Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2020 (Skattetråden for alle)

ny tråd @pdx ?

https://skattemeldingen.skatteetaten.no/web/skattemeldingen/2019

(ikke prøv den før du har fått varsel)

1 Like

Noen som har fått årets skattemelding?

Jeg har fått! Og det med helt ny layout.

Kommer Zerokonto-oppsummering med skattemeldingen, eller skal det være en selvstendig oppgave som allerede burde vært levert til oss?
Nordnet.

Nordnet sender inn alle opplysninger i forbindelse med Zero konto :slight_smile:

1 Like

De sendes ut i puljer 100-150k pr dag.

Alt skal være ute neste tirsdag så nærmer seg nok fælt.

Får ikke fyllt ut fradragene, så må vente til gammel versjon rulles ut slutten av mars.

Puuhhhh, slapp visst unna smell i år. Det hadde sugd.

Er det sånn for ASK at i det øyeblikk du har tatt ut mer penger enn du har satt inn til sammen fra starten at du begynner å skatte på det beløpet du tar ut?

6 Likes

Samme her, godt planlagt denne gangen.

Vanligvis så smelter id-porten (DIFI) ned pga pågangen når alle fikk den samtidig, funker bra i år med puljer ja.

Endelig realisert et tap på APCL fra 2017. Så istedenfor å måtte betale skatt på utleieboligene mine, blir det skatt til gode :joy:

Vet ikke om jeg skal grine eller le.

2 Likes

“Det er bare dumt å gråte når man like godt kan le.”
Fra “Lukk opp din hjertedør” av Sputnik.

4 Likes

Jeg fikk igjen noen tusenlapper, men jeg må legge til inntekt fra utleiebolig. Blir nok noen tusen å betale som det pleier.

Hvordan skal en behandle meglerutgifter på aksjekonto.
Skal en ikke gjøre noe og så går det automatisk?
Blir jo mye meglerutgifter etterhvert som årene går.

Ja det er slik jeg har forstått det.Du kan sette inn og ta ut gang på gang under tiden du har en ASK. Men den dagen du tar ut mer enn du har satt inn, må det nødvendigvis være som følge av realisert gevinst fra aksjesalg som da tas ut av kontoen.
Har man et totalt tap på en slik konto, så må alt tas ut for å få fradrag for tap.

kjøpte en mobil i 2019 til ca 11000 . får jeg fradrag på denne? bruker å handle flere ganger mnd via telefonen.?

1 Like

Man kan trekke fra om den brukes til aksjehandel.

Men det “skal” være forholdsmessig fradrag. Bruker du mobilen nesten utelukkende til andre ting, er det litt på grensen.

Du kan også trekke av feks 25% eller 50% om bruken er delt:) Alt etter hva som passer din forholdsmessige bruk.

Ganske sikker på dette i hvertfall.

2 Likes

takk for tilbakemelding. tør påstå at jeg bruker den mer enn 50 prosent i forbindelse med handel og handelsbeslutninger .

1 Like

Ja!
Men tror ikke du kan ta ut mer enn innsatt og så sette inn igjen etterpå for dekke opp “for mye uttatt beløp”… så vær obs på det…

1 Like