Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2019 ( Skattetråden for alle).

Utbytte regnes som inntekt

Om en har 0 i inntekt så tar en vel ikke utbytte i det hele tatt? Mao pengene står i løpet av skatteåret på konto til firma. En betaler jo mindre skatt av å la pengene stå på firmaet, enn å ta ut skattbar lønn/ inntekt til seg selv.

Da blir det i løpet av året kun betalt forumeskatt av pengene og ikke inntektskatt.

En kan da også “jobbe” opp ett større utbytte som en kan ta ut på ett ligningsår og betale toppskatten en gang.

Spetalen har vel “brukskonto” med noen mill stående, slik at en har jo til salt i grøten i løpet av året.

1 Like

OK, så han har alt tatt ut en del han kan leve av, betaler bare formueskatt og tar ikke ut noe utbytte, er det sånn å forstå?

2 Likes

Kan det være det at med så mye i aksjekapital så blir det litt peng å ta ut skattefritt pga skjermingsfradraget?

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/skatteregler-for-gevinsttap-ved-realisasjoner-og-aksjeutbytte/skjermingsfradrag/

Ikke mulig å sortere på årskull lenger?
Noen som har funnet en plass med denne muligheten?

slik jeg har oppfattet det hvertfall når det kommer til utbytte.

Om en har 50mill i formue og skal ta ut utbytte på 1 mill i året i 50 år så betaler en mer i inntektskatt hvert ligningsår kontra å ta ut alt på ett ligningsår. 1 år med toppskatt - kontra 50 år med toppskatt.

kan være jeg har totalt feil også.

1 Like

Det høres logisk ut. SÅ; planen må være å bygge opp en formue, ta ut en god del millioner som kan rekke i noen år, og så la resten stå og vokse mens man bare betaler formueskatt. Har alltid lurt på hvordan de står oppført med 0 i inntekt og 0 i inntektsskatt, men da tror jeg jeg skjønner litt mer.

1 Like

Ha pengene dine på Cayman Islands og bruk bankkortet ditt fra Cayman Islands Bank. Voila :grin:

4 Likes

Planen din der, høres ut som planen min :sweat_smile:

husker ikke i farten hva formueskatten er på men, det blir betydelige summer ut av dette med å drøye utbytte fra firma ved å stå med 0 i inntekt.

Om pengen ikke skal brukes til for eksempel oppstart av nytt firma så er det ingen poeng i å ha pengene på “brukskonto” for da er dem først skattet av som inntekt, for så årlig skattes som formue i tillegg.

Det er vel også derfor det kan være mange “datterbedrifter” til en hoved bedrift, penger kan flyttes internt utenom skattevesenet. (kun formueskatt selvfølgelig)

2 Likes

Nå legges kun ut topp i hver by. Alternativt må du inn selv å søke

image

image

1 Like

Hehe, jeg betaler min skatt med glede altså, men tenker jo det er litt surt om man får en betydelig formue at man skal betale skatt av inntekt, skatt av formue og skatt av utbytte. Blir mye skatt!

Min plan har vært å starte AS, ta ut utbytte 1 gang i året for å leve av og la resten vokse innad i ASet, men så må vel ASet også betale skatt? Kanskje det beste er å innvestere i en dyktig regnskapsfører som kan trikse det til for deg? :smiley:

1 Like

ASet betaler ikke skatt på aksjegevinst.

1 Like

Et AS betaler vel forskuddskatt tror jeg, 20 prosent av overskudd ca. du som eier ASet betaler skatt på utbytte fra ASet :+1:

ergo det lønner seg å “samle” opp ett større utbytte før en casher ut fra ASet.

med større menes da summer over toppskatt - Trinnskatt 4

1 Like

Nei, selvfølgelig ikke - det fungerer jo som ASK. Hm, så eneste man må “bekymre” seg for er skatt av utbytte som @Knauz88 sier. Ja, man betaler vel forskuddskatt 4x i året @Knauz88 - i allefall slik når jeg hadde ENK for en del år tilbake :smile:

1 Like

Forskjell på AS og ENK :slight_smile:

1 Like

Nå er ikke jeg ekspert på dette men det er slik jeg har fått dette forklart. så ta det med en klype salt, og om andre har fasit så hadde det vært kjekt å høre fra andre også.

men, om en absolutt ikke har behov for inntekt eller utbytte ett år, så kan pengene som ASet har generert i løpet av året/årene gjøres mindre skattbare om en velger å ha det stående i firma.

Spetalen - som eksempel, blir da stående med 0 i inntekt, og betaler kun formueskatten i ligningsåret.

2 Likes

Utbytte av ASK aksjer går inn på ASK kontoen, så du trenger ikke betale skatt før du begynner å ta ut overskudd. En annen måte er også å realisere aksjer utenfor ASK som har tap før nyttår. Har en tap på ASK kontoen kan en avvikle hele kontoen og opprette en ny.

2 Likes

3 posts were split to a new topic: Skattemelding 2020 (Skattetråden for alle)