Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattefradrag på aksjetap

Beste er kanskje å kjøpe før man selger?

1 Like

Hvilke regelverk henviser du til her? Dette er vel egentlig det samme som de fleste av oss gjorde når vi opprettet ASK for 2 år siden. Vi flyttet aksjer med gevinst inn i Ask, aksjer med tap ble solgt og kjøpt på nytt i ASK.
Dersom en ser det andre veien, at en solgte aksjer med gevinst og kjøpte de igjen på annen konto vil en jo ikke slippe skatt av gevinst?

Har to år på rad solgt og kjøpt med kun noen minutters mellomrom. Kun pga. skatt. Har sklidd rett igjennom.

Da er du ikke plukket ut til kontroll. De trekker jo ut et tilfeldig antall selvangivelser for kontroll. Dette er en ting de ville reagert på. ( jeg gjorde samme stunt et år, ble trukket ut til kontroll og fikk ikke godkjent).

4 Likes

Vanlig misforståelse det der. Å tro at siden en ikke får noen anmerkninger så er ting greit. Blir du da engang oppdaget senere, kan du få straffeskatt etc for flere år bakover.

3 Likes

Hvordan stiller skatteetaten seg til om man først kjøper en aksje for beløp X. Deretter selges aksjen samme dag til høyere kurs for samme beløp X. Beholder overskuddet av antall aksjer.
Her vil salget også generere et skattefradrag om aksjen er negativ (i minus). Vil skatteetaten akseptere dette? Eller må aksjen beholdes en stund før salg?

De kan vel gå 10 år tilbake i tid om de får ferten av noe greier

Poenget mitt er ikke at det er innafor. Poenget mitt er at man ikke nødvendigvis blir oppdaget.

Litt sent svar, interessant spørsmål, men dessverre er det nok slik at du må betale gevinstskatt på den delen du selger.

Si du kjøper 100 aksjer til totalt X kroner. Så selger du 50 aksjer for X kroner, samme dag.

Da må du betale skatt av 0,5X, som er gevinsten for de 50 aksjene du selger.

Var inne å sjekket om skattemelding var klar, og det er den. Men når jeg trykker på knappen se skattemelding kommer jeg ikke inn. Siden oppdateres bare. Akkurat som link ikke fungerer. Flere som vært borti det? Prøvd på både telefon og iPad tilfelle det var noe med nettleser. Samme problem.

Hvis ikke du har fått melding om at den er klar, så er den ikke klar enda, selv om den ligger der med link.

Ok for når jeg har logget inn tidligere har det stått skattemelding ikke klar. Men nå ligger den klar.

Man sender ut i puljer 100-150k pr dag.

1 Like