tekinvestor insider kostet i 2021? Kanskje @pdx ? Hva trengs av dokumentasjon ifm skattemeldingen?