Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattefradrag på aksjetap

Jeg har en aksje på min ASK med litt tap, men som jeg har ståltro på i det lange løp. Jeg vurderer å selge før nyttår for så å kjøpe meg inn igjen i januar 2020 og få skattefradrag på 30% av tapet. Har jeg forstått det riktig at det er sånn det fungerer?

Hvordan rent praktisk gjør jeg det? Holder det å selge posten og la pengene stå på ASK, eller må jeg ta pengene ut av ASK?

Du får ikke fradrag før du avslutter ASK.

Man skal kunne overføre enkeltposisjoner fra en ASK til en annen, men tror ikke det er mange som har fått på plass dette ennå. Når det kommer på plass kan du sample “taperne” på en ASK, for så å avslutte den.

2 Likes

Takk for svar.

Jeg er så redd for å gjøre feil at jeg må ha det inn med teskje.

Jeg selger i dag og avslutter kontoen. Når kan jeg da kjøpe samme aksje igjen og få redusert skatt?

Avslutter du kontoen idag, skal vel tapet gi fradrag i skatt for 2019, altså at du vil betale mindre skatt neste år. Det blir altså beregnet inn i Skattemelding 2019.

Correct me if i’m wrong…

ja hvis du avslutter ask får du tapet trukket fra på skattemeldingen for 2019 (usikker på om banken din automatisk melder det inn). Så kan du opprette ny ask og kjøpe tilbake aksjene - det kan du gjøre med en gang uten at det har innvirkning på skattemeldingen. du kan også vente til over nyttår med å avslutte ask. Da vil du kunne trekke fra tapet på skattemeldingen for 2020…

edit: reglene for ask er i en utviklingsfase, så det kan komme endringer. Spør derfor banken din.

1 Like

Burde kjappe deg. Vet Nordnet hadde tidlig cutoff for dette i fjor :slight_smile:

1 Like

Husk å la det gå en tid mellom salg og kjøp da :no_mouth:

Trenger vel ikke ta hensyn til dette? Du må jo stenge ned ASK kontoen for å få tapet. Kan vell umuligt bety noe om du kjøper aksjene rett etterpå på en annen konto?

Hm, det har jeg ikke tenkt på. Det er jo et poeng. Likevel, ser jo litt rart ut men er sikkert innafor. Noen får google :smiley:

1 Like

Kan umulig tenke meg at det er noe galt i det. Det er jo fullt lovlig å realisere et tap, og så reinvestere?

Men igjen, correct me if i’m wrong… :wink:

Skal vi bare alle bli enige om at vi korrekterer @anon50125742 når han tar feil her inne? :joy:

Skattemyndighetene skjærer igjennom hvis de mener at du kun gjør handelen av skattemessige årsaker. Kravet er at du har tatt markedsrisiko. Så er det litt flytende hva det betyr. Men kjøp og salg på samme dag er garantert i faresonen. Vent noen dager og du står på tryggere grunn. Men sjekk med noen som kan/praktiserer reglene.

1 Like

ikke mange = ingen? nordnet og sbanken tilbyr det ikke enda iallfall

Du tar feil og Skatteetaten slår ned på bevist skatteplanlegging. Selger du en aksje med tap på en konto, bør det gå endel tid før du kjøper den igjen.

Det kan godt hende, har ikke sjekket hos alle. Får håpe de får ordnet det ila 2020.

Søkte litt rundt og dette står hos Nordnet:

For at salget skal godkjennes skattemessig må det være et reelt salg, noe som innebærer at man ikke må selge og kjøpe samme aksjer eller fondsandeler for nært i tid.
Dvs. for å unngå gjennomskjæring fra skattemyndighetene må du ha tatt en reell kursrisiko før du kjøper aksjene tilbake. Det finnes ingen eksakt grense på hvor lenge du må ha vært ute av aksjen, men venter du minst en uke bør du være på den sikre siden. PS: Kjøper du tilbake en annen aksje, slipper du å tenke på denne problemstillingen.

Takk for tilbakemeldingen, dette var jeg ikke klar over. Må si det høres merkelig ut at man ikke kan benytte seg av det regelverket som er gitt oss, men det hjelper vel neppe som argument mot skattemyndighetene…

Kjøp aksjene på ny konto før du selger de gamle aksjene, slik at du en liten stund eier dobbelt. da slipper du problemet

2 Likes

Er alltid å lese hele regelverket. Ikke bare utdrag.

Leser du hele skjønner du at skatteplanlegging på den måten ikke er lov.